Expanderar limmet så mycket!?
 
B badtastex skrev:
Jag gissar på barnpinnstolar - kan det stämma? Ett tips som kanske kan förenkla efterföljande arbete är att tejpa ytorna som inte skall limmas så gott det går. Det borde vara enkelt att tejpa pinnarna och det går nog att göra hål i rätt storlek i tejpen med en hålpipa för att kunna tejpa även sitsen.
Hej Badtastex!

Visst skulle jag ha kunnat maska runt hålen men samtidigt ville jag ha den här expanderingen för att fylla ut ordentligt runt hålen i sitsen och överliggaren då det blev rätt stora glipor när jag fick ändra om pinnarnas placering. Varje pinne fick anpassas på nytt då storleken på pinne och hål ändrades. Överflödet går ganska lätt att skära bort om det får torka tillräckligt länge och sen putsar man snabbt fram trädytan. Stolen skall grundas och målas i en enhetlig färg.

Dag
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Låter bra att det är hanterbart efterarbete men om limmet är alltför enkelt att avlägsna skulle i alla fall jag fundera på hur bra det fäster där du trots allt vill ha kvar det. Har själv bara använt PU-lim vid något enstaka tillfälle och då var det ett h***e att få bort från de ytor där jag inte ville ha det. I det fallet var det en ekstol som inte skulle målas i efterhand så där var det lite tråkigare med alltför mycket slipning i efterhand...
 
B badtastex skrev:
Låter bra att det är hanterbart efterarbete men om limmet är alltför enkelt att avlägsna skulle i alla fall jag fundera på hur bra det fäster där du trots allt vill ha kvar det. Har själv bara använt PU-lim vid något enstaka tillfälle och då var det ett h***e att få bort från de ytor där jag inte ville ha det. I det fallet var det en ekstol som inte skulle målas i efterhand så där var det lite tråkigare med alltför mycket slipning i efterhand...
Det stämmer! Skall man använda rena ytor efter limning är det ett litet helvete att få det rent. När jag använde mina soffgavlar som jigg vid renoveringen av utesoffan maskade jag jag väldigt noga. Det funkade perfekt!
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/
M
en nu skall allting målas då är det betydligt lättare att hantera.

Dag
 
richardtenggren
Det går att torka bort PU med aceton också, iaf innan det härdar :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Rickard.
Hur starkt/hårt/tåligt blir pu lim när det härdat? Alltså inte inte hur stark sammanbindningen (är det ett ord?) blir utan hur starkt själva limmet blir mot kompression. En stol med lite dålig inpassning måste väl kräva extremt mycket av limmet. Finns ju en del bygglim som fyller mycket men dom är ju inget alternativ när man vill ha en stum limning.
 
B badtastex skrev:
Låter bra att det är hanterbart efterarbete men om limmet är alltför enkelt att avlägsna skulle i alla fall jag fundera på hur bra det fäster där du trots allt vill ha kvar det. Har själv bara använt PU-lim vid något enstaka tillfälle och då var det ett h***e att få bort från de ytor där jag inte ville ha det. I det fallet var det en ekstol som inte skulle målas i efterhand så där var det lite tråkigare med alltför mycket slipning i efterhand...
Det stämmer! Skall man använda rena ytor efter limning är det ett litet helvete att få det rent. När jag använde mina soffgavlar som jigg vid renoveringen av utesoffan maskade jag gavlarna väldigt noga.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur starkt/hårt/tåligt blir pu lim när det härdat? Alltså inte inte hur stark sammanbindningen (är det ett ord?) blir utan hur starkt själva limmet blir mot kompression. En stol med lite dålig inpassning måste väl kräva extremt mycket av limmet. Finns ju en del bygglim som fyller mycket men dom är ju inget alternativ när man vill ha en stum limning.
Hej Rickard.ag!

Ärligt talat så har jag ingen aning. Förhoppningsvis håller det bättre än vitlimmet som satt där innan men får väl tiden utvisa. Annars får det bli någon form av tvåkomponentslim.

Dag
 
Fågel eller fisk?

Kunde inte motstå den här lådan med 5 stycken Schweiziska Rali-hyvlar på Tradera. Jag har forskat lite på systemet och firman verkar har funnits i 50 år. Dom har även olika set med stämjärn där man också använder utbytbara skär. Hyvlarna används med lösa dubbelslipade stål (30mm & 48mm) som alltid hamnar i rätt vinkel till sulan. Skärdjupet regleras enkelt med en spak. Stålbyte görs på några sekunder. Det går att använda både HSS-stål och stål av hårdmetall. 10 dubbla utbytesstål kostar ca. 400kr. När jag får hem lådan blir det till att gå igenom alla hyvlarna, rengöra och se om det behövs beställas några reservdelar. Enligt firman tycks alla delar gå att beställa. Känns tryggt!
Fortsättning följer................

Dag
Ett set av fem Schweiziska Rali-hyvlar i olika storlekar presenterade i en öppen svart förvaringslåda med skuminsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen låda med fem Rali-hyvlar och utbytbara stål i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inskickad bild visar en öppen låda med skumfodral innehållande delar av schweiziska Rali-hyvlar och lösa dubbelslipade stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling av fem Schweiziska Rali-hyvlar av olika modeller i en svart verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem Schweiziska Rali-hyvlar med utbytbara skär i en låda med skumskydd, varav några verkar något brukade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Fågel eller fisk?

Kunde inte motstå den här lådan med 5 stycken Schweiziska Rali-hyvlar på Tradera. Jag har forskat lite på systemet och firman verkar har funnits i 50 år. Dom har även olika set med stämjärn där man också använder utbytbara skär. Hyvlarna används med lösa dubbelslipade stål (30mm & 48mm) som alltid hamnar i rätt vinkel till sulan. Skärdjupet regleras enkelt med en spak. Stålbyte görs på några sekunder. Det går att använda både HSS-stål och stål av hårdmetall. 10 dubbla utbytesstål kostar ca. 400kr. När jag får hem lådan blir det till att gå igenom alla hyvlarna, rengöra och se om det behövs beställas några reservdelar. Enligt firman tycks alla delar gå att beställa. Känns tryggt!
Fortsättning följer................

Dag
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Spännande! Aldrig hört talas om dessa.
 
Samma här. Hade aldrig hört om dom innan jag snubblade över dom på Tradera.
Kolla gärna på Rali-shop.de. Jag har märkt att sidan funkar bäst på PC. iOS på paddan hänger sig ibland.

Dag
 
Rekonditionering påbörjad!

Efter en snabb genomgång märks det att hyvlarna tycks ha använts ganska regelbundet och jag har valt börja med den större 220 modellen som är 220mm lång och stålet 48mm. Jämfört med en traditionell hyvel motsvarar den en No.4.
Det gick enkelt att plocka isär hyveln genom att ta bort dom 12 maskinskruvarna M5 x 10mm. Lite ytrost, trädamm, färgstänk och ingrodd skit finns på dom flesta delarna men det skall nog inte vara något problem att fixa till. Den delad hyvelsulan består av flera stållameller som hålls ihop av sidogavlarna. Den främre är justerbar så man kan välja storleken på spånöppningen efter virket och här behövdes rensas ordentligt för att få det till att fungera.

Fortsättning ...........................Dag

Isärplockade delar av en hyvel modell 220, inkluderar sulor, handtag och skruvar, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd 220mm hyvelsula med ytrost och smuts på en arbetsbänk, före rekonditionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delad rostig hyvelsula med flera stållameller och synliga bultar på ett slitet arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallisk hyvel med ytrost och smuts på en arbetsyta, avsedd för reparation och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nedsmutsad och rostig handhyvel med stållamell-sula och synliga skruvar, nedmonterad för rekonditionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två metalliska hyvelsulor med flera hål och tecken på användning samt ytrost ligger på en sliten arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis isärtagen svart hyvel modell 220, med synlig ytrost och smutspåverkan, placerad på en stökig och fläckig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd hyvel med tecken på regelbunden användning, ytrost och färgstänk, delvis isärplockad för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nerplockad handhyvel med synlig ytrost och färgfläckar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart hyvelhandtag i närbild på ett slitet arbetsbord som en del i rengöring och underhåll av verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flertalet metallhyvelstål med texten "RAU SWISS MADE" i varierande skick och storlekar på ett slitet underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Isärplockad hyvel modell 220 med sidogavlar, stål och rödsvart handtag, synliga spår av ytrost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Spännande!
 
Ettan kom, tvåan kommer så..................!

Första hyveln renoverad! Det var inga större problem att putsa upp hyveln. När dom 12 skruvarna togs bort var det bara att sära på delarna. Med Thinner, Aceton, 5-56, mässingsborstar och trasor gick det ganska fort att få rent. Dom yttre lamellerna på hyvelsulan togs bort och gjordes rena. Att frigöra varje lamell verkade vara onödigt. Handtagen rensades från färgrester och fick en omgång med vinylputs. När jag åter monterade delarna gjordes det på rikthyvelbordet under lite press så att bottenytorna hamnade i samma plan. Varje hyvel har ett stansat serienummer så det underlättar nog om man behöver beställa någon reservdel. Min erfarenhet av schweizisk support är bara positiv. Fick en blixtmätare reparerad för många år sedan. När jag öppnade det paketet så hade dom inte bara lagat felet utan allt var genomgånget och flera lite slitna delar utbytta. Dessutom medföljde ett testprotokoll på många sidor inbundna som en bok över samtliga mätfunktioner. Imponerande! Har aldrig fått en reperation gjord i Sverige tillbaka på detta sätt.
Satsar nu på att få klart dom andra hyvlarna under helgen men kanske dyker det upp ”nagot annat joligt” som barnbarnen säger!

Trevlig Helg!
Dag

Renoverade delar av en hyvel uppställda på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvelsula med avtagbara lameller på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvelsula med synligt serienummer 180805 och tre runda hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av del av renoverad skrubbhyvel med texten "RAUH 220" och serienummer stansat i metallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvel med renade yttre lameller och handtag, visa på en suddig arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad svart handhyvel med röda detaljer syns uppifrån på vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en renoverad hyvelsula med synliga skruvar och rena ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvel med svarta handtag och blank metallisk yta med lameller och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad schweizisk hyvel med synligt serienummer 180805, rengjorda metallkomponenter och svarta handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad svart handhyvel med blanka metalldelar och rött justeringshjul, serienummer synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad hyvel med svarta handtag och ren metallbas på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Snyggt Dag!
Väl jobbat! (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt Dag!
Väl jobbat! (y)
Tack FredrikR!

Intressant koncept på dom här hyvlarna. Verkar genomgående vara väldigt bra kvalitet på dom olika delarna. Att varje hyvel har ett eget serienummer stärker den känslan.
Utseendet är ju inte likt något annat. Påminner lite om ett ”Mekanobygge” från förra århundradet! Får börja testa och använda dom i några kommande projekt. Då får jag erfara om ”Fågel eller Fisk” köpet var rätt väg för mig eller bara en återvändsgränd.
Återkommer med lite resultat på provhyvling när hyvlarna är klara.

Dag

Leksaksbil byggd av metallkonstruktionsset som påminner om en hyvel, med nostalgiskt ”Mekanobygge”-utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.