Kommer snart att flytta till ett hus med 1900 kvm tomt. Gräsmattan är rätt stor, över 1000 kvm. Nuvarande ägare kör med bensinklippare och säger att det tar 3 timmar att klippa inkl trimning. Tänkte köpa mig en begagnad åkgräsklippare.

Tips på modell som finns att köpa för max 25 begagnad mottages med tacksamhet. Köper hellre äldre modell som fungerar än nyare modell som inte fungerar, undviker därför byggvaruhusens lågprismodeller. Jag kan meka själv men vill inte lägga för mycket tid.

Skall man ha klippaggregatet fram eller mellan axlarna?

Bra och dåliga märken/modeller?
 
Klippaggregatet ska vara i fram, iaf om det finns buskar träd på tomten. Valfri Husqvarna rider får min röst, om det måste vara en åkklippare. Robot är annars det solklara valet ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hade åkgräsklippare, nu robot, ca 1500-2000 kvm gräs. Robot är mycket trevligare, har du 25k at lägga är valet självklart imho.
 
Vi har två åkgräsklippare (olika märken men båda av traktor-modell) och båda lider av rostangrepp på klippbordet - så om du köper beg, kolla status på klippbordet innan köp.
 
Det som jag tycker är intressant är hur just trädgårdstraktorer är en av de saker som inte verkar gå ner väsentligt i pris. Det är som byggställningar och släp., Begagnatmarknaden är så dyr att det många gånger lönar sig köpa en ny.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Robot är mycket trevligare,
Beror väl ändå på hur gräsmattan ser ut. Är den starkt kuperad och full av diverse hinder är det nog inte alltid så lätt att få en robot att fungera bra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Beror väl ändå på hur gräsmattan ser ut. Är den starkt kuperad och full av diverse hinder är det nog inte alltid så lätt att få en robot att fungera bra.
Då är det inte så lätt med en traktor heller om man inte köper nån med fyrhjulsdrift och då pratar man om mer en 25
 
M maria01 skrev:
Då är det inte så lätt med en traktor heller
Nej, ack så sant... :cry: Men med en kombination av "traktor", vanlig klippare, trimmer, svordomar, insektsbett och gärna några öl går det i alla fall. :p
 
  • Haha
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Har provat det mesta av åkbara och den jag har nu är bäst Jonsered samma som rider 11 enda jag saknar är hydrostat
 
Jag gillar Stiga då klippdäcket kommer åt bättre än t.ex. Riders. Har en Stiga Park 123.
 
Dom bästa jag har testat har vart från kubota håll dig borta från stiga det dom har byggt på senare år är bara skit tillverkas inte ens i Sverige längre
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
Dom bästa jag har testat har vart från kubota
Lär dock vara svårt att hitta en Kubota eller annan proffsmaskin för 25' i OK skick, vi gav 45' för vår 2001:a.
Också rejäl overkill med en sådan maskin för 1000 kvm. Annars ett bra begagnatval då de är byggda för att hålla i evigheter.

HQ Rider ligger löjligt högt i pris på andrahandsmarknaden så också det ett tveksamt begagnatval av den anledningen.

Har ingen egen erfarenhet av Stiga, men när jag tittat på klippare kan man inte undgå att se att det finns en hel del till synes fina maskiner ute till bra priser. Park-modellerna skall väl ändå vara helt okej maskiner?
 
Dom rostar upp speciellt i klippbordet ett nytt går på 14 tusen om man nu ska kolla på hq så disel modellerna bättre
 
Redigerat:
galento
Vi hade en Partner traktor med hydrostat , två olika pedaler för back/fram
före vi köpte robotarna och före Partnern en äldre Huskvarna Rider med
frontaggregat.

Men vi sålde Ridern för vi ville ha uppsugnings funktionen på Partnern då
det samlar upp gräs och även kunde användas på hösten till löven.

En del klassar Partner som lite sämre men våran fick gå mkt med över 3500m2
gräsyta så jag tyckte den funkade mkt bra till gräsklippning och lövuppsugning.
Vi köpte med en kniv sats för uppsugning så det satt 2 knivar som ett kryss på
varje axel och man kunde klippa fuktigt gräs utan att det blev stopp i röret till
behållarna bak.

Men det är satans gött med robotarna och slippa klippningen numera :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.