Sitter och bläddrar i ett överflöd av kataloger från kökstillverkare. Jag är intresserad av att sätta in bänkskivor av putsad betong i mitt nya kök. Är det någon som har erfarenhet av detta.

Tål materialet värme?
Hur är det med fläckar efter fett, vin osv?
Är det hygieniskt?

 
Jag har bestämt mig för att ha en betongskiva i köket...
Men jag har lite problem att hitta något lämpligt att blanda i betongen för att få lite trevligare färg, och jag har heller inte hittat något att behandla betongytan med när den har brunnit klart.
 
H.äg Smurf skrev:
Jag har bestämt mig för att ha en betongskiva i köket...
Men jag har lite problem att hitta något lämpligt att blanda i betongen för att få lite trevligare färg, och jag har heller inte hittat något att behandla betongytan med när den har brunnit klart.
Jag har experimenterat med färgpulvertillsatser, främst gula/occra i putsbruk för att slippa eftermålning och fått fina resultat. Det är ju samma sak med gjutbruket. Du hittar många olika färger i en välsorterad färghandel. Finns småburkar att köpa till experimenten och när man bestämt sig så köper man den stora förpackningen.
Vid efterbehandling gäller väl någon särskild typ av olja men de kan de säkert svara på i färghandeln.
 
Om du går in på www.finjabetong.se så finns där en beskrivning på hur man gör.

Lycka till!!
 
Vi har precis beställt bänkskiva i betong (kombinerat med rostfritt) i färgen köksgrå. Den är mörkare än den vanliga grå och jättesnygg.

Betong ska ju vara ett porösare material än t.ex. stenskivorna så det är viktigt att man behandlar den, samt ser upp med rödvin och matolja, som inte bör ligga och gro in sig alltför länge.

Vi har inte fått bänkarna ännu, vi får väl se hur det blir :)
 
Tack Kaugan
Jag ser fram emot en rapport kring de frågor jag ställde när du har samlat erfarenhet. Förhoppningsvis sker detta innan jag själv måste bestämma mig.
 
Hej Kaugan.
Var har du beställt dina betongbänkskivor.
Skulle kunna tänka mig att testa att gjuta själv, men har inte tid just nu, därför är jag intresserad.
Hälsningar
Brannigan
 
Brannigan,

Vi har beställt betongskivan via Swenova, vår köksleverantör. Jag tror att den kostar ca 15,000 kr och då är det på köksön + över diskmaskin och micro (dessa två står på varsin låda och är lite högre än resten av köksbänkarna).

Jag tror att det rör sig om ca 3 kvm totalt. Så det är inte helt gratis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.