är det bidi så är det vanligt, "vanlig" (ovanlig idag) 2 tråd - lc (enda som får plats)
 
@gråsten jag har lite utrustning över om du vill ha. Allt utom 2 st 1550TX/1310RX sfper.
 
Tack, men allt är redan beställt. Nu ska jag äta frukost och sedan hjälpa en granne att få in trettio meter oskärmad nätverkskabel i flexslang med hjälp av glasfiberstaven. Detta för bättre internet i skrivarstuga på tomten. Sammanlagd kostnad för slang och kabel är 583 kr plus moms.

Väljer man fiberlänk går det inte att komma undan kostnader för mediakonvertrar och kontaktering. Det blir därmed en tröskeleffekt som gör att nätverkskabel framstår som billigare än fiber, förmodlingen även upp till hundra meter och mer. Det vore intressant med synpunkter på hur man brukar välja vid distanser mellan hundra och tvåhundra meter. För många ändamål räcker det om man kommer upp i hundra megabit/s.
 
Över 100 meter så utgår ju koppar direkt så det är fiber eller trådlöst.

Visst går det att slippa kostnad för kontaktering. Färdigkontakterad fiber (LC) och drar i ett skyddrör - då verkar det hålla med inomhusfiber (10 år + hittills). På Ebay hittade jag en 100 meters för runt $35 inkl frakt.
Mediakonverterare behöver man men behöver man mer än en enda port i ändarna så köper man billiga switchar med SFP plats. Det blir ungefär samma kostnad om man ska köpa motsvarande switchar till en kopparlänk

sfp moduler kan man få för under 100 kr styck.

Det tråkiga med koppar är att den leder åska. Ev merkostnad för fiber är snabbt inbesparad när man slipper köpa en ny dator/datordelar
Och ja, jag har personlig erfarenhet av det
 
"Alla" ethernet komponenter ska uppfylla kravet att klara 90m + 2st patchar på 5 meter. Det är de 100m man säger att koppar ethernet klarar. Dock så kan det fungera med längre avstånd bara att det inte är garanterat.

https://wiki.mikrotik.com/index.php?title=MikroTik_SFP_module_compatibility_table&oldid=33482

Om man tittar på ovan länk så ser man att om man använde MikroTiks
S+RJ10 mot sig själv så kunde man klara upp till 200m. På senare tid har man dock ändrat detta till bara 100m. Men om man kontakterar kabeln och kopplar direkt utan att gå via en patch på båda sidor så sparar man ju in 2 kontakter. Det bör ju öka chansen till att få upp en länk. Men allt är ju beroende på vilken ändutrustning man har. Alla switchkretsar är inte lika så man kanske behöver prova lite olika innan man får till en fungerande lösning och då börjar det bli så ostandard att själva poängen med en billig koppar försvinner. Vi vill ju skapa en tillförlitlig länk som vi utan problem kan ersätta ändutrustning på om något skulle gå sönder. Om blixten slår ner så ska man bara behöva åka till närmaste elhandel och köpa slumpmässig 5-portars switch och så är man tillbaka.

Iaf till konkreta synpunkter. Upp till 100m så ska man kunna köra med koppar kabel (90m+2patchar). Över 100m till kanske 130m skulle jag köra med Cat6/Cat6A och kontaktera RJ-45 direkt i ändarna och koppla in i rätt så nya switchar med portar som klarar 2.5/5/10Gig. Då har man gjort vad man kunnat för att minimera saker som kan påverkar signalen negativt och har aktiv utrustning som kan kompensera för att man har längre än av standarden tillåter.

Om man har mellan 150-200m så kostart grävjobbet så mycket mer än kostnaden för aktiv fiberutrustning att det inte finns någon anledning att inte lägga ner fiber. Vem vill riskera att inte få upp datalänken när allt är klart?

Så om man själv på egen kan kan få ner en markklassad kabel i backen så skulle det fungera som budgetalternativ. Men då bör man hålla sig kring 100m. Man kan ju även göra som jag gjorde vid en av mina dragning. Jag lade i båda och körde på koppar tills jag fick utrustning nog att tända fibern.
 
Nu verkar det vara försent, men detta är ju ett klockrent exempel på när man bör ha en hotmelt väska till hands.

Jag hade dragit i en 4-fiber, kontakterat 2 av dem med SC kontakter och haft resterande som backup.
 
tack för informativt imlägg.

Även om det således förmodligen fungerar med ethernetkabel, helst då cat 6, vid längder på straxt över 100 meter så går risken för överspänningar och skador inte att bortse från.
Jag har mer än 100 meter ethernetkabel i mitt hus, oskärmat. Jord på känsliga eluttag är förbunden med en kopparkabel på 25 kvmm som går till fastighetens jordtag. Dessutom finns Phoenix överspänningsskydd i tre nivåer installerat. Telefonens kopparledning är bortkopplad. Runt hela gården ligger en 25 kvmm kopparwire nedgrävd, också ansluten till jordtaget

På 25 år har jag inte haft någon åskskada på datorer och nätverk trots rikligt med åska i närheten.

just risken för skador från överspänningar gör fiber attraktiv redan vid 100 meter även om det blir billigare med nätverkskabel om man avstår från åskskydder. (Den fiberlänk tråden handlar om gäller en företagares byggnader. Jag engagerade mig för att jag vilke se vad en privat fiberlänk innebär i praktiken.



Här är duplex single mode med SC kontakter för ca tusenlappen

https://www.ebay.com/itm/OS2-LC-LC-...082466?hash=item43f82683a2:g:~ZEAAOSwo4pYGcBb
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Nu verkar det vara försent, men detta är ju ett klockrent exempel på när man bör ha en hotmelt väska till hands.

Jag hade dragit i en 4-fiber, kontakterat 2 av dem med SC kontakter och haft resterande som backup.
utmärkt förslag - förutsatt att man har svetsutrustningen till hands. Hela avsikten med mitt engagemang i den här fiberlänken var att se hur icke proffs kan få till stånd korthållsfiber.

jag har mycket prylar men fibersvets faller på för få användningstillfällen
 
G gråsten skrev:
utmärkt förslag - förutsatt att man har svetsutrustningen till hands. Hela avsikten med mitt engagemang i den här fiberlänken var att se hur icke proffs kan få till stånd korthållsfiber.

jag har mycket prylar men fibersvets faller på för få användningstillfällen
En hotmelt-utrustning är inte en svets, du smältlimmar fibern i sc-kontakten och slipar sedan i 8:surprised:r på fina fina slippapper. Och kollar av med mikroskop.
Perfekt utrustning för mindre installationer, som denna
 
Tack för infon. Något exempel på utrustning?
 
Fiberkabel med SC-kontakter och armerad pigtailanslutning ansluten till en slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är fiberlänken uppe och funkar fint. Hundra meter kabel från FS.com som innehåller två fiberledare. I vardera änden två SC kontakter. Mellan kontakterna och den ca 7 mm tjocka kabeln är de meterlånga tunna pigtailanslutningarna armerade med metall men ändå böjliga. Se lite oskarp bild där de två ledarna kopplats ihop till en slinga för test. Verkar vara en mycket välgjord kabel. Den var lätt att dra genom PEM slang där det fanns en öppning.

Mediakonvertrarna har direkt ingång för SC kontakter och kör bidirectional single mode 1000/100 mbit/s. När Bahnhof vill får vi 470/100 DL/UL i bortre änden med abb 250/100. Mediakonvertrarna heter hos Direktronic 133-4758 respektive 133-4759.

Bottom line är att det är bra utrustning för den som vill ha en fiberlänk mellan hus som man kan fixa själv. Att just den här kabeln innehåller dubbla fibrer berodde bara på att vi har två separerade nätverk.

Tack för många goda råd i inläggen ovan. Där finns gott om tips för alternativa lösningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
G gråsten skrev:
[bild]

Nu är fiberlänken uppe och funkar fint. Hundra meter kabel från FS.com som innehåller två fiberledare. I vardera änden två SC kontakter. Mellan kontakterna och den ca 7 mm tjocka kabeln är de meterlånga tunna pigtailanslutningarna armerade med metall men ändå böjliga. Se lite oskarp bild där de två ledarna kopplats ihop till en slinga för test. Verkar vara en mycket välgjord kabel. Den var lätt att dra genom PEM slang där det fanns en öppning.

Mediakonvertrarna har direkt ingång för SC kontakter och kör bidirectional single mode 1000/100 mbit/s. När Bahnhof vill får vi 470/100 DL/UL i bortre änden med abb 250/100. Mediakonvertrarna heter hos Direktronic 133-4758 respektive 133-4759.

Bottom line är att det är bra utrustning för den som vill ha en fiberlänk mellan hus som man kan fixa själv. Att just den här kabeln innehåller dubbla fibrer berodde bara på att vi har två separerade nätverk.

Tack för många goda råd i inläggen ovan. Där finns gott om tips för alternativa lösningar.
Hur tätade du röret? För det var 70mm rör av något slag som användes va? Jag tänker på risken med möss...
 
Det är 70 mm PEM-slang som slutar utomhus på fasad. Fiberkabeln 8 mm är armerad men inte med metall. Jag ska påminna maskiningenören vars installation det är om att slangen bör mustätas. Sådana praktiska detaljer behöver inte jag ägna tid åt.

en av tankarna med att ha dubbel fiber var att AVM nätverkets programmerbara gästutgång på lanport 4 skulle få en egen fiber till det andra huset. Det visade sig dock lite onödigt. I bortre änden av fiberkabeln står en AVM router som tjänar som accesspunkt med AVM Mesh. Då kopieras routerns inställningar till axxesspunkten. Även på accesspunkten blir lanport 4 en utgång för gästnätverl som är skild från port 1-3.

även på WLAN sidan är routerns inställningar kopierade så att man har ett separat gäst-wifi. All kommunikation går över en fiber men separeras i accesspunkten.
Så nu används den andra fiberlänken till annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.