agehall skrev:
Den där prylen skulle jag inte våga ta in i huset ens! Kineser kan kopiera mycket, men det är sällan bra kvalité i det och sådana där prylar kan vara riktigt dåligt (och farligt!) konstruerade.

"prylen" innehåller troligtvis en liten system on a chip, matas med 5V via USB och är billig då de slipper kapsla in den. Perfekt för att mäta upp/sålla några celler man har liggande utan att det kostar skjortan. Visst kan man köpa en batteritestare för tusentals kronor men i mitt fall är det inte värt det.

P.S.
Jag skulle gissa att majoriteten av elektronik du har hemma är tillverkade i Kina. Har du en Iphone? Gissa var den är tillverkad? Dina Li-Jon celler? I Kina förståss...dina "proffsverktyg....Kina :)
 
Redigerat:
Zakalwe skrev:
"prylen" innehåller troligtvis en liten system on a chip, matas med 5V via USB och är billig då de slipper kapsla in den. Perfekt för att mäta upp/sålla några celler man har liggande utan att det kostar skjortan. Visst kan man köpa en batteritestare för tusentals kronor men i mitt fall är det inte värt det.

P.S.
Jag skulle gissa att majoriteten av elektronik du har hemma är tillverkade i Kina. Har du en Iphone? Gissa var den är tillverkad? Dina Li-Jon celler? I Kina förståss...dina "proffsverktyg....Kina :)
Hans poäng är tillverkning av plagiat och kopior i kina inte ursprungslandet i sig.
Företag som tillverkar proffsverktyg i kina görs med helt andra kontroller och under andra förhållanden än noname eller plagiat, därför är det skillnad på kvaliten.
 
Zakalwe skrev:
"prylen" innehåller troligtvis en liten system on a chip, matas med 5V via USB och är billig då de slipper kapsla in den. Perfekt för att mäta upp/sålla några celler man har liggande utan att det kostar skjortan. Visst kan man köpa en batteritestare för tusentals kronor men i mitt fall är det inte värt det.
Och den är troligen konstruerad med chip som fallit av en lastbil eller lötts bort av barnarbetare med en förvuxen hårtork.

Jag har beställt hem en hel del prylar från tex AliExpress och när man tittar närmare på prylarna gråter man - de missar på de mest basala saker och lämnar tex lödbryggor överallt. Att komponenter är feldimensionerade är inte heller ovanligt.

Andy78 skrev:
Hans poäng är tillverkning av plagiat och kopior i kina inte ursprungslandet i sig.
Företag som tillverkar proffsverktyg i kina görs med helt andra kontroller och under andra förhållanden än noname eller plagiat, därför är det skillnad på kvaliten.
Exakt.
 
120-kronors batteritestare kom aldrig så jag fick pengarna tillbaka. Istället köpte jag en "dyrare" modell som gick på hela 500:-

Då fick man hårdvara/mjukvara, effektmotstånd och USB/seriekabel. Den kan styras helt och håller via datorn och även "skriptas" för att ladda/ladda ur batterier enligt valda kriterier. Nätagg ingick inte i priset men en laptopladdare passade perfekt (19V 4.2A).

Testade på ett gammalt bilbatteri, funkar kanon!
Denna modell pallar 2-18V batterier och laddning/urladdning upp till 4A/10A. Man kan spara kurvor till Excel om man vill...

Datorskärm som visar en graf över batteritestresultat med spänning och ström ur batteritestmjukvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avancerad batteritestare med skärm och kablar ansluten till nätaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan meddela att jag bytt celler i två Metabo 18V batterier samt ett DeWalt 10,8V. Fungerar perfekt!
 
Väcker denna gamla tråd och frågar er som verkar ha koll om ni vet någon firma, gärna i Stockholmsområdet som byter celler och renoverar li-ion verktygsbatterier?
 
martin43 martin43 skrev:
´Prova att fråga [länk]
Hittade dem men verkar vara inriktade på scooter och cykelbatterier.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Hittade dem men verkar vara inriktade på scooter och cykelbatterier.
Jo jag vet, men det är ju exakt samma sak egentligen. Skadar inte att skicka iväg en fråga och berätta vad det är för batteri du har och vad du vill göra samt en bild eller två. Dock kostar det så klart arbetstid så frågan är var gränsen går för renovering och nyköp, om inte tiden är gratis (göra själv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.