E
Hej.

Jag och min fru har länge följt detta forum och fått mycket bra tips i samband med att vi blev husägare 2017.

Det här blir dock vår första fråga, då vi känner att vi har kört fast. I anslutning till vårt hus så ligger grannens hus. När vi köpte vårt hus bodde det en jätte trevlig dam där, det var då helt öppet mellan våra hus. Då vi har 2 barn som är som alla barn är, så pratade vi med damen i grannhuset och frågade om vi fick sätta upp en häck mellan våra hus, damen hade själv haft tankar på detta en längre period, så hon tyckte det var en bra idé.

Det var lite oklart vart tomtgränsen gick så vi beställde en gränsvisning av lantmäteriet som visade vart gränsen gick, damen var med när kommunen kom ut, och utifrån gränsen så kom vi gemensamt fram till vart vi skulle placera buskarna. Vilket blev ca 1 meter in på vår tomt, för att vi skulle kunna sköta om buskarna från båda hållen.

2019 klarade damen inte längre av att bo själv utan flyttade då till äldreboende och vi fick nya grannar. Allt verkade frid och fröjd och vi tog en fika med dom nya grannarna.

Någon månad senare kom nya grannen och frågade om häcken som stod mellan husen, hur den var placerad osv. Vi visade vart tomt gränsen gick, hur buskarna var placerade osv. Allt frid och fröjd.

Tills vi en dag kom hem och grannen hade då sågat ner och grävt upp rötterna på flera av plantorna, som då var drygt 240 cm höga. Sen hade han satt upp ett staket på sin sida med baksidan åt vårt håll, staketet är drygt 180 cm högt. Såg riktigt spännande ut från vårt håll, först en 240 cm lång rad med buskar, sen ett stort hål där man ser baksidan av ett 180 cm högt staket.

Vi bokade ett möte med grannen som vi valde att spela in för att fråga vad som egentligen hänt. Grannen sa då att ”Oj hoppsan, vi skulle ta ner några buskar på vår sida, och vi tyckte att dom där buskarna såg döda ut, så då tog vi dom också, vi ville bara vara snälla och hjälpa till”. Vi förklarade att vi var ledsna över tilltaget, att buskarna var gröna och fina, stod på vår tomt och att vi inte alls var nöjda med detta 2 meter breda hål som vi nu hade fått, och meddelade att dom behövde återställa så som det var innan. Grannen svarade att dom skulle fundera på saken. Vi fick till svar att dom kunde tänka sig att köpa 50 cm höga buskar som sen skulle växa till sig, något vi tackade nej till och gav dom prisförslag på 2 meter höga buskar. Svaret blev nej och då fick vi meddela att vi då tyvärr var tvungna att gå vidare och polisanmäla.

Polisen tog emot anmälan och sa på telefon förhöret att detta var solklart i och med att vi hade grannens erkännande på inspelningen. Dock så kom det sedan hem papper om att förundersökningen las ner pga. att brott som ligger under allmänt åtal inte kunde styrkas.

Vi ringde då och frågade vad som menades med det och fick svar att för att någon skall kunna dömas för ett brott så måste uppsåt finnas. Något man inte kunde se i detta fall. Vi pratade fram och tillbaka, buskarna stod ju lite i vägen just här för att få staketet rakt, därför behövdes buskarna tas ner. Vi blev då ombedda att skicka in och begära överprövning. Vilket beviljades och förundersökningen togs upp igen. För att kort senare läggas ner igen, med samma orsak.

Vi förstår ingenting! Är det någon här som kan förstå bättre?

Vi har fått till oss nu att vi kan begära överprövning ytterligare 1 gång. Vad skulle ni då säga att vi behöver ha med i den för att dom ska gå vidare med detta.

Vi är ledsna och vill inte varje dag behöva se baksidan av ett fult staket med stöttor in på vår tomt där vi tidigare hade fina gröna buskar.

Mycket tacksam för era inputs.

/Magnus
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Grannarna har förklarat att de trodde de gjorde er en tjänst. Därmed saknas uppsåt. Polisen har inte tid att utreda huruvida buskarna var döda eller inte, eller såg döda ut.

Det här är ju en typ av brottslighet som i princip aldrig utreds. Det kan möjligen bli något om grannen i ett regelrätt förhör med polisen hade sagt något i stil med att han gjorde för att jävlas, och hoppas att ni blivit riktigt ledsna över tilltaget, då är det svårt att inte se uppsåtet.

Nu återstår det för dig att stämma grannen. då räcker det att du kan bevisa att grannen var oaktsam.
 
  • Gilla
Tamazin och 9 till
  • Laddar…
E Eriksson Magnus skrev:
stöttor in på vår tomt
Det skall ni givetvis inte behöva acceptera.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Q
Om inte polisen vill ta i det så får du stämma dem privat för att få ersättning .
Har de bygglov på planket? Man får inte bygga särskilt höga plank i tomtgränsen.
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
I stället för att dra frågan i långbänk med all den irritation som följer med detta är mitt förslag att ni kompletterar häcken själva med så höga plantor ni behöver och glömmer vad som hänt. Visst har ni rätt, även när det gäller ersättningen, men vissa saker är faktiskt inte värda att bråka över.

När det gäller plankhöjden anmäler ni svartbygget till kommunen.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Om inte polisen vill ta i det så får du stämma dem privat för att få ersättning .
Har de bygglov på planket? Man får inte bygga särskilt höga plank i tomtgränsen.
Som ovan, anmäl för svartbygge, gränsen går väl runt 1.2m högt om det ska vara plank, annars måste det vara staket (50% plank/luft om jag inte minns fel)
 
  • Gilla
aneng och 2 till
  • Laddar…
E
Tack för er svar.

Staketet är anmält till Bygglovsnämnden.

Hur går man vidare med en stämning? Om ni får gissa hur tror ni utgången blir, alltså är det värt det? Vi har inte rätt till rättshjälp då det är en sån låg summa det handlar om.

Vi har i vår bevisning ett inspelat samtal där grannen säger. Ja med förlåt då, vi tyckte buskarna var döda och ville bara vara snälla och ta ner dom åt er. Samt sms där grannen skriver att dom kan plantera 50 cm höga buskar, som kommer behöva några år på sig att växa till sig.
 
E Eriksson Magnus skrev:
Om ni får gissa hur tror ni utgången blir, alltså är det värt det? Vi har inte rätt till rättshjälp då det är en sån låg summa det handlar om.

Vi har i vår bevisning ett inspelat samtal där grannen säger. Ja med förlåt då, vi tyckte buskarna var döda och ville bara vara snälla och ta ner dom åt er. Samt sms där grannen skriver att dom kan plantera 50 cm höga buskar, som kommer behöva några år på sig att växa till sig.
Om jag får gissa, så nej, det är inte värt det. Av både ekonomiska o andra skäl. Jag förstår din frustration o ilska, o jag hade kanske tänkt likadant. Men sett i ett utifrånperspektiv så är min bedömning att det inte är värt det.
Det är garanterat mycket enklare att bara plantera nya buskar. O sannolikt även billigare.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
H
E Eriksson Magnus skrev:
Hej.

Jag och min fru har länge följt detta forum och fått mycket bra tips i samband med att vi blev husägare 2017.

Det här blir dock vår första fråga, då vi känner att vi har kört fast. I anslutning till vårt hus så ligger grannens hus. När vi köpte vårt hus bodde det en jätte trevlig dam där, det var då helt öppet mellan våra hus. Då vi har 2 barn som är som alla barn är, så pratade vi med damen i grannhuset och frågade om vi fick sätta upp en häck mellan våra hus, damen hade själv haft tankar på detta en längre period, så hon tyckte det var en bra idé.

Det var lite oklart vart tomtgränsen gick så vi beställde en gränsvisning av lantmäteriet som visade vart gränsen gick, damen var med när kommunen kom ut, och utifrån gränsen så kom vi gemensamt fram till vart vi skulle placera buskarna. Vilket blev ca 1 meter in på vår tomt, för att vi skulle kunna sköta om buskarna från båda hållen.

2019 klarade damen inte längre av att bo själv utan flyttade då till äldreboende och vi fick nya grannar. Allt verkade frid och fröjd och vi tog en fika med dom nya grannarna.

Någon månad senare kom nya grannen och frågade om häcken som stod mellan husen, hur den var placerad osv. Vi visade vart tomt gränsen gick, hur buskarna var placerade osv. Allt frid och fröjd.

Tills vi en dag kom hem och grannen hade då sågat ner och grävt upp rötterna på flera av plantorna, som då var drygt 240 cm höga. Sen hade han satt upp ett staket på sin sida med baksidan åt vårt håll, staketet är drygt 180 cm högt. Såg riktigt spännande ut från vårt håll, först en 240 cm lång rad med buskar, sen ett stort hål där man ser baksidan av ett 180 cm högt staket.

Vi bokade ett möte med grannen som vi valde att spela in för att fråga vad som egentligen hänt. Grannen sa då att ”Oj hoppsan, vi skulle ta ner några buskar på vår sida, och vi tyckte att dom där buskarna såg döda ut, så då tog vi dom också, vi ville bara vara snälla och hjälpa till”. Vi förklarade att vi var ledsna över tilltaget, att buskarna var gröna och fina, stod på vår tomt och att vi inte alls var nöjda med detta 2 meter breda hål som vi nu hade fått, och meddelade att dom behövde återställa så som det var innan. Grannen svarade att dom skulle fundera på saken. Vi fick till svar att dom kunde tänka sig att köpa 50 cm höga buskar som sen skulle växa till sig, något vi tackade nej till och gav dom prisförslag på 2 meter höga buskar. Svaret blev nej och då fick vi meddela att vi då tyvärr var tvungna att gå vidare och polisanmäla.

Polisen tog emot anmälan och sa på telefon förhöret att detta var solklart i och med att vi hade grannens erkännande på inspelningen. Dock så kom det sedan hem papper om att förundersökningen las ner pga. att brott som ligger under allmänt åtal inte kunde styrkas.

Vi ringde då och frågade vad som menades med det och fick svar att för att någon skall kunna dömas för ett brott så måste uppsåt finnas. Något man inte kunde se i detta fall. Vi pratade fram och tillbaka, buskarna stod ju lite i vägen just här för att få staketet rakt, därför behövdes buskarna tas ner. Vi blev då ombedda att skicka in och begära överprövning. Vilket beviljades och förundersökningen togs upp igen. För att kort senare läggas ner igen, med samma orsak.

Vi förstår ingenting! Är det någon här som kan förstå bättre?

Vi har fått till oss nu att vi kan begära överprövning ytterligare 1 gång. Vad skulle ni då säga att vi behöver ha med i den för att dom ska gå vidare med detta.

Vi är ledsna och vill inte varje dag behöva se baksidan av ett fult staket med stöttor in på vår tomt där vi tidigare hade fina gröna buskar.

Mycket tacksam för era inputs.

/Magnus
Vad säger kommunen, får grannen bygga så högt staket så nära in tomt? Med minst 50 % luft i staketet brukar det vara 1,10-1,40 högt, olika i olika kommuner. Kolla med din kommun.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
E Eriksson Magnus skrev:
sen ett stort hål där man ser baksidan av ett 180 cm högt staket.
E Eriksson Magnus skrev:
inte alls var nöjda med detta 2 meter breda hål som vi nu hade fått,
E Eriksson Magnus skrev:
Ja med förlåt då, vi tyckte buskarna var döda och ville bara vara snälla och ta ner dom åt er.
Lite nyfiken på vad du själv tror är anledningen till att de skapat detta hål? När de ändå byggt ett staket/plank så har jag svårt att förstå grannens syfte. Kan väl vara allt från missriktad men genuin välvilja till rent djävelskap som jag ser det utifrån min obefintliga kunskap om er tidigare relation. Men vad tror du?
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Om grannen har satt stöd inne på din tomt, så kan du begära handräckning för att ta bort dem. Lite osäker på hur man får det. Antingen via kronofogden eller polisen.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Lite nyfiken på vad du själv tror är anledningen till att de skapat detta hål? När de ändå byggt ett staket/plank så har jag svårt att förstå grannens syfte. Kan väl vara allt från missriktad men genuin välvilja till rent djävelskap som jag ser det utifrån min obefintliga kunskap om er tidigare relation. Men vad tror du?
På denna plats svänger tomten lite in mot grannen. Skulle dom följt buskarna här så hade dom så att säga fått en liten böj på sitt staket, som jag personligen tror är svårt att bygga. Så om jag gissar så var det omöjligt att sätta upp staketet om man inte tog ner dessa buskar. Staketet blev då rakt på deras sida. Skulle man inte ha tagit ner buskarna är min bedömning att man hade varit tvungen att flytta in staketet åt deras håll någon dryg meter eller 2.
Staketet är också uppsatt med stöttor, så för att komma åt att sätta upp dessa stöttor så behövdes ju utrymme för att göra det och mitt i en buske är det ju svårt att komma åt.

Det är ju här vi tycker att det finns ett uppsåt, men då grannen hävdar välvilja så ser polisen på det på ett annat sätt.
 
Excel
Har du pengar och tid över tycker jag att du stämma dem så det svider rejält i deras plånbok.

Buskarna kanske inte kostar så mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Q
Jag tror faktiskt inte det är lönt att stämma dem, tror detta hamnar under kategorin små mål där parterna står för sina egna kostnader .

Men tror absolut att du har stor chans att vinna.


Men du kan absolut jävlas tillbaka med att strida för att staketet skall rivas.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
E
Pratade med en jurist nu på morgonen, som tyckte att vi skulle skicka över våra anspråks krav 6860:- som inkluderar buskar och plantering, har offert på detta. Nekar grannen till detta så tyckte han att vi skulle skicka det till kronofogden, nekar grannen där så får tingsrätten avgöra.

Vad tycker ni om den planen?

Rent krasst, ja visst skulle vi kunna köpa buskarna själva och plantera, men grannen tycker nu att dom vunnit detta och att dom hade rätt att göra så här, i och med polisens nedläggning, så markerar vi inte ordentligt här så känns det som att vi kan komma hem till vad som helst.
 
  • Gilla
Tamazin och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.