När vi nu håller på att planera all rördragning för el mm har vi kommit på att det skulle vara bra med någon typ av snabbtelefonsystem ihop med den vanliga telefonen. Skall funka som en "telefonväxel" så till vida att man kan ställa på "vänt" medan man söker/pratar via den inbyggda snabbtelefonen. Gärna möjlighet till anslutning av seprat högtalare för placering i barnavdelningen ;) och i garage
(vem hör en telefon där?).
Någon som har tips på prylar och inköpskanaler?
 
Eftersom de mer avancerade systemen passar för kontors/företagsbruk så är det risk att det är "företagspriser".

Om du tittar på de enklare systemen så tycker jag att de där radiobaserade snabbtelefonerna funkar rätt bra med systemet att man trycker in en knapp för att prata, och så hörs talet i alla mottagare. Om man har snabbtelefoner i sovrummen så slår man av dem när man sover, om man är så många i familjen att en sover medan två andra kan tänkas prata. De funkar alltså ungefär som walkie-talike/komradioapaprater. Jag ser det dessutom som en fördel att pratet hörs överallt, man behöver inte veta var i huset den man ropar på befinner sig.

Undvik för allt i världen system med "huvudapparat" och "biapparat". De funkar bara bra om t.ex. en "växeltelefonist" har "huvudapparaten", i andra lägen är de bara jobbiga, då just den som befinner sig vid "huvudapparaten" måste styra samtalet (talriktningen alltså) medan den som sitter vid biapparaten bara kan "tuta" för att påkalla uppmärksamhet. De passar däremot bra för barnvaktändamål.

generas inte av 'sociala regler' eller liknande, utan placera snabbtelefon på t.ex. toaletten...

System som är integrerade med telefonerna, eller för den delen system som är lite mer avancerade än "radio över elnätet"-modellerna och "huvud/biapparat" har gissningsvis kontors/företagspriser.

Som en jämförelse så kostar en telefonväxel med ett hundratal anknytningar och något/några dussin inkommande linjer kanske hundra tusen att köpa.

Fast nu när jag tänker efter så marknadsförde faktiskt telia/telebutiken något system för hemmabruk för bara kring fem tusenlappar för 5-10 år sedan, så det kanske finns rimligare system.

Räkna dock med att det inte är billigt.

Hos clas ohlsson kostar de där radio-över-eläntet-snabbtelefonerna 400 spänn per par, d.v.s. 200 spänn per enhet. Tänk på att om de är för svaga så kan det bli svårt att få kontakt i hela huset (speciellt om man sitter på olika faser) medan om de är starka nog så kan grannen höra er. Ett filter i elcentralen som dels bryggar över HF mellan faserna och dels filtrerar bort HF mellan huset och inkommande el gör nog nytta. Jag gissar vilt på att sådana filter som säljs för X10-anläggningar fungerar rätt bra även för den här typen av snabbtelefoner, då frekvenserna som används brukar vara åtminstone i samma storleksordning.


En annan variant är att titta på trådlösa telefoner med intercomfunktion. En del dect-telefoner klarar samtal mellan telefonerna o.s.v., och de dect-telefoner som följer gap-standarden ska gå att kombinera så att man har en telefon till "en annan telefons" basstation. Det kan vara ett prisvärt alternativ.
 
Personligen så hade jag ju alla gånger satsat på vanliga DECT telefoner, som yxis nämner ovan. Jag tror nog t.o.m alla moderna klarar en 4-6 st till samma bastation med samtal emellan och dessutom överflyttning av vanliga telefonsamtal.

... så slipper du även dra tråd överhuvudtaget för just telefondelen ;)
 
TLovskog skrev:
vanliga DECT telefoner
??? ???
 
Beror lite på vad du vill uppnå iofs.

Men om du skaffar en bastation som ansluts till den vanliga telefonenlinan och 4-5 handenheter så kan du ringa mellan telefonerna (som en snabbtelefon) och ha samma telefoner för vanliga samtal. Om kalle svarar i sin lur, men det var till dig så kan man vidarekoppla samtalet till din telefon.

Är dock lite osäker på om du när någon utomstående (lisa) ringer, kan sätta det samtalet på vänt för att kolla med kalle om han vill snacka med lisa innan vidarekopplingen.

De flesta moderna trådlösa telefoner är av typen DECT (Digital European Cordeless Telephone) kan detta. Följer de sedan GAP standarden som yxis skrev om så kan man använda en basstation till olika märken av handenheter.

Har sett en del paket numera där man föpr en billig peng (<2000) får station + 4 handenheter.

 
Lysande och tack för info!
Hur är det med "trådlöst" när huset har tre våningsplan?
Bör man ha en sändare/mottagare per plan?

Detta underlättar den tänkta ledningsdragningen avsevärt. Det är väl bara att uppsöka någon "telefonaffär" och kolla verkligheten.
Är det äffärer av typen Elgiganten m.fl som har dessa telefoner eller måste man leta reda på någon affär med mer specialkompetens?
 
Hej,

Det är alltid lite svårt med radiotrafik och väggar. Det beror mycket på frekvens, effekt (vilket iofs är givet och inget att göra något åt med svenska telefoner), avstånd samt material i väggarna. Har man trä och enkel gips går det lättare, men har du armerad betong och likadant i mellanbjälklag är det värre. Tyvärr svårt att förutsäga.

Dock kan jag stå på vinden hos min granne tvärs-över-vägen och ringa utan problem.

Dock finns det repeatrar (en extra basstation som förmedlar signalerna).

Elgiganten och liknande säljer typiskt topcom butler 2900 i 4-pack för 899kr, medans en telia butik nog har bättre kompetens och dyrare produkter.
 
"Lyfter på hatten"
Tack för att ni fick mig på andra tankar!
Allt behöver ju inte sitta ihop med sladd nu mera ;D
Frågade på Elgiganten med dom kunde inte svara så jag kontaktade TopCom direkt via deras hemsida. Svar tillbaka inom 30 min :)

Ställde följande frågor:
1/ Butler 2950 QUATTRO har fyra handenheter. (finns med 2, 3 el. 4 enheter)
Om jag svarar på externt inkommande samtal i en handenhet kan jag då få kontakt med en specifik andra handenhet för att internt tala om att "Kalle du har telefon" innan samtalet lämnas över?

2/ Kan Butler 2950 QUATTRO användas som interna snabbtelefoner utan inkommande externt samtal?

Erhöll detta svar:
Ja, du kan gi en beksjed før samtalen blir overført og ja du kan ringe internt mellom de 4 håndsettene.

En egen liten privat "växel" för under 2000 spänn! (färre enheter = "billigare)
Slutjagat/ropande efter barn som har telefonsamtal när man släppt hammaren för att svara och åter konstaterar att "det inte var till mig".
Nu gäller det bara att hitta Butler 2950. Det är tydligen den nya varianten av 2900. Elgiganten hade ännu inte 2950..... :(
 
Räkna med att prova ut vilken placering av basstationen som ger bäst funktion. Ett tips är att prova detta både med alla diverse elektroniska apparater såsom datorer, tv o.s.v. påslagna och avslagna för att se skillnaden.

Bästa "radiostället" för basstationen är inte säkert att det är ett ställe där det är vidare praktiskt att sätta en lur på laddning, så tillräckligt många lösa laddare är en klar fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.