Som rubriken säger: om man klipper kirskål, kan de bli nya plantor av bladen så att man måste ta hand om dem, eller kan man låta dem ligga kvar?

Idag tog jag vara på dem och slängde dem som brännbart, med undantag av dessa som bryntes i olja och åts upp som hämnd:
Pasta med brynta kirskålsblad på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Nä, bladen lär inte rota sig, de kan gott ligga kvar. Det viktiga är att klippa innan de går i frö, för de sprider så in i h-e med frön omkring sig.
 
  • Gilla
Anomotic
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, bladen lär inte rota sig, de kan gott ligga kvar. Det viktiga är att klippa innan de går i frö, för de sprider så in i h-e med frön omkring sig.
Bra, då räcker det med att räfsa upp det värsta av klippet (av estetiska skäl) och inte känna oro för att det som blir liggande ställer till ofog (jag har läst här om andra o-växter som har sådana hyss för sig).
 
A Anomotic skrev:
Bra, då räcker det med att räfsa upp det värsta av klippet (av estetiska skäl) och inte känna oro för att det som blir liggande ställer till ofog (jag har läst här om andra o-växter som har sådana hyss för sig).
Men, vill du hålla dem nere måste du klippa ofta över säsongen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men, vill du hålla dem nere måste du klippa ofta över säsongen...
De växer för nära fina buska för att jag ska våga mig på glyfosat just där och folks erfarenheter av att försöka gräva bort den är inte uppmuntrande. Att försvaga dem mha klippning och sedan täcka med markduk och täckbark kanske funkar?
 
  • Gilla
Fackman
  • Laddar…
C
A Anomotic skrev:
De växer för nära fina buska för att jag ska våga mig på glyfosat just där och folks erfarenheter av att försöka gräva bort den är inte uppmuntrande. Att försvaga dem mha klippning och sedan täcka med markduk och täckbark kanske funkar?
Ja, gräv inte. Att bara klippa varteftersom det kommer upp nytt (vilket inte går jättefort) är mycket effektivt enligt min erfarenhet. Problemet är när den etablerar sig på ställen där man inte kan/vill klippa. Den sprider sig då gärna tillbaka från sådana ställen.
 
  • Gilla
Anomotic
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Förresten, märkligt nog går det att köpa sk*ten i USA: [länk]
Tja, är ju en bra marktäckare och helt ok grönsak om våren...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
De växer för nära fina buska för att jag ska våga mig på glyfosat just där och folks erfarenheter av att försöka gräva bort den är inte uppmuntrande. Att försvaga dem mha klippning och sedan täcka med markduk och täckbark kanske funkar?
Ja, det går att försvaga och få bort genom klippning. Men då måste du klippa ofta så fort den börjar få blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.