Hej,

Behöver input och råd och har snart finkammat alla runtomkring mig och nätet. Jag och sambon har hittat en superfin tomt på landet, enda kruxet är att det ligger en elledning cirka 30 meter från tomtgräns på sin närmaste punkt (går diagonalt ifrån tomten). Har pratat med Vattenfall och enligt dem är det en 130kV ledning och de anger säkerhetsavstånd 20 meter, så det är väl egentligen inget problem ur det hänseendet och såvitt jag kan förstå när man läser om det så är magnetfälten som uppstår vid huset minimala utifrån denna. Men jag funderar på andrahandsvärdet - visst att man köper för att bo men man vill ju heller inte hamna i ett läge av att det inte går att sälja om man måste på sikt.

Tankar, erfarenheter? Det löjliga är att jag från början tyckte att det fanns en poäng med att den låg där för att ingen skulle bygga på fälten framför vårt tilltänkta hus, då det i allmänhet annars byggs ganska mycket i det området.

Tack på förhand!
 
Alla tänker nog olika här men passar allt annat skulle inte elledningen påverka mitt beslut. Slå till är min högst subjektiva och ovetenskaplig åsikt.
 
Vid vissa väder, framförallt vid dimma och lite kyla kan det "surra" om ledningarna. Personligen inget jag skulle reta mig på och osäker på hur mycket man hör på de avstånden. Har själv endast hört det direkt under ledningarna vissa höstmorgnar. Men kan vara bra att veta om.

Magnetfält är inget jag själv skulle oroa mig om. Har man sådana funderingar finns det hemelektronik med betydligt starkare fält som man borde se över först.

Gällande framtid så är det ju svårt. Troligtvis kommer inte ledningen tas bort utan mest troligtvis renoveras/byggas om/förstärkas om något under eran tid. Men som tidigare sagt stämmer allt annat så hade det inte stoppat mig personligen.
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt tveka med en kraftledning så nära tomten, inte minst på hur marknadsvärdet påverkas men även på risken att kraftledningen med tiden kanske byggs ut.
 
harry73
Är tomten stor, och kan man placera huset så att kraftledningen inte stör, kan man kanske acceptera det, men proplemet kvarstår att hus i närheten av en kraftledning är mindre attraktiva och därför får lägre försäljningspris
 
Jag hade inte velat bo nära kraftledning och om det är fler som tänker som jag så påverkar det ev försäljningspris och attraktionsvärde den dag ni vill sälja.
 
Skulle aldrig lägga ner tid/energin på att själv bygga på en tomt med en sådan ”begränsning” kraftledning bredvid. Sen att man sällan hittar ”den perfekta tomten” är en annan sak.

Men kraftledningen kommer för alltid att påverka hyfsat många potentiella köpare så att de är beredd betala mindre eller avstå.

Sen att vi själv precis köpt ett hus som ligger vid en mindre genomfartsväg i en Stockholm/Enskede kanske talar emot vad jag säger. :crysmile: Men jag skulle däremot aldrig köpt den tomten för att bygga på.

Vi byggde vårt förra hus och vet vad det krävs i energi och pengar. (Betydligt mer än man tror/först beräknar...)
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.