Hej!
Jag har köpt liten gård (2ha) och nu kollar jag vad försäkring kostar.

IF: 12 000 kr årspremie. (De sa jag kunde teckna villahemförsäkring för 8800 kr istället) (?)
Länsförskringar: 12 000 kr årspremie. (De sa att: det går inte, på något sätt, att få ner kostnaderna..)

Andra jag känner som har hus har 4-7000 kr i årspremie. Dvs mindre än hälften så dyrt.

KAN MAN TECKNA VILLAHEMFÖRSÄKRING PÅ EN GÅRD? Gäller den??

Om det går lika bra, varför inte göra det då detta verkar vara mycket billigare..(?)
Jag ska inte bedriva någon verksamhet utan har bara köpt ett hus på landet så att säga.
Gården: 2 bostadshus, 2 stallar, 1 smedja och ett litet garage. Känner inte att jag måste försäkra något förutom 2 bostadshusen.
 
Tillägg:
När jag manuellt fyller i uppgifter på länsförsäkringars hemsida och försöker skaffa villahemförsäkring där så landar jag på 5-6000 kr årspremie......
 
Det finns något som heter "försäkring på första risk" vilket borde vara användbart på stall och smedja. Då försäkrar man dessa till ett fast belopp som man tycker att dessa är värda.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej
jag har Länsförsäkringar på en liten gård/villa. Ingen annan kunde fixa slakteri, hönshus, garage/stall och drängstuga förutom boningshuset. Jag betalar mitt emellan dina förslag. Möjligen beroende på vart du är, är du tillräckligt långt från storstäderna kolla Sockenbolagen. Länsförsäkringar är just per län så de skiljer sig har jag märkt.
 
C
G grisen123 skrev:
KAN MAN TECKNA VILLAHEMFÖRSÄKRING PÅ EN GÅRD? Gäller den??
Jag är inte 100% säker, men så vitt jag vet så ingår inte boningshusen i en gårds-/lantbruksförsäkring, utan för dessa tecknar man just en egen villa/hemförsäkring.

Det går givetvis bra att skippa lantbruksförsäkringen och endast försäkra boningshuset. Ett alternativ är då som @Max R70 skriver att första risk-försäkra ekonomibyggnaderna.

En faktor som kanske påverkar premien i ditt fall är att det handlar om två boningshus. Vilket rimligtvis blir dyrare att försäkra än ett hus.
 
Jo det stämmer. Bostadshusen tecknad separat med en ”villahem”. Kolla med DINA, var mycket billigare än LF i vårt fall. När jag kollade var det bara LF och DINA som kunde erbjuda något vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.