Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
I Sverige är den stora skillnaden mellan rekommendation och förbud att en liten grupp personer tror att ingen kommer att följa en rekommendation utan att det krävs ett förbud.

Och jo, vi vet att norrmännen hade mycket mindre smitta initialt, då norrmän reser till sina egna fjäll och inte till Alperna och till storstäder. Det man missade i Sverige var att smittspåra de som reste till storstäder, eftersom man då inte visste att smittan fanns där. Fokus låg helt och hållet på Alperna och den smittan fick man under kontroll.

Jag tror inte man hade något fokus alls på alperna. Tegnell var ganska tydlig med att smittan inte nått dit från Italien. Det var ett "safe" resmål. Som följd av detta fanns heller inga restriktioner för ditresande eller hemvändande alpresenärer.

Man kan inte dra slutsatsen att Norge hade färre smittade pga andra sportlovsvanor. Det är en hypotes. Men vi vet också att smittan var utbredd på många andra håll i världen vi den tiden.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Forskare i Japan har studerat hur luftfuktigheten påverkar viruspartiklars spridning.
Professorn i virologi vid Umeå universitet uttalar sig om vad det kan innebära.
[länk]

Väldig intressant och en aning oroväckande. Vid riktigt kallt väder kan ju luftfiktigheten krypa ner mot 10 % innomhus. Vilket skulle ge främst nordliga länder allt sämre förutsättning längre fram under vintern.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara logik. Om dödstalen är som högst efter 11,5 dagar så ser man en ökad dödlighet redan tidigare.

Däremot så slog det mig att medianåldern för döda i Sverige är högre än 70 år vilket betyder att 11,5 dagar är högt räknat, Mer troligt är tex 10 dagar om man extraplorera ut mediandödligheten till 80 åringar.
Vad är det du försöker få fram bevis för genom dina beräkningar?
Om du inte ens kan förklara det så är det ju lika bra att lägga ner hela denna sidodiskussion.

Eller så har vården blivit bättre i april än i januari så det dröjer innan folk avlider. Vem vet hur det har fungerat i Sverige jämfört med för några 10-tal avlidna i Wuhan under januari?
De 84 män över 80 år som har lagts in på IVA har i genomsnitt haft 10,5 dagar med symtom innan inskrivningen och sen avlider hälften av dem efter okänt antal dagar (dock max 30).
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara logik. Om dödstalen är som högst efter 11,5 dagar så ser man en ökad dödlighet redan tidigare.

Däremot så slog det mig att medianåldern för döda i Sverige är högre än 70 år vilket betyder att 11,5 dagar är högt räknat, Mer troligt är tex 10 dagar om man extraplorera ut mediandödligheten till 80 åringar.
Men om du använder logik då borde det vara okej med hypoteser?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det du försöker få fram bevis för genom dina beräkningar?
Om du inte ens kan förklara det så är det ju lika bra att lägga ner hela denna sidodiskussion.

Eller så har vården blivit bättre i april än i januari så det dröjer innan folk avlider. Vem vet hur det har fungerat i Sverige jämfört med för några 10-tal avlidna i Wuhan under januari?
De 84 män över 80 år som har lagts in på IVA har i genomsnitt haft 10,5 dagar med symtom innan inskrivningen och sen avlider hälften av dem efter okänt antal dagar (dock max 30).
[länk]
Men lokig det slår allt. :p
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror inte man hade något fokus alls på alperna. Tegnell var ganska tydlig med att smittan inte nått dit från Italien.
En stor del av alperna är i Italien.

Ulltand Ulltand skrev:
Man kan inte dra slutsatsen att Norge hade färre smittade pga andra sportlovsvanor. Det är en hypotes. Men vi vet också att smittan var utbredd på många andra håll i världen vi den tiden.
Hur skulle norrmännen bli smittade om de håller sig i Norge?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det du försöker få fram bevis för genom dina beräkningar?
Om du inte ens kan förklara det så är det ju lika bra att lägga ner hela denna sidodiskussion.
Jag tycker jag har förklarat väldigt tydligt. Ska man räkna på något värde här så landar det runt 10 dagar. Vad är oklart?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En stor del av alperna är i Italien.


Hur skulle norrmännen bli smittade om de håller sig i Norge?

Precis och smittan från Italien hade inte nått alperna (italeinska eller andra) enligt Tegnell.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker jag har förklarat väldigt tydligt. Ska man räkna på något värde här så landar det runt 10 dagar. Vad är oklart?
Ja, du har fått fram något värde på 10 dagar men vad har du tänkt att det värdet ska visa?

Så vitt jag minns började det med en diskussion om när folk som smittades i mitten av mars troligen blev inlagda på IVA eller avled. Men vad din siffra på 10 dagar från smittotillfälle tills folk troligen börjar avlida har med det förstår jag inte alls.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis och smittan från Italien hade inte nått alperna (italeinska eller andra) enligt Tegnell.
Men alla som kom från italienska alperna när vecka 9 slutade fick ju förhållningsregler.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande om/när dödstalen i Sverige ska börja öka efter den rejält ökade smittspridningen som varit ända sedan skolstarten. Vid det här laget borde väl även det ha börjat öka, om Ulltands siffra på 10,5 dagar stämmer? Vi är ju uppe i över en månad nu!

Även antal som vårdas på IVA har legat kring 20-25 ett bra tag, att jämföra med toppen i våras på över 500.
 
  • Histogram över dagliga dödstal relaterade till COVID-19 i Sverige från mars till oktober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Jag undrar fortfarande om/när dödstalen i Sverige ska börja öka efter den rejält ökade smittspridningen som varit ända sedan skolstarten. Vid det här laget borde väl även det ha börjat öka, om Ulltands siffra på 10,5 dagar stämmer? Vi är ju uppe i över en månad nu!
Fast man måste ju skilja på olika åldersgrupper. 10,5 dag gällde folk över 70 år om jag minns rätt. I början var det ju i huvudsak barn, unga vuxna och barnens föräldrar som insjuknade men sen dess har smittspridningen ökat även bland äldre, inkl. äldreboenden.

B b8q skrev:
Även antal som vårdas på IVA har legat kring 20-25 ett bra tag, att jämföra med toppen i våras på över 500.
Antalet på IVA har fördubblats under senaste månaden. Kring10 september var det 13 st på IVA och nu är det 30. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Från 9 oktober till 13 oktober ökade antalet inlagda på Stockholmssjukhusen från 37 till 57, det är en mycket stor ökning på så få dagar. I huvudsak på infektionsavdelningar och liknande men en del av ökningen skedde på IVA.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa.../2020/10/13-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

Det är visserligen betydligt färre än när det var som värst i april men större ökningar ökar på vårdskulden i stället för att den minskar. Vilket ju leder till avlidna på andra håll.

När det gäller avlidna ser det nu ut som att det ökar tycker jag.
Stapeldiagram över dagligen avlidna i COVID-19 från augusti till september med detaljmarkörer.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Rätt långt till höger är det tre staplar bredvid med värdet 3, det är för dagarna 2-4 oktober och efter det är det tre staplar med värdet 2. De sex dagarna har en högre summa än någon annan 6-dagars period sen 17-21 augusti då diagrammet börjar, såvitt jag kan se. Och då är det dessutom så att det brukar bli ytterligare efterrapporteringar för dagar som är upp till 3 veckor tillbaks i tiden.

Så det är verkligen inte oförändrat läge utan det blir sämre för närvarande.
 
harry73
Jag håller med om att det verkar finnas en viss ökning igen, men å andra sidan är det inte omöjligt att de inom kort justerar ner antalet dödsfall igen och att det i alla fall är ett konstant antal dödsfall.
 
B b8q skrev:
Jag undrar fortfarande om/när dödstalen i Sverige ska börja öka efter den rejält ökade smittspridningen som varit ända sedan skolstarten. Vid det här laget borde väl även det ha börjat öka, om Ulltands siffra på 10,5 dagar stämmer? Vi är ju uppe i över en månad nu!

Även antal som vårdas på IVA har legat kring 20-25 ett bra tag, att jämföra med toppen i våras på över 500.
Det kommer att öka och det har börjat att öka. Det år dock fortsatt så att antalet smittade är lägre nu än i våras.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag håller med om att det verkar finnas en viss ökning igen, men å andra sidan är det inte omöjligt att de inom kort justerar ner antalet dödsfall igen och att det i alla fall är ett konstant antal dödsfall.
Nåja, det är ju inte hänt särskilt många gånger så det är ju inte så sannolikt att det händer igen för just de två första veckorna i oktober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.