Jag har en 1000L tank utan solslinga.
Har inget tak mot söder. Däremot en kortsida på huset i rakt söderläge.

Skulle detta fungera.

3 eller 4 st Lesol 5ar monteras på väggen.
Jag tar sedan in värmen i acken med en plattvärmeväxlare.

En termisk fördelningsventil ser till att jag får in
värmen på rätt nivå i tanken.

Skulle jag få ut något av den här lösningen tror ni?
 
Jag skulle oclså vilja få del av andras erfarenheter av plattvärmeväxlare.
- är de tillräckligt bra eller bara dåligt?
 
Har du funderat på vacumrör med den vinkeln borde du kunna få bra effekt på vår/höst. Plattvärmeväxlare är ett bätträ sätt att ladda tanken en en solslinga i botten framförallt med stora tankvolymer.

/Classe
 
Det är absolut inget fel på plattvärmeväxlare, väldigt effektiva. Man bör dock vara försiktig så man inte förstör skiktningen i tanken. Söderläge är viktigt, gärna solfångarna vinklade 45 grader mot horisontal-planet.
 
Somliga säger att värmeväxlare är bättre än solslinga, för att undvika att röra om i tanken. Andra säger tvärtom.

Det är väl åtminstone lättare att göra inlopp på fler olika höjder, om man har värmeväxlare, jämfört med att installera flera solslingor.
Ett alternativ med slinga är att bygga in ett stratifieringsrör i tanken, som fördelar varmvattnet på rätt höjd.

Men i ditt fall spelar det ju ingen roll, då du har en tank redan, som saknar slinga. Då finns ju bara värmeväxlare att ta till, med rimligt arbete.
 
Jag har 60 rör vacuumsolfångare med plattvärmevävlare. Växlaren tog jag ur en skrotad värmepump. Efter omlödning/anpassning av anslutningarna fungerar det utmärkt. Jag använder en fördelningsventil för inladdning i lämpliga nivåer. Tänk på att ansluta växlaren med motgående flöden för maximal värmeväxling.

På sommaren är effekten så hög att det inte behövs någon fördelningsventil i praktiken, allt går in i toppen i alla fall.

Var noga när du väljer ventil, jag har en bekant som köpte ett dyrt färdigt system som innehöll en blandningsventil som skulle användas till fördelning. Problemet är bara ett de flesta blandningsventiler till tex. reglering av temperaturer i ett varmvattensystem inte klara av att fördela, bara blanda. Det fungerar mao inte alls. ESBE typ AS är ok men inte så lätt att få tag på längre. Det finns säker andra fabrikat som är bra.

En intressant ide som jag funderat på är att ansluta rören till tanken med extremt grova rör för att få ner strömningshastigheten.

Slinga i botten tror jag bara på om laddtempen är samma eller under tankens temp i den nivån, annars får man en skikt förstörande omröring.
 
Jag har 2st lediga 50R elpatron uttag som jag tänkte ladda i.

Vad får man betala för bra vacum rör?
 
mercixus skrev:
Slinga i botten tror jag bara på om laddtempen är samma eller under tankens temp i den nivån, annars får man en skikt förstörande omröring.
Om laddtempen är lika eller lägre än vad tanken är vid slingan så får man ingen laddning. Tempen i slingan MÅSTE vara högre annars får man ingen temphöjning i tanken.
 
Jag har ju slinga i bottnen (alla inbillade mig att det var bäst då, har inte läst motsatsen förrän efteråt).
Ännu har jag bara upplevt vinter med detta system. Då fungerar det utmärkt. Jag får ju elda under alla förhållanden, eftersom solvärmen bara drygar ut lite, när fanskapet lyser till någon reda alls, men det räcker inte på långa vägar till att försörja alltihop. När solen skiner blir det lite varmare i den tanken där slingan sitter, jämfört med i de andra. När jag eldar trycker den värmen på ovanifrån, så skiktning blir det i alla fall. Men jag behöver inte elda lika mycket, då returtemperaturen blir högre.
I vilken grad det rör om i tanken när det laddar från solen är annars svårt att bedöma. Jag har bara två termometrar i den tanken, uppe och nere, så det ger ingen tydlig indikation på hur det är med skiktningen. Den tanken är vanligtvis kallare upptill än de andra två, när jag inte eldar, eftersom allt varmvatten kommer därifrån.

Hur det blir när det blir mer solsken vet jag inte än. Just nu är det minst 20 cm snö på solfångarna, så nu fungerar de inte ens som prydnad, för man kan inte se dem.
 
apersson850 vad fick du ge för en av dina paneler.
Dom är väl en av dom effektivaste.
 
Andreas_Hansson skrev:
apersson850 vad fick du ge för en av dina paneler.
Dom är väl en av dom effektivaste.
Solenenergiteknink har tagit 13600:-/panel för sina intelli-heat men de kan ju blivit dyrare nu då de priset är 1 år gammalt..
 
Arsite verkade ju riktigt bra, någon som har erfarenhet att köpa på detta sätt via Arsite??

Det ser ju ut till att vara samma produkt som solenergiteknik. :)

Nästa fråga är vad är det för fel med solslinga i botten på en acktank???


 
Nästa fråga är vad är det för fel med solslinga i botten på en acktank???
Inte något fel med slinga i botten på acctank om ni frågar mig.
Det är en enkel lösning som ger det man kan förvänta sig av solfångarna.
Nämligen varmvatten på sommaren när solen lyser.
Det går att få samma resultat med andra lösningar också, men oftast går det åt mera prylar då.


 
2an skrev:
[quote author=Andreas_Hansson link=1141239981/0#9 date=1141470250]apersson850 vad fick du ge för en av dina paneler.
Dom är väl en av dom effektivaste.
Solenenergiteknink har tagit 13600:-/panel för sina intelli-heat men de kan ju blivit dyrare nu då de priset är 1 år gammalt..[/quote]

För det priset får det priset får man 3 st Lesol 5ar

Är det så stor skillnad på vacum o vanliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.