Hej Alla nybyggare! Har vi nån i församlingen som byggt eller bygger eller kanske rent av funderar på att bygga ett Mjöbäcksvillan och som gjort de där intressenta bedömningarna varför just Mjöbäcksvillan var det bästa alternativet?

Kanske finns det någon som valt ett annat alternativ men vägt det mot mjöbäcksvillan.
Jag är intresserad av alla iaktagelser och synpunkter på dem som husleverantör av nyckelfärdiga hus. För vår del är det sutteräng som gäller, tycker att deras priser är konkurrentskraftiga i förhållande till andra i samma segment.

Tack så länge!
 
Hej,

Vi är just nu i fasen att välja husleverantör. Gör en noggrann genomgång av leverransdeklarationer och offerter. Mjöbäcksvillan verkar ha en shysst standard i konstruktionen på husen - platta på mark, råspont i tak, 240mm mineralull, isolerade innerväggar mm. Övriga standarden är dock rätt låg så man får göra en hel del tillval. Prismässigt ligger de nog bra, med tanke på att de kan rita huset helt efter önskemål och erbjuder totalentreprenad. Helt klart ett intressant alternativ vid första anblicken.

Andra bolag vi tittar på är Anebyhus och Boro-Hus som också har bra kvalitet (på pappret iaf). Dessa ligger en bit under i pris, men då är priserna för delad entreprenad. Det hela verkar hänga ihop lite. Någon som har andra erfarenheter och kanske andra bra förslag på bolag i detta segment?
 
Hej har själv tittat på Aneby hus och dom var dyrare, jag tror inte Mjöbäck har 240mm som standard i yttervägg, men det kan variera från hustyp till annan, Borohus ingår i samma koncern som Mjöbäcksvillan men de har en annan inriktning, tror faktiskt att de är något dyrare i pris också faktiskt, men som du säger så blir det tillval i vilket fall som helst, vilket hus från MBV har ni tittat på?

:)
 
Du har rätt, 190 mm isolering är standard i Mjöbäck.

Det jag begärt in offerter för och jämfört är 1,5-plans på ca 96 kvm i botten, med inredd nedervåning. De som gett oss absolut bäst pris är Boro - Deras Boro Bas-serie verkar mycket prisvärd. Skiljer ca 150 000 från "likvärdig" Mjöbäcksvilla och 50 000 från Aneby. Har inte sett pris på Boros standard-hus.

Från Mjöbäcksvillan har vi tittat på Fridhem (visningshuset på husexpo i sthlm) och Sörgården. Har en prislista liggandes här. Från Aneby har vi tittat på en förstorad Sadelvägen.

Vilka andra bolag har ni tittat på? Har du kommit fram till någon slutsats angående "det bästa valet"? Har ni kanske redan beställt?


 
Hej,
Vi bygger med Mjöbäcksvillan, Villa Kullaberg, och tycker att standarden är bra och vi jämförde priser och standard med många andra firmor och tyckte att Mjöbäcksvillan var mest prisvärd. Husleveransen kommer vecka 11 och beräknad inflytt vecka 28.
Lycka Till!
 
Hej Boston! Har varit i fjällen en vecka nu, undrar bara vilka tillval ni gjort och vad det kostat er, vi har valt till för ca 300 000kr nu ungefär men har ej bestämt köket o sanitetsporslinet än, det är bra märken o kvalitet men nivån på grejorna är låg tycker jag, vad tycker ni?

Ps undrar även hur ni gjorde med kakel o kinkers, priserna man får välja för är lågt satta dock gäller nog detta de flesta tillverkare.

hej så länge!¨

Jonas ;)
 
Hej Jonas,
Jag skickar dig ett IM, med lite mer detaljer.
Vi håller på just nu att välja kakel/klinkers, men har inte bestämt oss än. Priserna är lite låga, det går att få det helkaklat för de pengarna, men vi kommer helt klart att lägga till några tusenlappar så att vi får de färger/strukturer vi vill ha.
Vad härligt med fjällsemester, hoppas ni hade snö! ;D
 
Hej,

Hur går det med Ert husbygge - Kullaberg? Det vore kul att se vilka ändringar Ni har gjort etc.

Mvh Pontus
 
Hej!

Vi har byggt med Mjöbäcksvillan och när det gäller pris så tyckte vi att vi fick mest för pengarna hos dom.
Men när det gäller deras val av underentreprenör till kakel och klinkers arbete så är vi allt annat än nöjda, i kök, toalett hade vi flertal felaktigt satta kakelplattor som stack ut från väggen mm, dessa åtgärdades ganska fort värre var det med vårat badrum där Mjöbäcksvillan inte på någotvis vill åtgärda utstickande plattor, plattor med olika fogbredd, bakfall i vissa delar mm.

Så när det gäller kakel och klinker så är vi otroligt besvikna på Mjöbäcksvillan som inte vill ta något ansvar för dåligt utfört jobb.

Vårat tips om ni ska bygga med Mjöbäcksvillan är att kolla upp underentreprenörerna väldigt noga och följa arbetet noga och ta vädigt mkt bilder på allt ni ser. så ni slipper utdragna diskusitioner senare när det är klart.

Mikael Jokinen
Alvesta
 
Vi anmälde vårat badrum till Allmänna reklamationsnämden och fick rätt hos dem.
Men Mjöbäcksvillan vägrar följa ARn:s beslut, så att Mjöbäcksvillan vill få nöjda kunder verkar stämma dåligt, de vill bara sälja hus, sen om det blir bra eller inte verkar de inte bry sig om...

Mikael Jokinen
Alvesta
 
Usch vad trist. Att inte följa ARN:s utslag är riktigt dåligt. Vet du vad Mjöbäcksvillan hade för argument till detta?
 
Min svärfar är KA för ett Mjöbäcksbygge i Borås, där de till slut fick riva hela villan och börja om på nytt, då grunden inte ens var armerad, eftersom det inte "inte alltid är nödvändigt" enl mjöbäcksvillan...
mvh TyraMyra
 
Hej på Er igen!

Vill bara säga att vårat projekt löpt otroligt friktionsfritt, vi flyttar in om 10 veckor och det känns såå bra. Alla de under leverantörer vi har haft gör ett toppen jobb, vår KA som äger en egen snickar firma (bygger lösvirkes hus) tycker att allt ser toppen ut och att inga brister syns till. Det de dock saknar är en riktig arkitekt med känsla för fönstersättning och planlösningar mm, det hade varit ett gott tillskott i koncernen.

Jonas
 
Att det finns så olika åsikter om en hustillverkare visar att ett hus blir aldrig bättre än de som bygger det... Men min åsikt är fortfarande att en hustillverkare (eller någon annan firma) som inte följer ARN:s beslut är en firma som jag aldrig skulle anlita.
 
Hej!
Håller med Jonas/snickar Jonte. Vi flyttade in i vår Mjöbäcksvilla i juli och vår KA hade inga anmärkningar på huset och bygget flöt på utan några förseningar eller problem. Vi är helnöjda.
Lycka till med inflytten och slutbesiktningen Jonas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.