Hej!

Jag behöver lite hjälp , jag håller på att byta alla mina strömbrytare här hemma men som ni ser så är det gamla dosor där dem har skruvat in fästringen i själva dosan , nu till min fråga är med tanke på att jag har bytt hela strömbrytaren så vet jag inte hur jag ska få fast fästingen så att den sitter på plats , all hjälp uppskattas
Öppnad eldosa i vägg med synliga kablar och en ny avtagen strömbrytare som ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen eldosa i en vägg med en nyinstallerad strömbrytare som saknar fästring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack
 
E
Vad är det där, en eldosa eller ett decilitermått i väggen??

Det kan du glömma att fästa något i, du får fästa apparaten i väggen istället eller byta dosan.
 
Ja du ... Det undrar jag med, är detta enda lösningen att fästa den på väggen ??? Vill helst slippa borra hål i betongväggen
 
E
Q Quick23 skrev:
Ja du ... Det undrar jag med, är detta enda lösningen att fästa den på väggen ??? Vill helst slippa borra hål i betongväggen
Ska du bara ha en enkel lösning finns det dosclips, men fråga om det kan spänna mellan "plasten' och metallen i detta fall.

Hur satt det innan?
 
E El-Löken66 skrev:
Ska du bara ha en enkel lösning finns det dosclips, men fråga om det kan spänna mellan "plasten' och metallen i detta fall.

Hur satt det innan?
Om du kollar på första bilden i tråden så syns det att eldosan är sönder så jag förmodar att dem har satt fast fästingen på själva plasten och nu är den sprucken .
 
E
Q Quick23 skrev:
Om du kollar på första bilden i tråden så syns det att eldosan är sönder så jag förmodar att dem har satt fast fästingen på själva plasten och nu är den sprucken .
Ja, men den är ju helt deformerad, är det du som slitit itu den? Hur som helst har jag svårt att komma på något bättre då du inte vill Borra.

Då får du köra med fästklor som spänner fast apparaten mot dosan.
 
Nej , men jag är helt ny på detta så att om jag ska borra är 5mm borr för tjock vilken storlek ska man ha?
 
E
Som dessa: Två kabelstaplar i metall med skruvar, används för att fästa ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Akta bara så du inte trycker på ledaren.

Vad är det för märke, är det Eljo Trend?
 
E El-Löken66 skrev:
Som dessa: [bild]
Akta bara så du inte trycker på ledaren.

Vad är det för märke, är det Eljo Trend?
Satt en eljo tidigare jag har bytt ut till Schneider
 
E
Q Quick23 skrev:
Nej , men jag är helt ny på detta så att om jag ska borra är 5mm borr för tjock vilken storlek ska man ha?
Det kan bli lite svårt att borra där, svårt att se hur stabil betongen är.

Men visst, börja med 5mm Betongborr i skruvdragare utan slag för att känna på det, därefter med ifall inget händer.

Är det nu verkligen betong så går det lättare med SDS-borr men det gäller då att borra snett bort från hålet så inte kanten kollapsar.

Då kan du köra med 5,5 och en vanlig gul plugg men ännu bättre om du hittar lite mindre plugg och skruv.
 
E
TeroM TeroM skrev:
Kan du karva lite utanför dosan kan dosclips, [länk], vara ett alternativ, sitter bättre än klorna i en slät dosa.
Köp både och!
Det ska sitta i många år.

Behövs bara den ena kan du lämna åter det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.