H
Hej.
Jag ska gjuta en platta.
6,5*6 m
Tänkte vad ja ska fylla med under.
Plattan blir på berg.
Har tatt bort lite knölar med snigeldynamit.

Så nu tänkte jag fylla upp.
Ska jag fylla ett lager med 0-90 eller 0-32 ca 10 cm duk och sen 10-15 cm med 8-32?
Innan xps och betong?
 
Så grov bergkross som praktiskt möjligt skulle jag säga. Nollfraktion kan ju riskeras sköljas bort. I övrigt verkar du ha en bra plan :D

EDIT Verkar som att all bergkross innehåller nollfraktion så det blir nog bra dina alternativ.
 
H
0-32 har jag liggande.
Annars får jag köpa
 
tommib
Det blir nog bra när det är så lite som behöver fyllas och botten dessutom består av berg.
 
H
Är lite mer djup på något ställe men där ska jag fylla med det jag tog lös med snigeldynamiten.
 
tommib
Så gör jag också.
 
H
Vad rekomenderas för isolering?
Xps eller eps?
Vet att Xps är bäst men typ eps 150 fungerar det bra?
 
tommib
Vad ska det stå på plattan? Under husgrunder har man väl vanligen cellplast (=EPS) S100 eller liknande. XPS är hårdare och har högre tryckhållfasthet. Det isolerar vad jag förstår också lite bättre givet samma tjocklek.
 
H
Nej är ett litet stall som ska byggas.
6;5*6 m
 
tommib
Du lär klara dig bra med S100.

Om det är ett stall, glöm inte att armeringsnätet i plattan bör (ska?) skyddsutjämnas.
 
H
Vet det. Har allt för jordningen liggandes.
Var bara osäker på isoleringen.
Frågar man 10 pers får man 10 svar som man inte blir klok av.
Men detta va första raka svaret.
Kör jag på eps.
 
tommib
Du ska kanske vänta på att någon annan än jag har en åsikt. Jag är huvudsakligen teoretiker och har läst på mycket inför bl.a. mitt källarprojekt och lite annat men jag har aldig gjutit en platta för ett stall.

Dock kan jag som sagt konstatera att man vanligen klarar sig med S100 under vanliga husgrunder, modell platta på mark. Om du har större punktlaster, som pelare och liknande, kanske du måste vidta andra åtgärder där.
 
H
Blir inga stora laster.
Komiska är att jag prata med betongare på jobbet. Och de klarade inte svara rakt ut vilken jag skulle använda.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C
H Hallerudsbo skrev:
Blir inga stora laster.
Komiska är att jag prata med betongare på jobbet. Och de klarade inte svara rakt ut vilken jag skulle använda.
Det är givet att du ska ha EPS för detta ändamål, och som tidigare skrivits räcker S80 eller S100 gott. Det enda andra möjliga alternativet är någon variant av pordrän/isodrän-skivor om du är i behov av en dränerande och kapillärbrytande funktion.

Gällande lasten kan man överslagsräkna lite - en kvm betong 10 cm tjock väger typ 250 kg, en häst låt oss säga 1000 kg, totalt 1250 kg last. S80 står emot 80 kPa tryck, dvs drygt 8 ton per kvm. Räcker!
 
H
Ja hjälper ju lite, är ju halva priset på eps.
Kör jag på med eps 80 som var första planen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.