Idén:
Sätta in en 100 mm kanal (eventuellt i blindpipa i skorstenen om lovligt) för att skapa luftcirkulation mellan nock på övervåningen och golvnivå på entréplanet. Det här för att jämna ut temperaturen som skiljer sig jättemycket mellan de olika planen.

Tänkte göra detta med två variabla kanalfläktar (en för vardera riktning) som skyfflar 107 m3/h max. Styrning som arbetar steglöst sätter jag ihop med en liten enkel enkortsdator och två WiFi-temperatursensorer.

Kan inte ett smack om ventilation. Kollade runt lite på nätet och hittade uppgift om att man behöver minst 0,35 kubik/sekund i flöde för att hålla god ventilation i hemmet. Kanske det här skulle vara ett bra värde för att få min idé att fungera som jag tänkt? För mitt hem skulle det innebära ett flöde om 40 l/sekund = 144 m3/h. Det vill säga att fläktarna jag tänkte använda är i minsta laget? Kanske inte behöver lika mycket cirkulation som ventilation? Kanske behöver mer? Någon med bättre koll?
 
Åsa Lund
Flödet som anges är mängden ny luft som ska in i huset
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Flödet som anges är mängden ny luft som ska in i huset
Jo, jag vet, men hittar ingen formel för att cirkulera luft för att jämna ut temperaturskillnader i ett tvåvåningshus. Vore trist att underdimensionera, knappt märka någon skillnad. Det är inte frågan om att värma/kyla x mängd luft från y antal grader till z antal grader med q energi. Inte heller skall x mängd luft ersättas 100 % med y intervall. Sånt finns det formler för. Inte heller ute efter exakt vetenskap men skulle bli glad om jag hamnar på en nivå där man kan känna skillnad. Skulle 107 m3 luft (ca 350 badkar) per timme räcka som högsta effekt i mitt fall? Om jag behöver gå upp i effekt så pratar vi en konstruktion om ungefär 3-5 gånger pengarna och mer arbete. Med "mitt system" hamnar jag 25 % under minimikravet för ventilation men det kanske räcker, eller inte? År det värt bekymret om jag måste minst upp i samma effekter som ett ventilationssystem för huset?
 
Jag har installerat en Airmove 2.0 mellan våningsplanen, denna lilla tysta fläkt kan köras i tre lägen och har tagit bort den dramatiska tempskillnaden i vårat 1,5plans hus som bara har golvvärme på bottenvåningen.

Grundidén är att leda ner kall tilluft genom fläkten och låta värmen gå upp för trappan utan att möta den kalla luften i krock. Funkar kanon!

Airmove.se har gratis rådgivning, skicka en ritning till dem o ta ett snack vetja!
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Pontusand Pontusand skrev:
Jag har installerat en Airmove 2.0 mellan våningsplanen, denna lilla tysta fläkt kan köras i tre lägen och har tagit bort den dramatiska tempskillnaden i vårat 1,5plans hus som bara har golvvärme på bottenvåningen.
Tack för ett bra tips!

Kollade in och det ger vid handen att mina kanalfläktar troligen räcker. Det blir inte deras lösning även om jag tycker den var ju enkel och smart. Jag har allt material förutom fläktarna och ventilerna. Dessutom vill jag inte ha en fläkt i tak/golv. Däremot blev jag lite fundersam på om ventilerna skall sitta utmed golvet (integrerad i skåpsockel i köket) nere och uppe vid nocken på övervåningen. Det är ju kallaste och varmaste punkterna. Funderar lite hur cirkulationen fördelar luften... Hmm.
 
MacAver MacAver skrev:
Tack för ett bra tips!

Kollade in och det ger vid handen att mina kanalfläktar troligen räcker. Det blir inte deras lösning även om jag tycker den var ju enkel och smart. Jag har allt material förutom fläktarna och ventilerna. Dessutom vill jag inte ha en fläkt i tak/golv. Däremot blev jag lite fundersam på om ventilerna skall sitta utmed golvet (integrerad i skåpsockel i köket) nere och uppe vid nocken på övervåningen. Det är ju kallaste och varmaste punkterna. Funderar lite hur cirkulationen fördelar luften... Hmm.
Jag är också ny på ventilation och tittar på kanalfläkt, fast användas till frånluft från badrum/bastu och gym.

för att anknyta till ditt projekt, mig veterligen så vill man inte cirkulera luft från badrum/kök då denna luft kan vara fuktig och ska bort, men kanske gäller ffa badrum. Du bör nog tänka på vart du har spis-oset?

Vilket håll hade du tänkt blåsa?
Du behöver inte köpa på airmove men deras grundprinciper var för mig och många en uppenbarelse!
Många har försökt tvinga värme upp till övervåningen men även starka fläktar ger ett svagt resultat. Principen att dra ner den kalla tilluften från tilluftsventil utnyttjar den kalla luftens fysikaliska strävan neråt och släpper lös den varma luftens fysikaliska strävan att vandra uppåt. Istället för att ha fysikens lagar mot sig..
Här förklarar de rätt bra:
 
Pontusand Pontusand skrev:
mig veterligen så vill man inte cirkulera luft från badrum/kök då denna luft kan vara fuktig och ska bort, men kanske gäller ffa badrum. Du bör nog tänka på vart du har spis-oset?
Vi har nog ett omvänt problem. Vi vill ta upp kall luft.

Vad det gäller risken med fukt, matos och fett etc om vi tar luft från köket är inte överhängande då ventilen i köket sitter i golvnivå i en skåpsockel ca 5 meter från spis, diskmaskin och diskho etc.

Pontusand Pontusand skrev:
Vilket håll hade du tänkt blåsa?
Jag kommer använda helt datoriserad (Raspberry Pi) styrning. Med 2 WiFi temperatursensorer kommer systemet att försöka skapa en jämvikt i temperatur. Eftersom systemet inte bryr sig om temperaturen i sig utan endast jämvikten, strävar efter equilibrium, så innebär det att man som vanligt får ställa önskad temperatur i LLVP'n och golvvärmen etc. Vilket håll systemet kör och hastighet bestämmer det själv men man kan välja om algoritmen skall prioritera att öka låg temperatur eller minska hög temperatur som priotitet, dvs sommar eller vinterinställning.


Pontusand Pontusand skrev:
Jag är också ny på ventilation och tittar på kanalfläkt, fast användas till frånluft från badrum/bastu och gym.
Fick hem denna idag:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08GKFX1VR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

31UsHTSy4-L._AC_SX466_.jpg

Betalade 300 för denna och fick fri frakt iom att jag även beställde en peltier-luftavfuktare. Båda skall bara användas tillfälligt medan vårt badrum renoveras då vi petar in en tillfällig duschkabin i utrymme med dålig ventilation. Om du vill ha en riktigt tyst fläkt så kanske inte denna är rätt val men med dubbla kullager, 14 w och 100 m3/h och en helt äkta rostfri plåttäckning (inte folierad plast) så är den ett kap. Den rostfria kåpan kunde varit aningen mer välgjord men, men... 300 pix! (Såg nu att de höjt priset med 30 kr.) Busenkel att koppla in. Tog mindre än 10 minuter.
 
Redigerat:
Pontusand Pontusand skrev:
Många har försökt tvinga värme upp till övervåningen men även starka fläktar ger ett svagt resultat. Principen att dra ner den kalla tilluften från tilluftsventil utnyttjar den kalla luftens fysikaliska strävan neråt och släpper lös den varma luftens fysikaliska strävan att vandra uppåt. Istället för att ha fysikens lagar mot sig..
Rent fysikaliskt spelar det ingen roll om man hjälper den varma luften uppåt eller den kalla nedåt, så det mesta där är rent säljsnack.
 
Åsa Lund
Du kan cirkulera hur mycket luft du vill, men glöm inte tillföra ren luft för ventilation
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du kan cirkulera hur mycket luft du vill, men glöm inte tillföra ren luft för ventilation
För vår del är tilluften i dagsläget inget problem i det 100 år gamla huset och efter renovering lutar det åt ventilation från Franke.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.