Finns det någon som känner till Kvalitetshus AB i Landsbro?

Är själv intresserad av deras villa Djursholm.
Jag väntar på information från dem, men skulle gärna komplettera med lite feedback från forumet.

Nån som har prisuppgifter på villor från Kvalitetshus?

Hur står sig deras kvalitet och pris i jämförelse med tex A-Hus?

Andra erfarenheter mottages gärna?
 
Vi ska bygga med dem :D
HEJ
Vi har beställt ett 1 1/2 planshus av dem, hoppas komma igång under våren (väntar på nybyggnads karta & bygglov nu) ::)

Vi har ritat vår egen planlösning.
Har även besökt ett "visnings hus" som de byggt, kan väl bara säga att vi är mycket nöjda med dem, de är ju flexibla.

De kanske inte är billigast, men i vårt fall så pressar vi kostnaden genom att köpa stomrest & göra resten själva 8)
 
Va bra med en kvalitetshusbyggare på tråden!

Vi har varit i kontakt med Kvalitetshus just (har varit intresserad av de flesta... men de verkar ju bygga bra hus ).

Hur många kvadrat bygger du?
Valt något "extra"?
Bygger du anpassat (arkitektritat) eller ett av deras typhus??
Vad fick du för kvadratmeterkostnad?? (Grund + hus. exkl tomtpris)
Har du priset (tumme-pekfinger) om de hade färdigställt åt er?
 
HEJ :D

Vi kommer att ha 98 m2 i bottenvåning + ca 80 m2 uppe.
Vi har valt ex vis burspråk, takkupa med 3 fönster.

Samt lite "små" grejor typ central dammsugare, parkett i alla rum utom kök + bad (klinker ingår EJ)

Vi har ritat helt egen planlösning ;)
ca pris: 1,2 mkr men då är det bara stomrest + allt material.
I det priset ingår inte grund, tomt eller VA mm.

MVH Ann & Markus
 
Tackar.

Blir lite förvånad när klinker, centraldammsugare osv inte ingår, då de själva säger att de har lite bättre standard än andra. I o f s inget fel på själva huset (stomme, innerväggar osv) tror jag? (har inte fått leveransdeklarationen ännu).

Kährs golv 15 mm kanske är bra, men... det är nog många som byter till nåt rejälare.

En passus:
Jag förvånas över att MÅNGA husleverantörer inte har mer genomtänkt koncept. Kanske yrkesskadad, men bör man inte först ringa in sin kundgrupp, dvs vilket segment man vänder sig till, sen lägga standard på hela bygget anpassat efter detta (även utseende, layout, bilder på hemsida och kataloger).

Och hänga med i utvecklingen, inte bara vita Husqvarna-maskiner. Om de märker att de flesta kunder "byter upp sig" på vissa saker borde de förhandla sig till bättre priser på just detta och lägga det som standard - tycker jag alltså... Genom att erbjuda billigt standardutbud får de ett mer attraherande pris från början, men senare bör det ju slå tillbaka mot dem själva. Själv blir jag jäkligt irriterad!

(Och fram med priserna på nätet! Istället för att behöva lägga ner så jäkla mycket tid på offerter och prisförfrågningar skulle alla husleverantörer kunna pris-speca 3 hus åtminstone, givetvis med lite olika utföranden/standard. Ingen kan väl skämmas över sina priser?! De borde ju stå i proportion till vad man får tycker jag, alltså en service och hjälp på traven för att få rätt kunder, och lägga energi på dem som passar målgruppen. Suck och förlåt för lång bisak!
 
HEJ

Nu kan ju jag bara prata för mig själv, men det som gjorde att vi valde kvalitetshus är:
att de har bättre isolering i ytterväggar än vad som många andra brukar ha, samt att de skräddarsyr planlösningen efter dina önskemål + att alla innerväggar är isolerade vilket de inte brukar ha,

tex så har de avtal med Tibrokök (bra kvalitet)
Vad gäller klinker , så finns det så otroligt myckett att välja på så de tycker att det får kunden välja själv.

en annan sak är priset på takkupan & burspråket
många tillverkare tar vansinnigt saftiga priser på detta.
men vi betalar inte alls så myckett extra för det.(har inte exakta priset i huvet)

Vitvarorna i mitt pris gäller vårt paket, och vi tog "värsting modellerna på dessa.

nåja, du vår prata med dem själv.
det är inte meningen att jag ska behöva försvara dem.

mvh ann
 
Vi kommer lite ifrån ämnet KvalitetsHus, men ang Babes kommentar om priser på nätet så är det väl så att många leverantörer har olika pris på samma hus beroende på var i Sverige du bygger samt att de flesta säljer via agenter. Dessa har en del egen provision i försäljningspriset vilket gör att de kan dels spela med marginalerna som själva tillverkaren kan ge samt att de kan sänka / höja sin provis beroende på köparen.

Självklart vill alla ta ut så mycket som möjligt, varje kund är en ny möjlighet att sko sig och vissa är bättre på att förhandla än andra.

Sen är det väl också så att det knappast säljs två likadana hus vilket gör att prisexempel tenderar att bli ganska missvisande.

Jag kan tänka mig att det funkar för massproducenter med minimala avvikelser, men för mellan och toppskiktet funkar det inte.

Tillbaka till KvalitetsHus, vi har goda vänner som bygger ett sånt i närområdet och det verkar vara helt OK.
 
Då tycker jag att nåt "statligt verk" kunde göra 3 olika "typhus" som alla skulle måsta ge pris på som jämförspris. Allt specat givetivs. Och med internet är det ju inte så svårt att göra knappval för var i landet du bygger. Givetvis är 08 dyrast och Kiruna billigast... Men det kan man ju inte skylla på.

Typ Willa Nordic, Sävsjö, Karlson, Kvalitetshus, Vimmerbyhus osv osv har ju inte 2 kunder som väljer lika eller ens bygger lika. men de kan ju göra en offert på vilket typhus som helst, men med deras byggstandard. Man får ju OFTAST det man betalar för, men ibland undrar man... De första jag nämnde KANSKE tar mer betalt för samma sak som en mindre "lösvirkeshusbyggare"? Fast det erkänner väl ingen, tyvärr.

Fick leveransdeklarationen för Kvalitetshus idag. Inget fel där, men det är ju en hel del som jag inte förstår mig på. De kommer att få räkna på vårt husbygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.