Mac_attack
Hej!

Vi behöver nya garderober i vårt pågående renoveringshus.
Var anser ni att man hittar de mest prisvärda alternativen? Gärna med en kort motivering.

Är IKEA mest bang-for-the-buck?

Krav: Totalbredd 1,0 meter (ex. 2x50 cm). Ej spegelglas.

Tack på förhand!
 
Pax från Ikea är väl väldigt populära och prisvärda, dels är de flexibla och har bra lösningar.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
A albinroo skrev:
Pax från Ikea är väl väldigt populära och prisvärda, dels är de flexibla och har bra lösningar.
Vi var helt inställda på det, till svärfar ringde upp och menade på att IKEA:s pris på garderoberna är citat: "Rena ockerpriser".
Rätt eller fel?
 
Låter som vi har samma svärfar :). Men jag håller faktiskt inte med, visst drar det iväg om man ska ha belysning och glaslådor osv men inte så att det blir dyrare än t.ex. elfa. Och då går Ikeas att välja utifrån de billigare alternativen så man kommer undan billigare. Sen är de ju väldigt bra att bygga ihop själv, jag vet inte vad din svärfar tycker är prisvärt men Pax är bra kvalité för en vettig peng skulle jag ändå vilja påstå...

Min bror vägrade en gång i tiden köra mig till electrolux för att köpa dammsugare till ockerpris, som han sa. Körde istället till ÖoB, där jag köpte en dammsugare för halva priset, den sög knappt upp något och självdog efter ett år. Så finns ju fler faktorer än pris att ta hänsyn till :)
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
A albinroo skrev:
Låter som vi har samma svärfar :). Men jag håller faktiskt inte med, visst drar det iväg om man ska ha belysning och glaslådor osv men inte så att det blir dyrare än t.ex. elfa. Och då går Ikeas att välja utifrån de billigare alternativen så man kommer undan billigare. Sen är de ju väldigt bra att bygga ihop själv, jag vet inte vad din svärfar tycker är prisvärt men Pax är bra kvalité för en vettig peng skulle jag ändå vilja påstå...

Min bror vägrade en gång i tiden köra mig till electrolux för att köpa dammsugare till ockerpris, som han sa. Körde istället till ÖoB, där jag köpte en dammsugare för halva priset, den sög knappt upp något och självdog efter ett år. Så finns ju fler faktorer än pris att ta hänsyn till :)
Håller med, man ska inte vara dumsnål. Förlorar man alltid på i längden!

Funderade mest över om de finns något guldkorn till återförsäljare som säljer lika bra eller bättre garderober till konkurrenskraftiga priser :). Får se om något tips trillar in.
 
Det fanns billiga alternativ på t.ex. JYSK med deras Basic-serie, men vad jag förstår så har man inga direkta möjligheter ändra på innehåll och det ska vara krångligare att montera.Men det är inte så mycket billigare att det känns värt det.

När jag försökte hitta alternativ till PAX så hittade jag mest företag som sålde andra dörrar och fronter till PAX-skåp där dom ville ha tre gånger så mycket som IKEA men man "slapp" att det såg ut som det var IKEA..
 
PAX är väldigt bra enligt mig. Har själv ett gäng i huset nu och har haft i lägenheter tidigare. Dock ganska påkostad inredning i dem, men det kan man lägga på vilken nivå man vill. Framför allt går det ju att komplettera i efterhand.
 
Vi köpte PAX för ett par år sedan. Jag har svårt att tro att de överlever en flytt till annan bostad, eller ens till annat rum på samma våning. Kommer inte köpa PAX igen.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vi köpte PAX för ett par år sedan. Jag har svårt att tro att de överlever en flytt till annan bostad, eller ens till annat rum på samma våning. Kommer inte köpa PAX igen.
Det är ju inte en lös garderob i den bemärkelsen att den är flyttbar (det finns sådana). Inom bostaden är det dock inga problem och ska man flytta går det att plocka isär den.

Generellt flyttat man väl ändå knappast med sig garderober. De ingår i regel i bostaden.
 
J
Tyckte också det var ockerpris, tills jag inte hittade något mer prisvärt med samma garanti.
Men jag hade lite flyt att det i grannkommunen dör upp en begagnad med all inredning vi ville ha till 20% av nypriset. Var nedmonterad när jag hämtade den, så det saknades såklart nån skruv. Dessa gick dock att beställa kostnadsfritt som reservdelar från ikea.
Inget som helst att anmärka på, så visst klarar dom en flytt.
Och tryter det i kassan är det bara att ha lite is i magen, då det hela tiden dyker upp pax på blocket.
 
jarlh jarlh skrev:
Vi köpte PAX för ett par år sedan. Jag har svårt att tro att de överlever en flytt till annan bostad, eller ens till annat rum på samma våning. Kommer inte köpa PAX igen.
Jag håller tyvärr delvis med, just själva stommen är den svaga punkten.

Har köpt PAX garderober som dock klarat 3-4 flyttar, men det har krävt rejäl försiktighet, samt gärna skruva isär allt.
(samt i ett visst fall smalare pax stomme, limmat o förstärkt rejält vid montage, så den håller även vid flytt)

Det man dock bör veta, är att IKEA vet precis vad de gör. Jag skulle sätta in en klädstång i en PAX garderob , och upptäckte snabbt att det bara är kring hålen på väggarna som det finns något att borra i o fästa något, andra ställen var no no. Och nog f-b så gick senare i en annan fullstor PAX garderob, just den speciella plasthållaren för klädstången sönder, och hade ju inget ställe med fäste bakom att skruva i de hållare jag själv kunde böja till, eller köpa på allt från Biltema till Beijer.

Utan det fick bli en fyramils färd till IKEA; snabbt reklamerat o lugnt, men inget kul med en rätt så onödig resa.

Man förstår ju det när hela stommen kostar mindre än dörrluckan framför, och jag skulle GÄRNA betala mer för att få en bättre stomme.

Hittat några bra stommar vid t.ex en drive på Coop Forum, men då får man ju inte med alla tillbehören. Och köpa Elfa så drar det ju fort iväg... Och det är verkligen synd att vissa möbelbutiken helt verkar ha slutat att konkurrera med IKEA där, iaf sist jag var hos Mio eller EM. Bara snabbkollat Jysk o vågar inget säga om dem.

Nästa gång jag skall ha något ordentligt, så kanske jag sätter upp stommen med skivor ifrån byggfirma, men köper resten ifrån IKEA.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade garderober från Vedum i en lägenhet, och hittade två begagnade garderober till huset, det känns som om det är bra kvalite i dom. Dock är inredningen svindyr.
 
Jag har monterat och demonterat en pax några gånger och skulle nog inte kunna ha den fristående längre men efter att jag skruvat fast den i väggen som man bör så går den inte att rubba.

Man får tänka på också att PAX likt många av IKEAs produkter gått från solitt trä till spånskiva till spånskiveram med bikakefyllning av papper över åren, men jag trodde att åtminstone stommarna fortfarande var "solid" spånskiva medan dörrarna fått papper i sig?

Mitt största problem med PAX nu är att hyllorna börjar bångna alltför lätt men kör jag med 100x35 så är det förståeligt.

Sen har jag hört rekommendera tvärtom mot tidigare, dvs kör med PAX stommar sen hyllor från annanstans.
 
Z
U Ucklahoma skrev:
Jag hade garderober från Vedum i en lägenhet, och hittade två begagnade garderober till huset, det känns som om det är bra kvalite i dom. Dock är inredningen svindyr.
Jag har en Vedum ståendes bredvid en IKEA hemma och tycker Ikea håller högre kvalitet. Sen kanske det finns olika modeller av vedum, det här jag inte koll på...
 
G Garnax skrev:
Det fanns billiga alternativ på t.ex. JYSK
Jag vill publicera en liten varning för JYSK garderober!
Köpte en sådan för kanske 5 - 6 år sedan och monterade ihop.
Det var en sådan här:
34895
https://jysk.se/forvaring/garderober/garderober/basic/garderob-hagendrup-96x176-kombi-vit
Med överskåp är den 215 cm hög.
Men jag fick ingen ordning på den.
Dörrarna hänger snett och slår i varandra, en ranglig konstruktion helt enkelt.

IKEAS skåp är mycket bättre!
 
  • Gilla
Garnax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.