Hej,

Är med och budar på ett hus nu, där det nu tillkommit en vidareundersökning på grunden, då den första besiktningen visade på avvikande doft på bottenplan.

Jag kan absolut ingenting om sånthär och önskar därför all hjälp ja kan få!

Vidareundersökningen visade på förhöjda fuktvärden i hela grunden. Här kommee mer specifikt information:

• Golvkonstruktion: Parkett, papp, spånskiva, mineralull mellan träreglar, betongplatta. Träreglarna
står på trästöttor av trälaminatskivor. Stöttorna/trälaminatskivorna står på betongplattan. Syll är
impregnerad och är delvis ingjuten i betongplattan.

• Byggspill/sågspån och spår av möss noterades på betongplattan.

• Missfärgningar/mikrobiell påväxt noterades på plastfolie mot syll.

• Förhöjda fuktvärden uppmättes i golvkonstruktionen.

Åtgärder som rekommenderas är att byta allt golv (vilket vi ändå tänkte göra då vi ska installera bergvärme). Rengöra betongplatta, samt installera "typ ett nivellgolv".

Är detta ett enormt projekt? Vad skulle kostanden vara på att åtgärda detta, tar vi vatten över huvudet? Bottenvåningen är ca 100 kvadrat.

Snälla, hjälp oss.
 
Hela konstruktionen är ju en riskkonstruktion från början till slut så är det problem nu så kan man nog kallt räkna med att få göra om alltihop. Sen får man ju komma ihåg att konstruktionen är bristfällig även efter...........Kan ju vara så att huset står på väldigt fuktig mark också och då är det ju inte säkert att det någonsin blir bra.
 
  • Gilla
Tiina.N
  • Laddar…
Det låter lite som vårt hus, förutom att hos mig var det ett dolt fel.
Summa summarum så fick vi bila ut golv och skapa en ny betongplatta, förstärka väggar som vittrat sönder pga legat vatten mot dem i många år, dränera (den var ej fackmannamässigt gjord), torka ut hela källaren i 2 månader och därefter bygga upp allt igen.

Källaren är på 90m2 och detta kostade oss ca 1,2msek - men då byggde vi samtidigt en ny tvättstuga samt komplett lägenhet i källaren.

Försäkringsbolaget godtar inte dolda fel så trots att vi omöjligen kunde veta detta före (inget i bes protokoll, lukter samt fel info från säljare om när och hur dränering är gjord etc) så får vi inte ut några pengar därifrån.
 
J
T Tiina.N skrev:
Hej,

Är med och budar på ett hus nu, där det nu tillkommit en vidareundersökning på grunden, då den första besiktningen visade på avvikande doft på bottenplan.

Jag kan absolut ingenting om sånthär och önskar därför all hjälp ja kan få!

Vidareundersökningen visade på förhöjda fuktvärden i hela grunden. Här kommee mer specifikt information:

• Golvkonstruktion: Parkett, papp, spånskiva, mineralull mellan träreglar, betongplatta. Träreglarna
står på trästöttor av trälaminatskivor. Stöttorna/trälaminatskivorna står på betongplattan. Syll är
impregnerad och är delvis ingjuten i betongplattan.

• Byggspill/sågspån och spår av möss noterades på betongplattan.

• Missfärgningar/mikrobiell påväxt noterades på plastfolie mot syll.

• Förhöjda fuktvärden uppmättes i golvkonstruktionen.

Åtgärder som rekommenderas är att byta allt golv (vilket vi ändå tänkte göra då vi ska installera bergvärme). Rengöra betongplatta, samt installera "typ ett nivellgolv".

Är detta ett enormt projekt? Vad skulle kostanden vara på att åtgärda detta, tar vi vatten över huvudet? Bottenvåningen är ca 100 kvadrat.

Snälla, hjälp oss.

Fick nyligen ett ca pris på 110kvm. Inkl. syllbyte i ytterväggarna skulle det kosta ca 450000:- varav ca 100000 var syllarna i ytterväggarna. Detta var baserat på att resten av huset skulle renoveras, dvs det skulle sättas in nytt badrum, kök och nya ytskikt.
Samma konstruktion, med syll som är delvis ingjuten i plattan.
Detta var ett hus jag var spekulant på, och pga detta blev huset för dyrt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.