blomman skrev:
vitlaserat eller täckmålat trätak?????  
Har lite funderingar på fönster och ett stort valv som ansluter till vardagsrummetom den färg som jag blivit tipsad om är rätt. 0502-y är för gul om  det pasar ihop med allt annat. Snälla alla tyck till och ge mej tips .
Är paneltaket redan uppsatt sedan länge eller är det ett nytt tak ni tänker sätta dit??

Är det kraftigt gulnat av ålder så föreslår jag täckmålat, då lasyr inte blir riktigt bra enligt min personliga åsikt om furutaket hunnit mörkna för mycket, även om det finns någon ny produkt från danska 'Trip-Trap' som enligt reklamen ska fungera även till den åldrade panelen, men jag har ingen egen erfarenhet om huruvida det fungerar i praktiken.

Är det nytt virke så är det en ren smaksak, då jag personligen gärna ser att det är ordentligt vitt så bör lasyren eller, vilken också fungerar utmärkt, panellacken brytas med mycket vitt pigment.

När det gäller din andra fråga så tvingas jag erkänna att jag är osäker på hur du egentligen menar :-[, men om du frågar om den vita (S0502-Y) färgen passar nyansmässigt till de övriga valen (luckfärg, tapet osv.) så är svaret tveklöst -JA! :), du har samma mängd gult i den grå lucknyansen, dessutom passar allt med xx02-Y utmärkt till Sandbergs vita och grå toner :).

Hoppas du fick svar på det du ville, MVH//Christina.

*EDIT* Här är länken till Trip-Trap's 'lasyr', http://www.ttwoodcare.com/default.asp?V_DOC_ID=843
 
  • Digitalkameran__008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blomman skrev:
 "färgblind "gubbe som säjer det blir bra.
Färgblinda ser alla färger som nyanser av grå .... och du har ju det mesta i gråskala så han har kanske rätt ;)
gaia
 
blomman skrev:
Tack för svaret. Det var så jag menade,om de olika färgerna passade samman alltså. Var mest fundersam om fönsterfärgen "såg" gul ut. Vilket den gör ,men kanske beror  det på att det är inte färdigt allt .Gamla tapeten kvar, likaså korkmönstrat plastgolv,har inte sätt upp träpanelen i taket än,osvinte målat taket på 20-25 år osv. Så det kanske är en oro i onödan. Vad säger du om svarta vitvaror då? En ekskiva på bänken blir det åxå. Avlutade köksmöbler, en parantes bara.
Jag tror inte du ska bekymra dig om 'gulheten' på 0502-Y, i princip alla fabriksmålade 'vita' fönster är målade i just 0502-Y.
Möjligen kanske du använder en fet, blank oljefärg till båge och karm och den kan te sig en smula 'gulare' än en vattenbaserad snickerifärg, det där 'kramar' säkert till sig när det är färdigt (allt under förutsättning att du har rätt brytning i burken förstås ;)).

Om svarta vitvaror så säger jag att det inte skulle vara mitt förstahandsval, däremot så kan jag, trots det, tycka att det blir jättesnyggt tillsammans med dina övriga val, detsamma gäller ekskivan och de avlutade furumöblerna, låter supersnyggt :)

Jag personligen gillar inte att allt är för 'stylat' (gillar inte alls när ett helt rum ser ut som ett 'fullsortimentsblad' från möbelkatalogen ;)), ett eget, personligt tillägg av avlutade gamla köksmöbler gör bara det hela mer lyckat, charmigt och personligt.


MVH :)//Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.