I samband med att man grävde ner fiber i byn råkade entreprenadfirman gräva bort en hörnkäpp för min tomt. Firman lovade att åtgärda detta men inget hände. Jag upplyste dem om att det är olagligt att gräva bort en sådan markering och vill därför få det åtgärdat. Vi kom då överens om att jag skulle kontakta Lantmäteriet så att de får komma ut och sätta dit ett nytt metallrör.
Jag la en beställning till Lantmäteriet i slutet av vintern och idag, den 14/9, har de hört av sig.
Det säger att det kommer att kosta c.a. 35.000 kr, kanske t.o.m. mer, för att slå ner en rör i marken. Röret som är borta satt i vägkant, det är nära och bra sikt till angränsande, inmätta rör. Dessutom kommer de att fakturera mig. Inte firman som gjort felet!!!
Om jag av någon anledning ångrar mig kommer Lantmäteriet fakturera de kostnader de hittills haft för mitt ärende. Snacka om att sitta i en rävsax.

Hur kan de ens få göra såhär? Jag är ju helt oskyldig till detta men blir den stora förloraren.
Hur ska jag göra? Jag vill ju inte ligga ute med 35 tkr som jag inte till 100% vet att jag får tillbaka. Tänk om firman nu vägrar att ta kostnaden eller går i konkurs!
Jag vet att det är olagligt att gräva bort ett tomtrör men det kändes kraftigt överdrivet att polisanmäla dem för att så litet misstag. Polisen har väl annat att göra.

Är det några fler som varit med om liknande?
Snälla, hjälp mig...
 
Åsa Lund
Vem beställde fibern? Nån förening eller företag? Berätta för dem vad Entreprenören gjort. Kanske de har påtryckningsmedel.
Annars är det tyvärr polisanmälan som gäller tycker jag
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det låter som ovanligt mycket för att återställa en gränsmarkering. Troligen behöver de göra en gränsbestämning. Att den gamla gränsen inte finns registrerad på ett sätt som gör det möjligt att återställa.
Då kan det anses att du får ett mervärde om gränsen bestäms.
 
Det var IP-Only som byggde ut fibernätet. Tror inte att de är det minsta intresserade av att hjälpa till i detta ärende. De kommer bara att hänvisa till entreprenadfirman. Finns mycket att läsa om IP-Only bla på detta forum.

Nu är jag mest förvånad över hur Lantmäteriet agerar. Att det kan kosta 35 tkr, trots minimalt med jobb och att det är jag som ska betala för att sedan begära pengar från entreprenadfirman. Om jag blir avskräckt av kostnaden i offerten måste jag ändå betala för den tid de hittills lagt ned. Bara statliga bolag kan göra så...
Avstyckningen gjordes runt 2000 och det finns tydliga tomtpinnar på kort avstånd. De är inmätta på fastighetskartor och jag kan se de exakta måtten på Mina sidor hos Lantmäteriet. Borde vara världens enklaste att få till och tar väl max1 tim att göra. Kan utföras i lågskor.
Känner dock att det inte är min sak att rätta till något som andra förstört och dessutom erkänt. Vet inte ens om jag har laglig rätt att börja slå när gränskäppar.
 
Prova med att kontakta IP-Only ändå, det går ju inte att veta hur intresserade de är av att hjälpa till utan att kontakta dem.
 
Det är inte minimalt med jobb! Det är en lantmäteriförrättning du har ansökt om - särskild gränsutmärkning - för att få ut en juridiskt giltig gränsmarkering. Enligt fastighetsbildningslagen kan endast lantmäteriet besluta om att någon sakägare (direkt berörd av förrättningen) ska betala förrättningskostnaderna.

Blir alltid knivigt när gränsmärken grävs bort av entreprenör. Polisanmälan är ett alternativ men ett bättre är att ta kontakt med Ip-only som föreslagits ovan och försök få till ett enkelt avtal där de tar på sig kostnaderna för lantmäteriförrättningen. Obs, du kommer fortfarande få stå som ansvarig för kostnaderna gentemot lantmäteriet men avtalet kan se till så ip-only ska täcka dessa kosntader.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi betalade 1600kr för att få två hörn markerade igen (2 veckor sedan). Vi råkade gräva bort ett rör nämligen. Han satte dock endast en pinne, inte ett rör.

Tror knappast det kostar 35.0000, det är ju mer än en hel avstyckning med fyra rör kostar. :crysmile:

ta ut en lantmätare och sedan ber du dom att fakturera entreprenören ;)
 
J
Vad händer om du polisanmäler firman för det inträffade då?
 
  • Gilla
Maestrono
  • Laddar…
Det är du som beställer jobbet, därmed fakturerar Lantmäteriet dig. Sen får du i din tur fakturera entreprenadfirman enl. ök. Det är så det fungerar här i världen, Lantmäteriet vill givetvis inte skicka fakturan till någon som inte beställt ett jobb.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
En handläggare från lantmäteriet berättade för mig i förra veckan att det är förbjudet i lag att förstöra gränsrör. Straffskalan går upp till tre års fängelse tydligen.
 
Claes Sörmland
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En handläggare från lantmäteriet berättade för mig i förra veckan att det är förbjudet i lag att förstöra gränsrör. Straffskalan går upp till tre års fängelse tydligen.
Visst men det krävs uppsåt också. Brottsbalken 14 kap:

Fotografi av en lagtext som beskriver brottet att obehörigen ändra eller skada gränsmärken enligt Brottsbalken.
 
H Huruvida skrev:
Det är inte minimalt med jobb! Det är en lantmäteriförrättning du har ansökt om - särskild gränsutmärkning - för att få ut en juridiskt giltig gränsmarkering. Enligt fastighetsbildningslagen kan endast lantmäteriet besluta om att någon sakägare (direkt berörd av förrättningen) ska betala förrättningskostnaderna.

Blir alltid knivigt när gränsmärken grävs bort av entreprenör. Polisanmälan är ett alternativ men ett bättre är att ta kontakt med Ip-only som föreslagits ovan och försök få till ett enkelt avtal där de tar på sig kostnaderna för lantmäteriförrättningen. Obs, du kommer fortfarande få stå som ansvarig för kostnaderna gentemot lantmäteriet men avtalet kan se till så ip-only ska täcka dessa kosntader.
Tycker man att detta är mycket jobb så vet man nog inte hur det är att jobba.
Om det nu kallas lantmäteriförättning eller något annat så är I alla fall jobbet detsamma. Det är hur enkelt som helst att mäta in detta. Förstår att det också tillkommer lite administration men kan ju max vara 1 tim.
Om inte, så bör nog Lantmäteriet se över arbetssätt och rutiner...

Jag vet att det är olagligt att gräva bort en tomtkäpp men tycker att polisen nog ska ägna sig åt annat. Detta var ju dessutom ingen medveten olaglig handling utan ett misstag av entreprenören. Alla kan ju råka göra fel.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är du som beställer jobbet, därmed fakturerar Lantmäteriet dig. Sen får du i din tur fakturera entreprenadfirman enl. ök. Det är så det fungerar här i världen, Lantmäteriet vill givetvis inte skicka fakturan till någon som inte beställt ett jobb.
Ja, jag kan delvis förstå detta. Men här är det så att de som orsakat skadan vill men inte få beställa jobbet. Det ska göras av mig trots att jag inte har något alls med detta att göra. Måste vara rekord i byråkrati!
 
L lindquist_o skrev:
Tycker man att detta är mycket jobb så vet man nog inte hur det är att jobba.
Om det nu kallas lantmäteriförättning eller något annat så är I alla fall jobbet detsamma. Det är hur enkelt som helst att mäta in detta. Förstår att det också tillkommer lite administration men kan ju max vara 1 tim.
Om inte, så bör nog Lantmäteriet se över arbetssätt och rutiner...
Det är generellt svårt att ha förståelse för hur mycket tid ett arbetsmoment tar om man inte har kunskaper inom det yrkesområdet - gäller för de flesta yrken. Det är ganska mycket som ska göras och framförallt har det med rättssäkerhet att göra (som exempel): kontroll ansökan, bekräftelse ansökan, uppläggning ärende, dagbok, utredning/kontroll om särskild gränsutmärkning är möjlig, kallelse till utsättning/sammanträde, delgivning, förberedelse mätarbete, mätarbete, upprättande av protokoll, beslut, underrättelse beslut, skapa akt, registrera i fastighetsregistret, utskick aktkopia, arkviering, fakturering.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Det är generellt svårt att ha förståelse för hur mycket tid ett arbetsmoment tar om man inte har kunskaper inom det yrkesområdet - gäller för de flesta yrken. Det är ganska mycket som ska göras och framförallt har det med rättssäkerhet att göra (som exempel): kontroll ansökan, bekräftelse ansökan, uppläggning ärende, dagbok, utredning/kontroll om särskild gränsutmärkning är möjlig, kallelse till utsättning/sammanträde, delgivning, förberedelse mätarbete, mätarbete, upprättande av protokoll, beslut, underrättelse beslut, skapa akt, registrera i fastighetsregistret, utskick aktkopia, arkviering, fakturering.
Ja, jag tycker du ringat in problemet bra i din beskrivning.
Det kan inte vara nödvändigt att det ska vara så många moment och omständligt att ersätta ett metallrör när exakta koordinater och mått redan finns. Det är ju inte precis en ny avstyckning som ska göras...
Men jobbar man i monopol och har allt att vinna på att det ska vara besvärligt och tidskrävande så finns ju inget som motiverar en att man ska förenkla något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.