Tackar för alla svar. Får väl titta en extra sväng på robotar också även om jag är starkt misstänksam mot alla maskiner som går på batteri. Kan ju bli så att jag köper en robot för gräsklippning och så en traktor för att samla upp löv.
 
Bara för man har front klippare betyder inte att man inte kan ha uppsamlare
 
Med 1000kvm tomt hade jag inte ens övervägt en åkklippare utan istället lagt de pengarna på en robot.

Med det sagt så kanske man vill ha en åkklippare av andra orsaker, ett litet släp och uppsamlare ex.

En traktormodell är bättre för att dra släp och ofta lite billigare än klippare med frontmonterat aggregat. Köp en med hydrostat 7 dagar i veckan.

Själv kör jag en stiga park pro med 121cm brett frontmonterat klippaggregat. Hade gärna köpt robot istället, men i mitt fall blir det alldeles för dyrt.
 
galento
A Anders_Nilsson skrev:
Tackar för alla svar. Får väl titta en extra sväng på robotar också även om jag är starkt misstänksam mot alla maskiner som går på batteri. Kan ju bli så att jag köper en robot för gräsklippning och så en traktor för att samla upp löv.
Robotarna var nog en av de bästa investeringarna vi gjort så det har vi aldrig
ångrat. Vi sålde Partnern så nu undrar man ju om det finns nåt enklare sätt med
löven på hösten, vore ju fint om det gick att hyra nån uppsugnings utrustning.

Eller en sån ; https://www.blocket.se/annons/skane/lovsug___billy_goat_kv_650_sph___motor/91754028
 
Dom här lövsugarna är lite jobbig känsliga för hur mycket fukt det är i själva löven
 
A
M maria01 skrev:
Bara för man har front klippare betyder inte att man inte kan ha uppsamlare
Nä,har använt denna typ i många år,helt grymt vad bra dom fungerar :)
Svart trädgårdsvagn med täckning och dragstång på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
galento
Handyman 1 skrev:
Nä,har använt denna typ i många år,helt grymt vad bra dom fungerar :)
[bild]
Vi hade en sådan efter Huskvarna Rider,n men den funkade så dåligt att vi gav
bort den , uppsugningsförmågan i Partnertraktorn var mycket bättre än att ha denna
hängande efter klipparen.
 
A
Hur fungerade den dåligt? finns många olika förstås men tycker den är grymt effektiv rätt inställd.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag har Stiga Pro Park med Hondamotor och fyrhjulsdrift och trippel klippare på 105 cm. Köpte begagnad en välskött maskin som kyrkan haft. Kan bara rekommendera. På vintern är den suverän med snöblad fram. Underbar maskin. Och så har den mugghållare :)
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Jag har Stiga Pro Park med Hondamotor och fyrhjulsdrift och trippel klippare på 105 cm. Köpte begagnad en välskött maskin som kyrkan haft. Kan bara rekommendera. På vintern är den suverän med snöblad fram. Underbar maskin. Och så har den mugghållare :)
Ännu ett skäl att införskaffa det manligare alternativet med bensindoft. Tack!

Juryn är dock fortfarande ute. Men mitt nya boende kommer troligen innefatta viss mängd plogning äcen om det numera sällan faller snö i Göteborg.

Det smartaste är kanske att köpa en robot för 15kkr som klarar gräsmattan och så en ren traktor för 5kkr för plogning. Eller en separat snöslunga.
 
galento
Handyman 1 skrev:
Hur fungerade den dåligt? finns många olika förstås men tycker den är grymt effektiv rätt inställd.
Har för mej att det var en Huskvarna men är lite osäker,
men tyckte den samlade upp dåligt och det var ett bök att
ha efter klipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.