Håller på att renovera bastun som får nya lavar och väggpanel av värmebehandlat asp som är svagt rödbrun i färgen. Bastudörren är av bronsfärgat glas men karmen är trävit furu. Hur kan jag behandla karmen till brunaktig kulör för att den bättre skall smälta i omgivningen? Finns det pigmenterat paraffin som skulle vara lämpligt eller någonting annat?
 
V
Det kanske finns nya rön nu,men jag fick lära mig att man bara har obehandlat trä i en bastu.
 
Tikkurila har bra produkter för detta.
 
JuhaniV JuhaniV skrev:
Håller på att renovera bastun som får nya lavar och väggpanel av värmebehandlat asp som är svagt rödbrun i färgen. Bastudörren är av bronsfärgat glas men karmen är trävit furu. Hur kan jag behandla karmen till brunaktig kulör för att den bättre skall smälta i omgivningen? Finns det pigmenterat paraffin som skulle vara lämpligt eller någonting annat?
Jag använde Osmo dekorvax på trävitt för att få samma nyans på fönster och bastupanel.


Öppet träfönster behandlat med Osmo dekorvax visar jämn nyans mot bastupanelen inuti ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset. Är det enkelt att få jämn färg på nytt träd? Räcker det med en behandling?
 
JuhaniV JuhaniV skrev:
Tack för tipset. Är det enkelt att få jämn färg på nytt träd? Räcker det med en behandling?
Det var enkelt. Jag strök på med pensel och drog jämt med trasa. Vaxet färger in men lämnar trästrukturen klart synligt. Tycker resultatet blev över förväntan. Ska göra samma behandlingen på dörren härnäst.
 
Vad heter nyansen från Osmo du använt?
 
N Nikorasu skrev:
Det var enkelt. Jag strök på med pensel och drog jämt med trasa. Vaxet färger in men lämnar trästrukturen klart synligt. Tycker resultatet blev över förväntan. Ska göra samma behandlingen på dörren härnäst.
Vad heter nyansen från Osmo du använt?
 
Nenne1972 Nenne1972 skrev:
Vad heter nyansen från Osmo du använt?
3166 Nussbaum. Jag tog med en bit bastupanel till butiken för att jämföra, och fick ett provpaket som räckte till hela fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.