Halloj!

Min spis har nyligen gått sönder, troligtvis överhettad häll, då den gav såna felkoder och sen startade den inte igen.

I och med att hällen gick sönder kollade jag bakom spisen och spanade på kontakten.

Vid ena hålet nere till vänster ser den ut att vara lite bränd. Kanske slagit en gnista någon gång?

Jag tog bort framsidan och kollar nu på innandömet.
För mig som är okunnig ser allt bra ut. Jag ser ingen antydan till brännskada eller liknande. Kan jag utifrån detta anta att kontakten är som den ska och jag kan skruva tillbaka framsidan?

Innan jag skruvade ur propparna mätte jag att det gick fram ström till alla uttag i alla fall.
Översta bilden är snedvriden.

Mvh

Eluttag med tecken på överhettning och smuts, med en bränd fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag bakom spis med tecken på överhettning, otydligt brännskada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av en delvis bränd och öppnad elektrisk spiskontakt med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ser ju fint ut ja, men det har varitmed i leken väldigt länge.

Hur många svarta är det upp, 3 eller 2?
 
E El-Löken66 skrev:
Ser ju fint ut ja, men det har varitmed i leken väldigt länge.

Hur många svarta är det upp, 3 eller 2?
Bra med medhåll, det ser ut att vara 3 svarta
 
Det är ett känt fenomen i räddningstjänsten att rökutveckling bakom spisen inte sällan kommer sig av att det samlats diverse kladd inne i perilexkontakten vilket till slut skapar överslag mellan de två nedre stiften. Inget elfel i sig alltså utan mer ett behov av regelbunden rengöring.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är ett känt fenomen i räddningstjänsten att rökutveckling bakom spisen inte sällan kommer sig av att det samlats diverse kladd inne i perilexkontakten vilket till slut skapar överslag mellan de två nedre stiften. Inget elfel i sig alltså utan mer ett behov av regelbunden rengöring.
Aha, intressant.
Då ser jag till att rengöra kontakten.
Tack!
 
E
På plasten syns det spår av varmgång på det man kallar referensfasen, det skulle kunna översättas L1 idag men behöver inte heller alls vara så.

Även lite begynnande på T.

Vi måste få veta allt om denna häll nu, lägg korten på borden.

Vem köpte den, när, varför samt vem ansvarade för installationen?

Vad föregick hällen och hur länge fungerade den?

Det enda som syns är att man inte haft tillgång till en full paljett med mejslar.
 
E El-Löken66 skrev:
På plasten syns det spår av varmgång på det man kallar referensfasen, det skulle kunna översättas L1 idag men behöver inte heller alls vara så.

Även lite begynnande på T.

Vi måste få veta allt om denna häll nu, lägg korten på borden.

Vem köpte den, när, varför samt vem ansvarade för installationen?

Vad föregick hällen och hur länge fungerade den?

Det enda som syns är att man inte haft tillgång till en full paljett med mejslar.
E El-Löken66 skrev:
På plasten syns det spår av varmgång på det man kallar referensfasen, det skulle kunna översättas L1 idag men behöver inte heller alls vara så.

Även lite begynnande på T.

Vi måste få veta allt om denna häll nu, lägg korten på borden.

Vem köpte den, när, varför samt vem ansvarade för installationen?

Vad föregick hällen och hur länge fungerade den?

Det enda som syns är att man inte haft tillgång till en full paljett med mejslar.
Tja. Spisens historia är till sin ände nu.
Ca 10 år gammal inköpt av förra husägaren. Synd att elektronik inte håller längre. Hade på alla fyra plattor samtidigt och detta gjorde troligtvis att hällen till slut gav upp av överhettning.

En liten sketen plattmejsel fick duga nu. Paljetten får bli till nästa eljobb
 
Jag ser ingen värmeskada i plasten, jag ser bara smuts. Man kan misstänka att det svarta kan vara sot, i så fall ifrån en kortslutning, men jag ser inga tecken på att så varit fallet. Att du ser blanka kontaktbleck i uttaget tyder också på att det inte varit några problem här. Rengör kåpan så kanske det syns bättre.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen värmeskada i plasten, jag ser bara smuts. Man kan misstänka att det svarta kan vara sot, i så fall ifrån en kortslutning, men jag ser inga tecken på att så varit fallet. Att du ser blanka kontaktbleck i uttaget tyder också på att det inte varit några problem här. Rengör kåpan så kanske det syns bättre.
Tack för ditt svar, Bo.

Jag rengjorde kontakten och all sot och smuts försvann. Jag såg inget tecken på att plasten såg skadad ut eller att den hade smält något.

Kortslutningen hände kanske för att kontakten var smutsig och tur nog att inget mer hände än att den sotade plasten något.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla bland medlem @electroluxaren trådar!
Det är oftast ett par ellytcondensatoret som ”lyft på hatten” fått en bula på toppen, som är kass. De behövs en elektronikkunnig kompis med lödkolv + 20-30kr och några öl för att laga hällen. I värsta fall har några effekttransistorer men dom kostar inte så mycket Max 100kr för att laga hällen.
 
Fast ser kåpan så där trist ut hade jag bytt uttaget utan att blinka för att slippa alla tankar på eventuella problem. Ett uttag kan du hitta för under hundringen på exempelvis elbutik.se:

ABB Perilexuttag infällt i vit färg för 65 kronor, visas med köpknapp och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller just nu för under femtiolappen om Classes egna fabrikat duger:

Vit vägguttag för spis 400V från Co/tech med pris och länk för köp på en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ser kåpan så där trist ut hade jag bytt uttaget utan att blinka för att slippa alla tankar på eventuella problem. Ett uttag kan du hitta för under hundringen på exempelvis elbutik.se:

[bild]

Eller just nu för under femtiolappen om Classes egna fabrikat duger:

[bild]
Helt rätt Alfred, det uttaget har tjänat väl i mången år och bör nu värdigt få gå i pension.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Det ser ju ut som själva uttaget är OK. Men om det har varit så varmt att plast i kåpan förkolnas, så bör det bytas ut. Nu är det svårt att se om det bara är sot från bränd smuts, som går att tvätta bort.

Men förkolnad plast leder ström, inte bra men det ger en resistans som alstrar mer värme som ger mer kol osv.

I elektroniksammanhang, med höga spänningar (var vanligt i gamla tjock TV, där mycket gick på 150 - 800V, och även 27 000V på bildröret). Så kunde man få ett tillfälligt överslag i smuts eller damm. Ljusbågen som då gick över plastytan skapade ett mikroskopiskt kolspår, som sedan ledde en krypström, som i sin tur bildar mer värme/kol.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
Kolla bland medlem @electroluxaren trådar!
Det är oftast ett par ellytcondensatoret som ”lyft på hatten” fått en bula på toppen, som är kass. De behövs en elektronikkunnig kompis med lödkolv + 20-30kr och några öl för att laga hällen. I värsta fall har några effekttransistorer men dom kostar inte så mycket Max 100kr för att laga hällen.
efter ett par öl fixar jag det lätt!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
Enklassiker Enklassiker skrev:
Halloj!

Min spis har nyligen gått sönder, troligtvis överhettad häll, då den gav såna felkoder och sen startade den inte igen.

I och med att hällen gick sönder kollade jag bakom spisen och spanade på kontakten.

Vid ena hålet nere till vänster ser den ut att vara lite bränd. Kanske slagit en gnista någon gång?

Jag tog bort framsidan och kollar nu på innandömet.
För mig som är okunnig ser allt bra ut. Jag ser ingen antydan till brännskada eller liknande. Kan jag utifrån detta anta att kontakten är som den ska och jag kan skruva tillbaka framsidan?

Innan jag skruvade ur propparna mätte jag att det gick fram ström till alla uttag i alla fall.
Översta bilden är snedvriden.

Mvh

[bild]

[bild]
Kan ju vara ett visst intresse att veta vad det är för spis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.