Vi ritar vidare och har kommit till en detaljfråga.

Om man har olika höjd på fönster, ska de justeras i överkant eller nederkant? Sätter man fönster på en speciell höjd eller är det avståndet till taket som avgör?

Vi kommer inte ha olika höjder på samma våningsplan och hussida utan de mindre fönstren ska ligga mot norrsidan och de större på södersidan

De lägre fönstren är 1350 mm och de högre 1527 mm.

 
Det är väl mest en smaksak men jag tror det är vanligast att man har överkanten på fönsterna i samma höjd.
 
Justera i överkant  8)

Överkanten av fönstret ska vara 210mm från golv. Det är standard.
Alla dörrar har samma höjd som standard.
Att man använder det som standard är för om du ska ha t ett fönsterdörr ser det konstigt ut om du har i samma rum fönster med en annan överkantshöjd.

Sen om du har i t ex vardagsrummet öppet till taknok, kan du lägga på ett fönster till.
 
Tänkte spinna vidare på denna topic. Det är så att vi har lite ångest att välja höjden på våran fönster, Arkitekten tycker att 9/20 är mer praktiskt (10cm från golv) än 9/21 som går hela vägen ner till golvet, han syftar på städning mm. Själv så tycker jag att det är snyggare när dom når hela vägen ner. Så nu undrar jag om det är några som har erfarenhet av dessa mått och vill dela med sig av erfarenheten??
/Johan
 
Arkitekten tycker att 9/20 är mer praktiskt (10cm från golv) än 9/21 som går hela vägen ner till golvet
Jag skulle helt klart välja 9/21!! Alltså hela vägen ner till golvet. Det är helt klart mycket snyggare och ger en härlig känsla av närhet till utemiljön!

Vi har flera fönster som är 21 höga, men då vi inte har flyttat in än så jag kan inte säga nåt om städningen... Känner dock flera som också har sådana fönster och ingen har klagat vad jag vet.

Arkitekterna tänker nog väldigt olika, våran tyckte absolut att vi skulle ha fönster från golv till tak...
 
Fundera oxå på vad som är utanför...
Vi har fönster ner till golvet på övervåningen, men på undervåningen är de 10/20, dvs de börjar en bit upp, därför att det är altangolv utanför. Alltså inget regn, snö och slask som ligger rakt mot fönstret som inte tätar lika bra som t.ex en altandörr.
Det kan den väl iofs göra men då kommer foder och inplåtning att se ganska lattjo ut. :)
 
Visst är det snyggt med fönster ända ner till golv, men när jag tänker på hur min 2 åring far fram med bilar och andra leksaker skulle jag inte välja en sån lösning själv. Kan bli väldigt dyra fönsterreparationer och otrevliga skador. Alternativt så kan man kanske ordna nåt tillfälligt skydd, fönstren skall förhoppningsvis sitta ganska länge och man får väl hoppas att de små inte lever om lika vildsint alltför många år.

Ang. höjd på fönster och ensning uppåt eller neråt så tycker jag nog att det beror väldigt mycket på huset i övrigt. Är det väldigt symmetriskt uppbyggt ska man säkert sträva efter att allt linjerar, men på ett lite mer oregelbundet hus kan det faktiskt höja utseendet med fönster på lite olika nivå.
 
Det är inga problem med städning om fönstren går ner till golv. Det är fortfarande en fönsterkarm som sticker upp fem centimeter över golvet och som dammsugaren kan slå i istället för själva glaset.

Angående placeringen av fönstrena: sätt dem inte så lågt att du inte ser ut genom dem, t.ex. mellan kökets över- och underskåp. Själva ser ni inget ut, men de ute på gatan kan koncentrera sig på din frus rattar när hon diskar. :-X
 
Följd fråga..
Om fönstret går hela vägen ner villsäga till syllen, är det inte mer krångel för entrepanden och hur är det att få det tätt, tänker på isolering och fukt?

/Johan
 
TIPS!
Vi satte alla fönster på nedervåning på 2,20.
På detta sett så kunde vi ta 10cm högre fönster=snyggt på hus i gammal stil. Då tänker alla... hur gjode han med dörrarna? Jo, dessa beställdes på ett snickeri som gjorde dörrar som va 2,20höga. Fönsterdörren kostade inget extra att få 10cm högre!!! Ska man beställa dörrar som är något annat än 2,0 eller 2,10 kostar det skjortan hos bygghadeln, deras tillverkare kör enligt "många lika dörrar = billigt"
Vi gav 5000:- +moms för en "handgjord" ytterdörr med karm.

/Thrax
 
Thrax, det var ju sjukt billigt! Är ni nöjda med dörren? Och I sånt fall vilket företag gjorde den ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.