Har ett litet problem. Har byggt en blivande bastu inne i badrummet. När det gjordes så gjordes adekvat luftspalt etc för att kunna klassas som ett rum i rummet. Tilluft tas under bastudörren och frånluft via din i tak diagonalt från tilluft. Leds tillbaka in i badrummet så allt är i samma rum.

Nu till problemet. Där luftspalterna mynnar i utrymmet ovan bastutaket (ca 20cm högt) finns ingen möjlighet för luften att evakueras. Det är stängt mot badrum via kakel och tätskikt.

funderar på att såga upp i spiroröret som går i takutrymmet för frånluften för att kunna ventilera den vägen. När jag stänger ventilluckan efter bad så bör väl liften tas från det utrymmet i taket istället och därmed sörja för tillräcklig ventilation?

Tänker jag fel eller finns det ett bättre alternativ?
 
Under bad kör du väl all varm badluft inn takspalten om du har hål i spirorör. Låter som en dålig lösning
Mvh
Sakke
 
Tack för input. Ja lite så tänkte jag först men har frånluftspanna där donet från frånluften sitter ca 3dm från där donet från bastufrånluften sitter. Jag tror att luften hellre tar den vägen pga draget än slipper ut i takutrymmet. Tänker jag fel?
 
  • Frånluftsdon nära bastufrånluften i tak, vitmålad vägg och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det skulle skapas ngn vidare undertrykk i kanalen pga frånluft är jag inte så säker på. Bastuns luftsirculation drivs ju av temperaturgradient när bastun är i gång. Stänger du ventilen i bastu efter bad så är det ju inget aktivt undertryck/sug i kanalen förbi det rummet över taket.
Frånluftsdonet skapar tryckskilnad mellan badrum och rum utanför så då tänker jag att bastun och spaltet runt som essentielt ligger i samma rum inte får ngn luftsirkulation annat än vad självdraget skapar vid uppvärmd bastu.
det är en temperaturskilnad mellan luftspalt och badrum så det är möjligt att det är nog, men samtidigt är det också så att egentligen ska ventilen från bastu vara öppen rfter bad så att själva rummet torkar ut.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Att det skulle skapas ngn vidare undertrykk i kanalen pga frånluft är jag inte så säker på. Bastuns luftsirculation drivs ju av temperaturgradient när bastun är i gång. Stänger du ventilen i bastu efter bad så är det ju inget aktivt undertryck/sug i kanalen förbi det rummet över taket.
Frånluftsdonet skapar tryckskilnad mellan badrum och rum utanför så då tänker jag att bastun och spaltet runt som essentielt ligger i samma rum inte får ngn luftsirkulation annat än vad självdraget skapar vid uppvärmd bastu.
det är en temperaturskilnad mellan luftspalt och badrum så det är möjligt att det är nog, men samtidigt är det också så att egentligen ska ventilen från bastu vara öppen rfter bad så att själva rummet torkar ut.
Mvh
Sakke
Tack för bar input. Hur hade du löst det? Inte jättesugen på att borra genom kaklet och spräcka tätskiktet, men får väl bli så som sista utväg. Är ju ändå 2,30 upp på väggen isåfall.
 
Personligen hade jag inte lagat hål i røret från själva bastun iaf. Är detta direkt vid duschen?
hade nog ordnat ett hål högst upp på väggen med et snyggt galler. längst möjligt undan duschen om den är direkt under där.
Men, detta är hur jag personligen hadde löst det. Har du ingen annan vägg som denna spalten gränsar vid där du kan laga et ventilationshål?
MVH
Sakke
 
Mot duschen blir nog inte så bra. Det blir isåfall bredvid det befintliga utloppet för frånluften. Dvs nästan exakt där bilden visar i förra inlägget.
 
Har svårt att se før mig rummet- kan du lägga ut ritning på ytrummet och placering av ventiler?
Men ja, så som jag försökte resonera fram till, längst undan duschen.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.