Hej!
Jag har ett badrum, med badkar, ingen dusch, toalett och handfat.
Otroligt säkrat för funkt. Men kolossalt fult golv.
Jag tänkte byta golv på hela nedervåningen, så funderade jag lite på att lägga in klickgolv i badutrymmet ovan på mattan.
Täta skarvarna i klickgolvet så ingen fukt hamnar under i eviga tider eller golvet ev skulle börja svälla.
Låter som det skulle funka och hålla i X antal år.
Kanske man skulle testa? Är det stor skillnad mellan klickgolv och klickgolv?
Tänkte på

https://www.ikea.com/se/sv/p/graesmark-laminatgolv-ekmoenstrad-svart-antikeffekt-80424774/

Ljusa väggar överallt.
 
A
Nja,hur tätar du runt om mot väggen,avslutet på golvet mot avlopp/badkar? tror det är en sämre plan:thinking:
 
Underlaget är helt tätt. Men du har rätt i att vägg och runt brunn blir mer precision.

Min önskan är att det inte sak svälla eller hamna fukt under som luktar laban efter ett tag.
 
Om du har kakel och klinker i våtrummet så kommer fukten ta sig under klickgolvet.
 
Det är plastmatta på väggar och golv. På väggarna satte jag sen vanliga bra tapeter och körde 3-5 lager matt klarlack. Funkat kanon. Snyggt och väldigt bra.
Golvet som sagt, plastmatta, oerhört tätat, primer och sen målat.
 
De flesta billiga laminat är ju tillverkade på en träfiberskiva som kommer att börja svälla förr eller senare. du kommer aldrig att kunna få det så tätt att fukten inte letar sig in i skivan. I så fall är det bättre att sikta in sig på ett vinyl-klick som är genomgående plast och allså okänsligt för fukt. Ett sådant kolv kommer inte att svälla. Fortfarande kommer dock fukt att lite sig ner mellan klickgolvet och våtrumsmattan om du dräller vatten i badrummet. Det kommer inte att kunna ventileras bort utan fukt och smuts kan med tiden ge upphov till mögel och otrevlig lukt
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
B Bergsgård skrev:
funderade jag lite på att lägga in klickgolv i badutrymmet ovan på mattan.
Jag är rätt övertygad om att det inte är någon bra idé, tyvärr. Normala "klickgolv" är helt enkelt inte konstruerade för att överleva i denna miljö.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.