Hej alla kunniga.

Behöver tips på hur man enklast tar ner en fristående tegelvägg som idag fungerar som avskärmare och är inmurad i befintlig fasad.

Just att den är inmurad i fasaden gör mig lite osäker. Annars hade man väl bara gått på med släggan.

Vi ska bygga nytt trädäck samt även måla tegelfasaden i annan kulör efter att vi rivit muren.

Bifogar bilder.
Tack på förhand
Oskar
 
  • Fristående tegelvägg inmurad i fasaden av ett hus, belyst av solnedgången, med gröna buskar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fristående tegelvägg inmurad i fasad på trädäck som ska tas ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror på att såga med en vinkelslip i linje med husets knut, för att undvika att ev befintlig fasad spricker eller flyttar sig.
 
A Anders243 skrev:
Jag tror på att såga med en vinkelslip i linje med husets knut, för att undvika att ev befintlig fasad spricker eller flyttar sig.
Anders: Det låter ju som en bra idé. Man vill ju göra ingreppet utan att lämna synliga spår efter sig.
Tack för tipset
 
En vinkelslip med 230mm skiva borde vara djup nog att såga igenom hela stenen med.

Tänk på att det kan damma mycket, så eventuellt kanske man ska vattna väggen för att binda damm, eller skydda saker man vill ha dammfria.

Off topic: Om du ska göra jobbet själv så finns det ett bra Hikoki-vinkelslip-kit från Hornbach med en 230 mm slip samt en 125 mm slip för ~1200:- och flera (inklusive jag) fick med diamantklingor på köpet. Sök på forumet så hittar du säkert en direktlänk.

Edit: Detta kit:
https://www.hornbach.se/shop/HIKOKI-Vinkelslip-set-G23ST-G13STA/4635839/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Oskar Olsson
  • Laddar…
En tegelsten är normalt 120 mm djup så det går inte att kapa den med en 230 mm skiva. Om muren är en helsten tjock som jag misstänker krävs det mycket rejälare kapdon.
 
  • Gilla
Oskar Olsson
  • Laddar…
Zoomar man i orginalbilden ser man att muren är en helsten tjock, dvs ca 250 mm.
Då är det bara nedplockning sten för sten eller möjligen tigersåg med tegelblad som fungerar. Bäst är nog att plocka ner och knacka ur bruket runt stenar som delas mellan vägg och mur. Sen laga väggen med nedplockade stenar och nytt bruk.
Närbild av en murad vägg med en tjocklek på ca 250 mm och ett svart stuprör framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns företag som mot betalning kapar sånt här med vad som kan liknas vid en stor vattenkyld vinkelkap. Jag fick en dörröppning i en tegelvägg vidgad förra året och det var väldigt skonsamt och odramatiskt, inget våld, inga sprickor i kvarvarande vägg.
 
Visst kan man väl kapa. Men det kommer att bli rejält fult med avkapade tegelstenar i husknuten. Murtegel brukar ju vara fyllt med hål. Så det kommer bli allt annat än snyggt.
Du får nog knacka loss sten för sten i hörnet och mura dit nya kapade med en okapad sida som är vänd utåt och synlig.
Så du slipper investera i varesig vinkelslip eller diamantsågare. Slägga och sedan försiktig lossknackning av hörnstenarna är nog att rekommendera.
 
Här en ny bild.
Tegelstenarna ligger två i bredd, funkar klingans diameter det?
 
  • Tegelhörn på en byggnad med två rader av tegelstenar bredvid varandra i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Visst kan man väl kapa. Men det kommer att bli rejält fult med avkapade tegelstenar i husknuten. Murtegel brukar ju vara fyllt med hål. Så det kommer bli allt annat än snyggt.
Du får nog knacka loss sten för sten i hörnet och mura dit nya kapade med en okapad sida som är vänd utåt och synlig.
Så du slipper investera i varesig vinkelslip eller diamantsågare. Slägga och sedan försiktig lossknackning av hörnstenarna är nog att rekommendera.
Det är ju ett intressant alternativ att genomföra
 
Oskar Olsson Oskar Olsson skrev:
Det är ju ett intressant alternativ att genomföra
Absolut. Att kapa stenarna kommer de helt fördjävligt ut. Skitfult med en husknut med kapade tegelstenar fulla av hål.
Spara väggen i stället, den är en del av huset och risken är att det inte kommer bli bra oavsett hur du gör. Det är ju ett tidstypiskt utförande på huset med den avskärmande murade delen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Spara delar av muren och gör ett ”fönster” i den om du vill öppna upp.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Absolut. Att kapa stenarna kommer de helt fördjävligt ut. Skitfult med en husknut med kapade tegelstenar fulla av hål.
Spara väggen i stället, den är en del av huset och risken är att det inte kommer bli bra oavsett hur du gör. Det är ju ett tidstypiskt utförande på huset med den avskärmande murade delen.
Jo, det är sant, anledningen att den ska bort är att vi tänker bygga träsdäck runt knuten för det är där solsidan ligger.
Generellt är det väl så med väggar, miljön runtomkring förändras. När huset byggdes -75 fanns ingen avgränsade mot grannen och det var full insyn. Idag står där ett staket och hög häck. Ja, den känns bara ivägen.
 
N
Tänk på att om du målar teglet får du sen ett framtida underhåll på att måla om teglet i framtiden, det problemet har du inte nu. Sen bör du ju fundera på vilken slags färg du ska måla med.
 
  • Gilla
Oskar Olsson
  • Laddar…
Oskar Olsson Oskar Olsson skrev:
Jo, det är sant, anledningen att den ska bort är att vi tänker bygga träsdäck runt knuten för det är där solsidan ligger.
Generellt är det väl så med väggar, miljön runtomkring förändras. När huset byggdes -75 fanns ingen avgränsade mot grannen och det var full insyn. Idag står där ett staket och hög häck. Ja, den känns bara ivägen.
Fundera på min idé om att ta upp en dörr i den. Då får ni två delar på altanen och har samtidigt kvar vindskyddade effekten av muren.
Även husets karaktär bevaras. Gult tegel och bruna laserade fönster och gavelspetsar. Praktiskt och kräver minimalt underhåll :)
Men oavsett så lär du behöva mura upp hela hushörnet på nytt om du river muren. Alternativet är att spara en del av den, kanske en knapp meter. snedsåga från överkant inne vid husväggen och ut kanske en halvmeter ned och spara en halvmeter som är 80cm högt att placera några blomkrukor på. Då kan du putsa ytan, eller sätta nån snylta klinker på den sågade ytan, och få en ganska snygg lösning. En idé bara som sparar mycket jobb.
Jag tänker såhär, en helt skalenlig ritning :)
Eller kanske inte, men en idé som dök upp i mitt huvud. Du kan ju även kapa den övre delen lodrätt ett par dom utanför fasaden, kanske blir snyggare.
Handritad skiss av en altan med förslag på att ta upp en dörr och dela upp ytan, inklusive detaljer för vindskydd och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.