Jag håller på att leta reda på var min tomgräns går genom att leta fram alla markeringar i from av rör i mark. Har en förrättningskarta från 1980 till min hjälp men har ett par funderingar som jag tänker att det kanske finns någon lantmätare eller annan här inne som kan svara på.

Nummer 6 och 6a i bilden verkar vara 2 gränsmarkeringar med en meters mellanrum, kan båda vara rör i mark? Varför 2st precis bredvid varandra? Eller hur ska jag tolka kartan här?

Nummer 13 saknar en markering (rm, tp etc.), betyder det att det inte finns någon markering på den gränspunkten? hur vet man isåfall var den är? Stengärdet på platsen var när vi köpte fastigheten en överväxt hög av jord/sten och buskar... numer är det ett stengärde där igen.


Svartvit bild av en förrättningskarta med punkter och koordinater för gränsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6 är rör i mark (rm) och 6a är omarkerad. 13 är också omarkerad. Om jag spekulerar så är det för att dessa två punker, 6 a och 13, ansluter precis mot samfällighet (väg?) och att man därför inte ville makera dessa - rör i eller direkt brevid körbana är inte optimalt. Kan också vara så att gränsen för samfälligheten inte är helt klarlagd och att dessa punkter därför inte markerades. Att punkten 6 gjordes var nog för att få en riktning på gränsen från punkten 7. Mellan 6 och 7 vet man var gränsen går. Mellan 6 och 6a vet man riktningen. Varför liknande inte gjordes vid 13 var nog för att det fanns ett stengärde där och att viss ledning kan fås av punkten 4.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kanske inte är exakt svar på frågorna men lantmäteriet tog 1600kr för att komma ut till oss och klargöra var två av våra hörn var :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.