S Stefan1972 skrev:
Är det någon som lever gott på dessa bonusar eller? Det är ju bara säljsnack alltihopa...........Blir ju som att åka 20 mil för att köpa margarin 2kr billigare typ........
Man tjänar troligen mycket mycket mer på att inte handla på deras ställen överhuvudtaget. Själv har jag inga kort längre annat än ett debitkort och jag tankar var som helst och resten köper jag på normala affärer.
Håller inte med, 1% tillbaka på allt man handlar. Tanka 1000 liter per år gör jag ju oavsett och kör ingen extra sträcka för att tanka på just CK. Har 25 öre rabatt/liter hela tiden så bränslepriset blir exakt samma som på obemannade, ibland lägre.

Så 200-300 kronor i bonus brukar jag få varje månad (använder kortet till allt och frun har extrakort), synd att de ska sänka till 0,5%. Har inte fått information om det från CK än i något brev eller mail.
 
B b_hasse skrev:
Ja, jag har fått 1% bonus, men man måste ha tankat minst 1000 liter drivmedel de senaste 12 månaderna.
Jag har nu ansökt om ett kort hos Komplett Bank. De lovar fortfarande 1% på "allt" + högre på vissa köp.
Sedan ska jag kolla var jag bör tanka bensin ...
Ok, det förklarar varför jag inte fått nån bonus.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det någon som lever gott på dessa bonusar eller? Det är ju bara säljsnack alltihopa...........Blir ju som att åka 20 mil för att köpa margarin 2kr billigare typ........
Fast om man får 1% på alla inköp så räcker det att åka till ICA i byn för at köpa margarin.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det någon som lever gott på dessa bonusar eller?
Lever gott har väl ingen påstått men säg att du handlar för 200 tkr årligen med Amex Premium. Det ger totalt 90 tusen eurobonuspoäng på tre år. För 100 tusen poäng (med 2-4-1 och plus lite skatter) åker två personer exempelvis business class till Los Angeles med SAS. Marknadsvärdet för en sådan biljett är en bit norr om 50 tkr. Detta kostar 3600 i kortavgift (plus lite skatter som sagt). En rätt bra affär tycker jag.
 
  • Gilla
franzke
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lever gott har väl ingen påstått men säg att du handlar för 200 tkr årligen med Amex Premium. Det ger totalt 90 tusen eurobonuspoäng på tre år. För 100 tusen poäng (med 2-4-1 och plus lite skatter) åker två personer exempelvis business class till Los Angeles med SAS. Marknadsvärdet för en sådan biljett är en bit norr om 50 tkr. Detta kostar 3600 i kortavgift (plus lite skatter som sagt). En rätt bra affär tycker jag.
ja ytterligheter finns det ju alltid...........man kan ju se det som dåligt också jämfört med den som shoppar för 10 miljarder om året. Kändes ändå som diskussionen handlade om vanliga tankkort från bensinstationerna och dess bonusar.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det någon som lever gott på dessa bonusar eller? Det är ju bara säljsnack alltihopa...........Blir ju som att åka 20 mil för att köpa margarin 2kr billigare typ........
Man tjänar troligen mycket mycket mer på att inte handla på deras ställen överhuvudtaget. Själv har jag inga kort längre annat än ett debitkort och jag tankar var som helst och resten köper jag på normala affärer.
Jag handlade bara bensin hos Circle K. Den stora vitsen med deras kort var ju bonusen på 1% när man handlade på andra ställen plus att det inte är någon årsavgift. Generellt är också "riktiga" kreditkort (där man betalar en faktura i efterhand) det bästa sättet att betala eftersom konsumentkreditlagen ger ett extra skydd. Får man inte det man betalat för (t.ex om ett resebolag går i konkurs) så kan man kräva pengarna tillbaka av kortutgivaren.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja ytterligheter finns det ju alltid.
På vilket sätt skulle detta vara någon ytterlighet? En långresa vart tredje år tillsammans med sin partner är väl knappast extremt? Att handla för 200 tkr per år gör väldigt många familjer.

S Stefan1972 skrev:
Kändes ändå som diskussionen handlade om vanliga tankkort från bensinstationerna och dess bonusar.
Diskussionen handlade väl först om CircleKs kredikort och gled sedan över på kickback från kreditkort i allmänhet.
 
Jo men jag tror ändå det där bonustänket bara skapar fel signaler......Man kanske till och med triggas till att shoppa mer på kortet än man egentligen behöver............Utan kort med bonus så kanske man skulle shoppa för 10000 mindre på ett år och det kan ju vara mer än ev bonus.........
Det är också lite som att köp en tiopack cola så sparar man 14kr. Hade man inte köpt den där 10 packen så kanske man totalt bara hade köpt fyra st cola normalt sett.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
säg att du handlar för 200 tkr årligen med Amex Premium. Det ger totalt 90 tusen eurobonuspoäng på tre år. För 100 tusen poäng (med 2-4-1 och plus lite skatter) åker två personer exempelvis business class till Los Angeles med SAS. Marknadsvärdet för en sådan biljett är en bit norr om 50 tkr. Detta kostar 3600 i kortavgift (plus lite skatter som sagt). En rätt bra affär tycker jag.
Jag ger dig jämna odds på om SAS finns kvar om tre år.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
engs
S Stefan1972 skrev:
Är det någon som lever gott på dessa bonusar eller? Det är ju bara säljsnack alltihopa...........Blir ju som att åka 20 mil för att köpa margarin 2kr billigare typ........
Man tjänar troligen mycket mycket mer på att inte handla på deras ställen överhuvudtaget. Själv har jag inga kort längre annat än ett debitkort och jag tankar var som helst och resten köper jag på normala affärer.
Omsätter pengar i arbetet förutom det privata, som jag får ut på reseräkning. Visst är det inga stora summor men samtidigt en "gratisluch".
Sålänge kortavgiften än noll är det bara på pluskontot. Säg Kompletts bonus, 2000:-, ser det som att det motsvarar 4000:- mer i lön före skatt / år. Så leva gott är väl att ta i, man kan få en kortfaktura sänkt med 2000:- / år med minimal insats är väl inte helt dumt.
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ger dig jämna odds på om SAS finns kvar om tre år.
Vete f-n om jag antar det. Den nya tiden förändrar onekligen en del. :cry::cry::cry:
 
Redigerat:
Men är du villig att använda deras betalkort gissar jag att det är ungefär vad du spelar på löpande. För jag gissar att du får ut ungefär dubbel normal bonus i SAS Musse Pigg-pengar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men är du villig att använda deras betalkort gissar jag att det är ungefär vad du spelar på löpande. För jag gissar att du får ut ungefär dubbel normal bonus i SAS Musse Pigg-pengar.
Mina argument får ses utifrån hur det har fungerat för mig under några tiotal år. Hur framtiden ser ut vet nog ingen för närvarande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bonus är det inget fel på. Så vida man inte åker massa extra bara därför. Jag tankar nästan alltid på ck. Men jag gör inga omvägar för det. Bonus på ett krita kort kan aldrig vara fel. Dock var det en stor försämring när man inte fick pengar längre. Men när jag renoverade huset köpte jag allt med ck kortet... Det blev en del glada bonus pengar...
 
1% avkastning på pengar som man spenderar, det är väll bättre än ha dem på sparkontot...

När Seat var nya I Sverige och de hade bilar för 40-50' nya under 90-talet så lyckades kollegan få köpa en med Amex. Då var väll bonusen 2-3% och då på ett bilpris som redan var nere i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.