Kommer att behöva sänka taket i vårt vardagsrum/kök i lägenheten pga sprucken puts och omdragning av dold el.
Befintligt tak består av puts på vassmatta. Tänker inte ge mig på jobbet att ta ner puts och vassmatta utan vill regla direkt mot putsen och skruva fast reglarna genom putsen upp till panelen som lär finnas ovanför (eller är det under ;) ) där.

Vilka dimensioner rekommenderas?
Räcker 45x45 på cc90 som man sen sätter glespanel 28x70 på cc30 som grund för gipsskivor? Alternativt kan man ju använda liggande 45x70 om det behövs istället för 45x45.

Vad tror ni, vill gärna sänka taket totalt 9 cm och då blir måttet 45+28+13 ganska idealiskt.
 
Jag rekommenderar att du kör med metallprofiler.

Kör en U-profil på väggarna runtom. Sen sätter du mexikanska hattar från vägg till vägg. På detta skruvar du gips. Enkelt, lätt, smidigt och framförallt: Rakt.

Kolla in Lindabs grejor:

Sätt denna (sk43) runtom, på väggarna:
sk43.gif

Montera dessa (sekundärregel) som reglar tvärs över rummet, att skruva takgipsen i:
s.gif
 
Metallprofiler funkar ju också ja.
Tack för tipset!
Vilka mått hade rummet du använde denna metod i?

På "längden" är rummet uppemot sju meter, lär ju behöva staga upp sekundärprofilerna mot taket någonstans på vägen för att slippa hängbuk på taket. :)

Har förstått att du finns i sthlmsområdet, har du förslag på handlare som har dessa på lager?

edit:längden o tvären e inte alltid lätt...
 
mjacobsson: Hur stort är rummet... är rummet större än 7 meter i båda riktningarna?

Mexihattarna är på ca 3 meter tror jag. Du kan skarva dessa med en tvärgående u-profil och ett speciellt beslag. Kolla denna pdf för fler profiler för undertak:
http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/byggreglar_139.pdf



greven:Du ska aldrig kompromissa med höjden för spottarna. Står det 10 cm så är det 10 cm. En av anledningarna är att lampan riskerar att bli för varm, och således gå sönder. Då får du byta lampor oftare än strumpor...



 
Måste du sätta gips? satsa på ett huntonit eller liknande i stället så slipper du måla. det går alldeles utmärkt att regla...
Ja, jag måste sätta gips, vill ha ett helt slätt tak.

Annars hade huntonit eller andra takplattor klart varit att föredra.
Tack ändå.
 
Fasting65: Nja, rummet är 6,40 x 4,70 grovt räknat. Problemet är att en del av rummet är öppet mot en hall (som jag också ska sänka taket i) och det skulle vara lättare med anslutningen till hallen om jag hade sekundärprofilerna på längden i rummet.

Men det är klart det går ju alltid att lösa och istället ha sekundären på tvären i rummet, då blir de "bara" 4,70 långa istället och rimligtvis bör man klara sig med en regel i mitten som man skarvar under.

Tål att tänkas på.

Förslag på inköpsställe?

 
Inköpsställe: Support your local pimp.... ;D

Jag har ingen aning om var du bor, men jag har handlat på "min" brädgård eftersom de har gratis utkörning till vårt villaområde. Du kan ju alltid åka direkt till Lindab och handla om de finns på din ort.
 
Fasting65 skrev:
Inköpsställe: Support your local pimp.... ;D
Bara undrade var din pimp fanns.
8)

Bor i sthlms innerstad så norr/söder om är egalt, handlar hellre på ett ställe där prylarna finns hemma och folket inte ser ut som frågetecken så fort man ställer en produktrelaterad fråga.
 
Min pimp är Hägerstens Brädgård (www.hbb-byggvaror.nu). Sköna snubbar, bra service. Lite dyrare, men som stammis får man 15% rabatt. Tror varenda Mälarhöjdbo får det som standard. De har dock mesta försäljningen till småfirmor så öppettiderna är numer justerade för dem (de öppnar okristligt tidigt och stänger alldeles för tidigt för en privatperson...tyvärr.)

Annars brukar Lissma Såg, AKB Nacka Trä och Beijer Bygg rekas av folket här på forumet...

Jag hörde av en polare att Faringe har bra priser på vissa grejor. Det kan annars vara ett bra ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.