Hej,

Är nyinflyttad i en nyrenoverad lgh som använder sig av DCL systemet. Alla uttag är placerade högt upp på väggar (se bild 1). Enligt hyresvärden så ska man själv kunna bestämma var man vill montera taklampan.

Därav behöver jag köpa in en lamppropp som passar det här uttaget, och kabeln måste vara tillräckligt lång för att nå lampan som ska centreras i rummet. Hittade denna lamppropp med kabel hos Jula (se bild 2), Art.nr: 007357.

Mitt problem: Jag misstänker att min taklampa är ojordad, då den bara använder sig av två kablar (se bild 3). Taklampan jag använder är från Ikea, 'PS 2014' (se bild 4).

Min fråga: Kan jag köpa denna jordade lamppropp från Jula, och bara ansluta de två kablar som behövs? Finns det någon säkerhetsrisk att göra så?

Vilka alternativa lösningar rekommenderar ni annars?

Allt gott,
Sajid

Bild 1



Bild 2


Bild 3



Bild 4
 
Din lampa är dubbelisolerad (syns på dubbelkvadraten) och kan ej anslutas till jord. Klipp bort jordledaren från kabeln.
 
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
Billigare lösning kan ju vara att köpa separat kontakt och lampsladd, och klippa till så lång som behövs. Svårt (finns inte?) att hitta ojordad DCL kontakt, men då utesluts bara att ansluta jordblecket.
 
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
E etompau skrev:
Din lampa är dubbelisolerad (syns på dubbelkvadraten) och kan ej anslutas till jord. Klipp bort jordledaren från kabeln.
Hej! Spontant tänkte jag också att man kan klippa bort/ignorera jordledaren, var bara inte helt säker om det är 'tillåtet' att göra på det viset.
Tack för svaret!
 
H hapazard skrev:
Billigare lösning kan ju vara att köpa separat kontakt och lampsladd, och klippa till så lång som behövs. Svårt (finns inte?) att hitta ojordad DCL kontakt, men då utesluts bara att ansluta jordblecket.
Tycker verkligen om din lösning, det känns ju mycket smidigare att man själv kan justera längd efter behov. Är det någon särkild produkt du rekommenderar?

Hittade denna - ojordad takkontakt: https://www.bauhaus.se/lamppropp-ma...y1h2r0kVYzqrFfUjT1-RPU2g5GXSk8FhoCWtMQAvD_BwE

Dock är jag inte säker om man får använda den kontakten i mitt nuvarande uttag (som består av 3 hål).

För kabeln tänkte jag:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llation/installationskablar/skx-kabel-411663/
 
Det verkar ha strulat till sig med bilderna, så jag postar dem igen..

Bild 1
En vit eluttag för USB-laddning monterat i vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Elektrisk kabel med vit isolering och en omonterad stickpropp samt avskalade ändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3
Närbild av en hand som håller i en oansluten lysknapp med exponerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Etikett på en IKEA-produkt med tekniska specifikationer och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sajid Sajid skrev:
Tycker verkligen om din lösning, det känns ju mycket smidigare att man själv kan justera längd efter behov. Är det någon särkild produkt du rekommenderar?

Hittade denna - ojordad takkontakt: [länk]

Dock är jag inte säker om man får använda den kontakten i mitt nuvarande uttag (som består av 3 hål).

För kabeln tänkte jag:
[länk]
Jag tänkte en kontakt utan sladd som denna https://www.jula.se/catalog/el-och-...l/lampproppar-och-uttag/lamppropp-dcl-007249/. eller https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/lamppropp-402514/ om du vill kosta på dig ett bättre fabriket. Den du länkade till är ojordad (som jag inte sett) och hade ju passat bra med din dubbelisolerade armatur, men du skulle is så fall varit tvungen att skarva sladden.

Skx verkar vara den rimligaste kabeln för syftet.
 
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
pdov
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag tänkte en kontakt utan sladd som denna [länk]. eller [länk] om du vill kosta på dig ett bättre fabriket. Den du länkade till är ojordad (som jag inte sett) och hade ju passat bra med din dubbelisolerade armatur, men du skulle is så fall varit tvungen att skarva sladden.

Skx verkar vara den rimligaste kabeln för syftet.
Visste inte om att man fick koppla en Skx kabel i ett sådant 'trevägs' lamppropp. Jag antar att man då bara kopplar kablarna på sidorna i lamproppen, och lämnar mitten (där jordkabeln normalt sitter) tom.
Ska testa med det! Tack så mycket för dina svar! :)
 
pdov pdov skrev:
Det finns en hel del skrivet om DCL om man använder sökfunktionen.
IKEA har en ojordad kontakt för halva priset mot Bauhaus.
[länk]

Kanske inte ha så stor betydelse för en lampa men gäller det flytt till en stor lägenhet eller ett hus så kan det bli några slantar.

Det verkar som att själva DCL uttaget är jordad (se bild 1), så jag vet dessvärre inte om man får koppla i ojordad kontakt då.
Eller?
 
Alla DCL-uttag är jordade, de får inte installeras där det saknas jord. Att ansluta en sådan armatur som du har som är dubbelisolerad går bra med ojordad DCL-hane.
 
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
Alla DCL-uttag är jordade och det går bra att koppla in bara två kablar. Annars skulle ju i princip alla moderna dubbelisolerade armaturer vara oanvändbara....
 
  • Gilla
Sajid
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla DCL-uttag är jordade och det går bra att koppla in bara två kablar. Annars skulle ju i princip alla moderna dubbelisolerade armaturer vara oanvändbara....
Hehe, var nära på att annonsera mina på fb marketplace.
Testar med två kablar. Tack sir!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.