Q
B Byggdjuret skrev:
Jag skulle nog välja att skarva i marken. Gör man det ordentligt med rätt prylar så borde det fungera.
Märk ut var skarvningen är eller rita in.
Då vet du exakt var du ska gräva om det händer något. Det kanske inte behövs men finns ingen anledning att inte märka upp

Men problemet med att skarva är att han måste göra en skarvgrop.
Inte en chans att han kommer kunna göra en skarv och dra med den in i röret.

Skarven blir både större och styvare än resten av kabeln .
Sen att köpa en godkänd presstång ,hylsor och krympskarvsats kostar lite med.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Men problemet med att skarva är att han måste göra en skarvgrop.
Inte en chans att han kommer kunna göra en skarv och dra med den in i röret.

Skarven blir både större och styvare än resten av kabeln .
Sen att köpa en godkänd presstång ,hylsor och krympskarvsats kostar lite med.
Det är väldigt sant att han inte får in det i röret. Med tanke på vilken kraft som krävs och få igen kabeln utan skarvning;). Men just den biten borde inte vara det stora problemet. Man får helt enkelt köpa markrör och använda.
Skarvgrop... Nu har jag inte fullständig pejl på vad det är men som jag tycker det ser ut så finns det redan en grop. Vad är fel där?
 
  • Gilla
Ljungskog
  • Laddar…
Q
Felet på den gropen som finns är att den är på felställe.
Gropen där han får göra skarven får bli där resterande ände nått fram till sitt mål .

Jobbar som elektriker så om en kabel går sönder så får man gräva upp en skarvgrop så man har plats att skarva en kabel.
Hsp/kraft kablar är styva så man kan behöva några meter fritt för att göra en skarv.


B Byggdjuret skrev:
Det är väldigt sant att han inte får in det i röret. Med tanke på vilken kraft som krävs och få igen kabeln utan skarvning;). Men just den biten borde inte vara det stora problemet. Man får helt enkelt köpa markrör och använda.
Skarvgrop... Nu har jag inte fullständig pejl på vad det är men som jag tycker det ser ut så finns det redan en grop. Vad är fel där?
 
Inte så "smart" att dra i en ny kabel med hjälp av talja, varje gång det tar stopp tänjer du kabeln. Kanske skulle låtit någon som vet hur man gör gjort kabeldragningen.
 
Q jope84 skrev:
Felet på den gropen som finns är att den är på felställe.
Gropen där han får göra skarven får bli där resterande ände nått fram till sitt mål .

Jobbar som elektriker så om en kabel går sönder så får man gräva upp en skarvgrop så man har plats att skarva en kabel.
Hsp/kraft kablar är styva så man kan behöva några meter fritt för att göra en skarv.
Varför får man inte skarva där det är nu? Det är väl bara och kapa kabeln? Sen att det inte finns något jätte utrymme och jobba på är inte det roligaste. Men det är upp till samvete eller elektriker. Jag tror inte att den här kabeln är så hemsk att arbeta med, han lyckats dra den i ett väldigt trångt rör.
Nä jag ser inte problemen.
 
Q
Men om han skall skarva den där så måste den dras med in i röret.
För vad jag fattade de som så var det att den inte nådde in i huset.
Om den nåde in i huset men räckte inte åt andra hållet då är det en annan sak.


B Byggdjuret skrev:
Varför får man inte skarva där det är nu? Det är väl bara och kapa kabeln? Sen att det inte finns något jätte utrymme och jobba på är inte det roligaste. Men det är upp till samvete eller elektriker. Jag tror inte att den här kabeln är så hemsk att arbeta med, han lyckats dra den i ett väldigt trångt rör.
Nä jag ser inte problemen.
 
P Putte 9497 skrev:
Inte så "smart" att dra i en ny kabel med hjälp av talja, varje gång det tar stopp tänjer du kabeln. Kanske skulle låtit någon som vet hur man gör gjort kabeldragningen.
Tja... den personen hade grävt upp och lagt ner nytt rör. Inte hade han varit så uppfinningsrik som TS. Jag betvivlar att det finns så mycket bättre sätt. Mer smörj på kabeln, men det kan varit massa smörj redan.
Sen så tror jag att det lilla som kabeln sträcks har nog en ganska liten betydelse. Kabeln kanske blir 5G5,8 istället för 5G6
 
Q jope84 skrev:
Men om han skall skarva den där så måste den dras med in i röret.
För vad jag fattade de som så var det att den inte nådde in i huset.
Om den nåde in i huset men räckte inte åt andra hållet då är det en annan sak.
Men han har dragit in i huset som jag tycker det ser ut
 
Hur svårt kan det va att dra fram kabeln, och gräva upp röret och skarva i en kabelstump så den räcker och trycka tillbaka den i röret mot laddaren. Skarven kan ju ligga helt oskyddad i marken där röret är kapat.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Inte så svårt om man är yrkesverksam elektriker. Säkerligen jättebökigt och oöverstigligt för många andra.

att dra i nytt i gammalt, i synnerhet utomhus när det fått ligga ett par år är riktig lotto. Enligt mina erfarenheter. Det kan vara att man fyllt en slang med kabel och sen typ kastat ut den med veck och böjar som gör det helt omöjligt. Det kan ha vuxit in hela rotsystem. Tjälen kan ha bråkat med röret. Skarvmuffar som hoppat isär.
På ett ställe låg det slang lite symboliskt några meter ut i varje ände, däremellan var det fritt förlagd kabel..

ibland går det bara att dra ur åt ett håll pga någon form av hullingverkan.

generellt så avråder jag annat än handkraft, precis som många andra i tråden.

ett tips, och det jag testat i din sits är att hitta slangen halvvägs. Gräv upp, dra i åt båda hållen. Detta innebär - om du skarvar istället för ny kabel - att du måste köpa ny kabel.

räknar man in skarvutrustning, tid och risken för fel kanske det är billigare att köpa helt ny kabel?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Magnus E K
Bygg en vedbod/poolhus/växthus/(valfri byggnad som vill ha el) på halva sträckan.
 
  • Haha
Panor82
  • Laddar…
Stämmer att gropen på bilden är precis bredvid stolpen och jag har inte kommit fram i huset med den nya kablen ännu. måste ligga som ett garnnystan i marken....

Förstår att det inte är optimalt att dra hur hårt som helst men om min tejpade skarv med 2 ledare håller så har jag svårt att se att den nya kablen med 5 ledare brister mitt på någonstans. Uppskattar input att isolationstesta @jope84 !

Nästa försök blir att göra en skarvgrop (efter jag har letat upp var slangen går) och skarva i med ny kabel där. Om jag har riktig tur så kan jag hitta en plats för skarvgrop där jag kan sätta en till laddare till om behovet uppstår i framtiden. Då kan jag dra upp båda ändarna i ett fundament och koppla ihop dem i något sådant här?

Först dock gräva, gräva och leta slang när jag väntar på ny order från elbutik.se.
 
En månad utan uppdatering, hur gick det för dig med detta?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
En månad utan uppdatering, hur gick det för dig med detta?
Det gick långsamt några veckor för allt grävande sabbade ryggen men nu är jag igång igen och kommit en bit vidare. Undertiden har jag fått bilen levererad och laddar nu med 240 tillsvidare (vet att det finns risker med kontinuerlig last ur schuko...) Bilen är helt fantastisk och min har ännu inte behövt bärgas pga barnsjukdomarna :seenoevil:

Grävt upp slangen 10m från stolpen, frilagt, kapat och matat vidare kabeln och till slut fått in den i huset. :D Sista 3-4 meterna gick lättare och när kopplingen mellan gammal och ny kabel väl kom upp så följde de med massor av talk/vitt mjöligt pulver.
Matade sedan in ny 10m kabel åt andra hållet till stolpen och har nu kabel från skåpet inne i huset till stolpen med ett hål i gräsmattan där de två ändarna skall kopplas ihop med i sådan här:
https://www.elbutik.se/product.html/rutab-kopplingsdosa-for-nedgravning

Nästa utmaning är att hitta ett smart sätt att montera själva laddboxen på stolpen. Har några alternativ här:
1. Använda den 50 år gamla bilvärmaren, vrida den 180 grader och montera laddboxen på baksidan av bilvärmaren.
2. Montera en modern Garo bilvärmarbox och montera laddboxen på baksidan av den. Då kan jag även få en schuko och en 3-fas kontakt till övriga framtida behov.
3. Såga av befintlig stolpe och köpa en Easee stolpe för 4200kr och montera på "fundamentet" som den gamla stolpen sitter i. Slut i lager och ändå tveksamt om jag kan få det bra i nederkant.

Bildmontage av tre olika alternativ för installation av laddbox, inklusive gamla bilvärmare och moderna kopplingsboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på befintliga bilvärmarboxen:
En öppen äldre bilvärmare med tre anslutningsuttag och en röd verktygsbricka vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med alt 1 & 2 blir problemet blir att fästa boxen och göra en genomföring på "baksidan" av boxen på ett snyggt och tätt sätt.

Tanken är att allt detta sedan skall kopplas in (av en elektriker) med en 25A säkring i centralen och Watty som effektvakt.

All input välkommen
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Garo kapslingar för bilmotorvärmare I aluminium går att köpa för 300-500kr på Tradera det är ett tips (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.