Hej,

Bor i en villa på 130kvm och vi har turen att ha en öppen spis. Tyvärr så har vi inget bra ställe att förvara veden på. Numera ligger den i carporten och tar plats. Så planen är att bygga vedförvaring längs husväggen någonstans. Det finns två ställen jag ser som logiska.
Bifogar två mäklarbilder:
Vit villa med markerat område för potentiell vedförvaring på baksidan utan fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med rött tak, potentiell plats för vedförvaring markerad på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antingen på baksidan av huset, där finns mycket plats på en vägg som inte heller har något fönster. Det tråkiga är att den är mer synlig här, och därför funderar jag på om man kan bygga något som ser trevligare ut. Tex. en bänk med förvaring för ved under och sen även vedförvaring på höjden vid varje sida om bänken. Någon som har ett förslag eller exempel på detta?

Alternativ två är på kortsidan av huset, detta utrymme är mest i skymundan och stör minst. Men jag är orolig för att det tar för mycket av ljusinsläpp på närliggande fönster. Ni ser att det kommer hamna nära ett fönster och plocka lite av ljuset till detta rum.

Sen vet jag att dräneringen går runt huset just under gruset och stenarna där jag tänkte placera förvaringen.
Något förslag på hur jag ska fästa den i marken utan att förstöra dräneringen? Svårt att gjuta någon plint tror jag.
 
Kolla med brandinspektionen att det är tillåtet att förvara ved mot bostads yttervägg - inte självklart.
 
  • Haha
Lulaua
  • Laddar…
Jag hade hellre satsat på ett fristående vedförråd.
 
BengtH BengtH skrev:
Kolla med brandinspektionen att det är tillåtet att förvara ved mot bostads yttervägg - inte självklart.
man får förvara 25 liter bensin på sin balkong ,så veden tror jag inte är något problem med

https://www.msb.se/ribdata/filer/pdf/25569.pdf
 
  • Gilla
  • Haha
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Har inte supermycket tomt där det passar med ett fristående förråd. Samt att taket på huset har mycket överhäng så veden hade stått skyddad längs husvägg.
 
R
T tergo skrev:
man får förvara 25 liter bensin på sin balkong ,så veden tror jag inte är något problem med

[länk]
Kan bara tala för hur det är i Finland men reglerna för brandfarliga vätskor verkar lika..... För ved gäller att veden får inte förvaras vid husväggen, orsaken är att veden kan fresta någon att tända eld på den och då brinner huset upp. Kommer inte exakt ihåg säkerhetsavståndet från ved traven till huset men har för mig att det är 5 meter.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det finns ytterligare en negativ aspekt med ved inpå husvägg; en något förhöjd risk att få objudna gäster i form av skadeinsekter...
Även fukt om man staplar färsk ved. Man bör isf se till att det är luftspalt imellan vägg o ved.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.