Hej!
Jag behöver byta plats på en kopplingsdosa till andra sidan regeln för just nu är den ivägen för en skjutdörr till en garderob. Bifogar en bild på hur det ser ut när jag öppnade upp väggen:
Bild på öppen vägg med en kopplingsdosa bredvid träregel omgiven av elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hur det ser ut när jag tagit bort "extraregeln":
Öppen vägg med en kopplingsdosa bredvid en träregel och synliga elkablar, klar för omflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag göra för att sätta dosan på andra sidan regeln? Köpa flexslang, dosa, skarvmuffar och bara borra hål i regeln? Får såklart dra om FK-kabeln så den når.

Nåt man ska tänka på? Blir ju rätt skarpa krökningar.

/Johan
 
Kan du skarva högre upp, sen svänga direkt till höger och komma ner på ovansidan av nya dosan så är det att föredra.

Går inte det så kanske där blir plats att göra en mjukare böj på undersidan, dvs att du förlänger fkn som du sa, drar ner slangen 20-30cm under dosan på vänster sida, sen går igenom regeln och upp igen så du kommer på undersidan av den nya dosan.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Flytta det uppåt, slanga på en stump och borra ut genom vägg och sätt dit en utanpåliggande dosa.
Måste den vara infälld gör som ovan sa.
 
E
Kan du flytta den högre? Du kan försiktigt kapa rören med en Felco2 utan att skada ledarna.
Hjälper det att vända den och trycka ut den genom motsatta väggen?

Annars får du kapa så högt det går och skarva på flexslang du får borra snett genom regeln så det landar i dosan.
 
Ett tips, när ändå har öppnat väggen kan du göra ett rejält hål. Eftersom du ändå ska laga så är det inte svårare om hålet är större.
Så gör en större öppning så slipper du skarpa böjar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Blev såhär, vad tycker ni? Ser det vettigt ut? Hur sätter man bäst ihop väggen igen? Jag tänkte bara sätta träbitar i sidan av den befintliga gipsen och skruva den nya gipsskivan i dessa, den övre regeln och regeln i mitten. Sen spackla detta utan pappersremsa eller nånting. Fungerar detta?

Öppnad väggsektion visar elinstallationer och träreglar, redo för återstängning och spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 2 till
  • Laddar…
Det ser kanon ut. Vad det gäller återställning av väggen hade jag gjort som du föreslagit men jag är ingen målare.
 
Jag har lappat liknande hål med en ”fjärilslappning” för att få jämna kanter utan sprickor i spacklingen. Vid ett stort hål som din i kombination med lister under att skruva i.

 
Ska nu sätta utanpåliggande uttag vid golvet. Hur ska jag lägga kabel? Tänker mig rakt in till hörn och sen rakt ner till golvsockel och tillbaka ut igen till uttaget. Vet inte hur jag ska klamra denna kabel dock eftersom det är gipsvägg. Kan man lägga ekk i kabelkanal som bara är limmad till väggen?

Jag vet ni kommer fråga varför jag inte la det i väggen när jag ändå öppnat upp men det är fullt med reglar i väggen pga en trappa på andra sidan väggen. Allt detta ska ändå vara innanför garderobsdörrar och kommer inte synas så mycket. Hörn av ett rum med en oavslutad elektrisk installation och exponerad gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, whatever. Det finns väl gott om reglar då att skruva en kabelkanal mot. Men limma går bra om det passar bättre.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Inga problem att skruva med tcs skruvklammer i gips, det sitter helt OK, men man måste ju ha något lite känsla i händerna, bara skruva tills de går precis helt mot underlaget, inte mer för då rensar man gipset i hålet och de sitter lösa igen.
Men de flesta som klarar av någorlunda basal bygg klarar även detta.
Så skulle jag göra, kabelkanaler är sällan snyggare än en smäckrare kabel.

Nu är TCS fula som stryk, men ska det stå garderob framför så duger det kanske.

Ska det vara snyggt får man försöka ordna annat, det brukar ju finnas träregel bakom gipset i hörn, då brukar det gå bra att klamra med långbenta letti eller TCC, som blir snyggare. Men båda kräver monteringsverktyg.

Jag skulle nog gå rakt upp mot taket först, sen följa taklist och ner i hörnet sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.