Första tråden på detta forum efter att ha varit en läsare i åratal...

Vattenburengolvvärme på mellanbjälklag i köket, har ett 27mm massivt ekgolv som legat inne i 5 år och torkat till som jag tänkte lägga på detta med förhoppningen om inte allt för stora sprickor....tar jag mig vatten över huvudet?

Vill ha trägolv i köket och i.o.m. att jag redan hade detta liggande så tänkte jag vara ekonomisk och nyttja det, även om en tjocklek på kanske 20-25mm skulle vara att föredra. Betalade motsvarande 430kr kvadraten för det på en lokal såg så känner att andra massiva golv som kostar närmare 1000kr kvadraten inte känns så prisvärt.

Vidare står jag mellan att skjuta fast det med dyckert eller skruva, input på det?
 
Om planken är spontade, så varför inte limma i sponten och lägga det flytande? Så gjorde vi med massivt ek- och furugolv. Förvisso tunnare än 25 mm, men massiva likväl.
 
Det är spontat och notat!

Slingorna är lagda öster-väster och har för avsikt att helt lägga golvbrädorna i samma riktning, om inte det är helt uppåt väggarna...
 
Genom att lägga det flytande eliminerar du dessutom risken att skruva eller spika i slingan.
 
Är det overkill att lägga grålumpapp under golvet för att minska risken för ljud? Misstänker att det kommer vara stumt men känns dumt att chansa....

Hur funkar det med flytande golv och underskåpen i köket? Nu är det ju IKEA med hänglist på väggen som jag antar tar upp det mesta av vikten men att benen ner på golvet fördelar en visst del av vikten också.
 
O Otto_sand skrev:
Är det overkill att lägga grålumpapp under golvet för att minska risken för ljud? Misstänker att det kommer vara stumt men känns dumt att chansa....

Hur funkar det med flytande golv och underskåpen i köket? Nu är det ju IKEA med hänglist på väggen som jag antar tar upp det mesta av vikten men att benen ner på golvet fördelar en visst del av vikten också.
Jag har lagt lumppapp under alla mina massiva trägolv, flytande som skruvade.

Det funkar hur bra som helst, i alla fall under 8 år ;)
 
Lumpapp är nog att föredra. Gällande köket så är t.ex. Kährs rekommendationer att det är OK att lägga golvet under om det inte är stenbänkskiva.
 
H
O Otto_sand skrev:
Första tråden på detta forum efter att ha varit en läsare i åratal...

Vattenburengolvvärme på mellanbjälklag i köket, har ett 27mm massivt ekgolv som legat inne i 5 år och torkat till som jag tänkte lägga på detta med förhoppningen om inte allt för stora sprickor....tar jag mig vatten över huvudet?

Vill ha trägolv i köket och i.o.m. att jag redan hade detta liggande så tänkte jag vara ekonomisk och nyttja det, även om en tjocklek på kanske 20-25mm skulle vara att föredra. Betalade motsvarande 430kr kvadraten för det på en lokal såg så känner att andra massiva golv som kostar närmare 1000kr kvadraten inte känns så prisvärt.

Vidare står jag mellan att skjuta fast det med dyckert eller skruva, input på det?
Plastad foam ska man ha mellan golvet och vattenrören men det kanske är självklart, ingen har nämt det i denna tråden. En annan tanke, hur mycket värme orkar igenom ett sånt tjockt ekgolv?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har lagt lumppapp under alla mina massiva trägolv, flytande som skruvade.

Det funkar hur bra som helst, i alla fall under 8 år ;)
F falkn skrev:
Lumpapp är nog att föredra. Gällande köket så är t.ex. Kährs rekommendationer att det är OK att lägga golvet under om det inte är stenbänkskiva.
Hade en kollega som också rekommenderade lumppapp så kör nog på det då!

Blir 40mm bänkskivor i massiv ek som en snickarkompis ska styra upp, väger väl marginellt mer än en bänkskiva från IKEA.

Då är ju kanske den främsta frågan huruvida, om man ska lägga det flytande, om man ska limma eller ej. Ska man någon gång upp med golvet är det väl ett helvete om det är limmat...men risken för springor/glipor minimeras ju.
 
H HEM2121 skrev:
Plastad foam ska man ha mellan golvet och vattenrören men det kanske är självklart, ingen har nämt det i denna tråden. En annan tanke, hur mycket värme orkar igenom ett sånt tjockt ekgolv?
All så småningom. Det är bara det att omställningar tar längre tid.
 
Är det dumt att lägga ner golvet utan att fästa de på något sätt? Limmar man ihop det flytande lär man aldrig få upp åbäket igen...annars skruv eller dyckert, vad nu som passar bäst till massiv ek.
 
O Otto_sand skrev:
Är det dumt att lägga ner golvet utan att fästa de på något sätt? Limmar man ihop det flytande lär man aldrig få upp åbäket igen...annars skruv eller dyckert, vad nu som passar bäst till massiv ek.
Flytande är inget problem att rycka upp igen. Cirkelsåg med lämpligt sågdjup och vips så kan du ta ut planka för planka om du vill. Fördelen med flytande är att du slipper glipor mellan planken. Med skruvat/spikat golv så är det oundvikligt. Dessutom är det stor risk att du kommer att se skruven/spiken vintertid när luften inomhus är snustorr.
Återigen; jag har lagt massiva ekgolv både flytande och skruvat. Flytande är så vansinnigt mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.