P
Ja risken är väl stor om det bara finns 13 % av totala fakturan kvar att firman inte visar nåt större intresse i att fixa alla fel... Man hoppas dom kommer och fixar men tyvärr känns upplägget som att man redan betalat så mycket att dom kan skita i det och dra till nästa kund och håva in 80-90 % där och strunta i att lägga tid på att åtgärda brister.... Hoppas jag har fel men....Risken är väl på mer tveksamma punkter som man kan argumentera om det är rent felaktigt och bryter mot nån anvisning och där det bara ser ut som nån okunnig klant utan kunskap har grejat.... skillnad på fult och rent felaktigt

Och låt för allt i världen inte firman välja nån besiktningsman som man redan bjuder på lunch varje fredag utan bättre att betala för en själv som står på kundens sida och inte på hantverkarens sida.. luska gärna lite så kan vara bättre att hyra in en besiktningsman som åker bil en timme extra som man får betala för mot att slippa att besiktningsmannen redan är bästa kompis med hantverkaren...

Tipset till alla som anlitar hantverkare är ju att se till att inte betala så stora delfakturor så man hamnar i det läget att man inte får jobbet färdiggjort. Att ta dit en till hantverkare som ska åtgärda misstagen kommer vara ganska dyrt så att bara ha 10 % kvar till efter slutbesiktningen är som gjort för problem om det blir olika åsikter om vad som är rätt och vad som man kommit överens om ,och när önskat slutresultat inte är vad man kan förvänta sig. Enda påtryckningsmedel man har som kund är ju pengarna som hantverkaren vill ha så många kunder behöver tuffa på sig och inse att det är det enda sättet man har att kunna få det man betalat för är att det är korrekt utfört innan man betalar för stor del av faktura beloppet.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N
Jag hade gjort följande:

1. Håll inne pengarna och reklamera skriftligen
2. Boka vettig besiktningsman och få skriftligt omdöme. Kanske klokt att spela in besiktningen som någon annan var inne på.
3. Blir omdömet att ytterligare åtgärder behöver vidtas (sannolikt), och firman inte vill göra detta (av något skäl), hade jag tagit in en offert från annat företag för att se vad det kostar att åtgärda.
4. Detta belopp hade jag regressat mot firman du anlitat. Genom formellt brev och sedan tingsrätt. Borde vara rätt enkelt, om än lite tidskrävande, iom besiktningsprotokollet och att firman vägrat vidta åtgärder efteråt.

Alternativet är ju att du gör klart taket själv och lever med att du betalat idioter för något du inte gjort själv.

Lycka till!
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
besiktningsman.se
Jag skulle i samråd med firman ta dit en besiktningsman och säga att om de finner felaktigheter får firman stå för kostnaden eller att de åtgärdar felen utan besiktning.
 
Staffans2000
Så långt allt väl. Problemet uppstår när firman tycker att besuktningsmannen har fel och säger: -vi åtgärdar 1-3, men inte 4-25.
Vad är då plan B?

Staffan
 
N
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så långt allt väl. Problemet uppstår när firman tycker att besuktningsmannen har fel och säger: -vi åtgärdar 1-3, men inte 4-25.
Vad är då plan B?

Staffan
Plan B blir då tingsrätt för att få prisavdrag med besiktningsprotokollet som bevismedel. Man argumenterar då för att prisavdraget ska motsvara vad besiktningsmannen uppskattar alt. vad en annan firma uppskattar det till.

Möjligt att jag är skadad av att vara jurist själv men jag tycker inte detta är något man behöver ombud för att driva egentligen. Man kan driva det själv så länge som protokollet är tydligt.

Plan C är att åtgärda felaktigheterna själv men då får man bita i det sura äpplet att man slängt pengar på idioter som inte levererat.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T
Som många på pekar , du brister lite här och var.
Allt från hur hängrännorna är felmonterade till fotplåten , tak fotsläkten ska vara 20mm högre än övriga läkt ,vindskivorna glipor mellan pannor eller dom är inte rätt utförd där man ser undertaket, läktavstånd till nock osv...
Skorstenar som vent och avlopp huvar är tätade med silicon efter sidorna och klassas inte som fackmannamässigt utfört. utan du har ett takjobb utfört av glada amatörer.

Be din besiktningsman skriva in allt detta på hans besiktningsunderlag , och framför allt be han skriva in att arbetet inte är utfört fackmannamässigt , då kan du använda den och dra av en ansenligt hög summa från fakturan.
 
N Niclas_a skrev:
Redan många som kommit med inputs att där är många fel.
Anledningen till att sista pann-raden lutar/hänger för mycket är att man bör lägga en 45-regel istället för läkt längst ner mot takfoten. Just för att undvika detta (ser för jäkligt ut).

lycka till! Hoppas firman åtgärdar allt!
Om man använder bärläkt 25*38 vilket är vanligt, så ställer man läkten vid takfoten på högkant.. då blir det perfekt...
bara amatörer som inte kan räkna ut att pannorna bygger på läkten, så eftersom man inte har någon panna under sista pannan vid foten så krävs en högre läkt..
 
  • Gilla
fhedvall och 1 till
  • Laddar…
Borgir Borgir skrev:
Om man använder bärläkt 25*38 vilket är vanligt, så ställer man läkten vid takfoten på högkant.. då blir det perfekt...
bara amatörer som inte kan räkna ut att pannorna bygger på läkten, så eftersom man inte har någon panna under sista pannan vid foten så krävs en högre läkt..
Man använder sig av en regel 45*95 så inte sista pannan faller neråt.. Hur stabilt tror du det blir att skruva rännkroken i en läkt på högkant?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
optimum
Så här är instruktionerna från Benders vilket jag även tror det är fabrikatet på de pannor TS har på sitt tak

Alltså att takfotsläkten ska vara 20 mm högre än bärläkten.
Den ska även sitta 340 mm från nedersta bärläkten

Så enkelt det blir om man använde de instruktioner som finns gratis att hämta hos tillverkaren.

Där finns även instruktioner om övre bärläkt och hur många pannor som ska fästas mm.
Två pannor runt hela taket och en panna runt ventilation.

Illustration av takstruktur med takpannor, måttsatta bärläkter och anvisningar för takläggning enligt Benders instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsutdrag från Benders för montering av takfotsläkt med specifikationer för höjd och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sid 4 och 5

https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf
 
C Christian-johansson skrev:
Man använder sig av en regel 45*95 så inte sista pannan faller neråt.. Hur stabilt tror du det blir att skruva rännkroken i en läkt på högkant?
Rännkroken ska inte sitta på någon regel. Antingen bockad krok infräst i råsponten under papp och fotplåt alt. skruvas den i takfotsbrädan. Jag vet att vissa gör som du beskriver, men det är inte fackmässigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Borgir och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Rännkroken ska inte sitta på någon regel. Antingen bockad krok infräst i råsponten under papp och fotplåt alt. skruvas den i takfotsbrädan. Jag vet att vissa gör som du beskriver, men det är inte fackmässigt.
Infräst? Vem står och fräser råspont? Seriöst.. tegelkil är det som gäller inget annat skit.. jävla pakethus trams!
 
B brozinic skrev:
Infräst? Vem står och fräser råspont? Seriöst.. tegelkil är det som gäller inget annat skit.. jävla pakethus trams!
Jadu, varenda seriös plåtslagare i nyproduktion. Hur småskuttar gör på enstaka villabyggen eller renoveringar vet jag dock inget om. Sen förstår jag inte vad ev. takfotskil har med kroken att göra.

Om du har ett tak utan pannor. Hur gör du då?

Här har du förresten en länk så kan du läsa på lite.
http://static.byggtjanst.se/amadocs/any_2-15_32-41.pdf
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Staffans2000
Det enda jag lejde bort på min utbyggad, var en del av plåtslageriet.
Det blev sådär. Hängrännkrokarna sattes i bärläkten. Dessutom med bakfalll.

Staffan
 
  • Haha
brozinic
  • Laddar…
Kan inte tolka det som att man "måste" fräsa ner kroken när det är ett läktat tak.. (vad som ligger på läkten spelar mindre roll) att dessutom fräsa ner kroken i 18 mm råspont verkar ju genomtänkt... Den regeln som ska vara under har jag hitintills (25 år som plåtslagare) aldrig sett på ett nybygge... Brukar låta kunden bestämma hur det ska utföras, men tycker personligen att på bärläkten( mina snickare brukar lägga en 45 *170) blir snyggast..
 
  • Gilla
brozinic
  • Laddar…
fräser aldrig ner kroken på tegelltak eller profilerad plåt om det inte uttryckligen står så i handlingarna.
 
  • Gilla
brozinic och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.