Hej,

Jag är verksam i en förening som skulle behöva ett nytt sätt att låsa våra grejer.

Vi har olika saker till utlåning bl a verktyg, kärror och gräsklippare samt saker i ett förråd vars dörr också behöver låsas. Allt har vi hittills låst med olika hänglås men då det slarvas med att åter låsa sakerna efter användning skulle vi behöva ett annat sätt att låsa dem. Ett låsalternativ där man kan se vem som låst upp och då följa upp varför det inte blev låst efter användandet (bara det att man ser vem som låst upp kommer ju göra att 99% inte kommer "glömma" låsa efter sig). Några av sakerna står utomhus varför låsen måste vara rejäla och tåla vatten. Tillgång till ström finns och tillgång till internet kan ordnas.

Jag har en tanke på något slags smarta hänglås där behöriga kan låsa upp med en QR-kod, sådana lås finns har jag sett på nätet men de är inte tillräckligt gedigna. En annan tanke jag har är att på något sätt ha ett liten "låslåda" som är låst med ett vanligt villalås kopplade till taggar, i denna låda skulle man kunna ha bollformade ändar på en wire (som även går genom saken man ska låsa) som man bara kan få ur lådan efter det att låset och luckan på lådan öppnats. Men jag har ingen koll på vad som verkligen finns och vad som är realiserbart.

Därför efterlyser jag råd och tips som skulle kunna lösa mitt problem! Ett annat "krav" är att det inte får kosta alltför mycket, men vi kan tänka fritt än så länge... :)

Tack på förhand!

Mvh
Mats
 
C
Det finns "smarta" nyckelskåp som håller reda på vem som checkar ut och in vilken nyckel. Även lyxigare varianter där man kan styra vem som kommer åt vilka nycklar. Kombinerat med hänglås som endast släpper ifrån sig nyckeln i låst läge så är man väl så nära man kan komma med ett automatiskt system.

Sen säger ju inte det något om huruvida prylarna är på plats eller inte, om rätt grej är på rätt plats, i vilket skick de återlämnats osv.

Har dock ingen aning om vad sådana kostar. Förmodligen är de dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.