Hej,
jag som många andra går i tankarna på att bygga ett trädäck. Jag har hittat mycket information på detta forumet som stärkt mina teorier. Men jag skulle ändå vilja ställa några frågor.

Mitt trädäck som jag planerar att bygga i sommar kommer att mäta ca 4x18 meter. Det som jag är mest osäker på är plintarnas antal och placering. Däcket kommer att ligga nära marken eftersom vi har en gjuten platta till huset.

Plintar:
  • Färdiga, gjuta själv eller lägga på betongplattor? Många av grannarna har grävt ur för bärlager och sedan lagt en 30x30cm betongplatta isf plint. Jag tror nog att en "riktig" plint är bättre.
  • Grävdjupet? Jag bor i skåne så jag hade tänkt gräva ur ca 70cm, fylla med antingen betong eller bärlager ca 15cm och sedan placera plinten. Jag har räknat fram att det skall bli ca 41 plintar, det blir mycket grävande eller finns det andra alternativ, typ skurupsborren.
  • Avstånd mellan plintarna. Är 2m lagom för mitt val av bärlina?

Bärlinor: Har tänkt använda 195x45mm bärlina i 3 rader parallellt med huset.
Reglar: 145x45mm med cc 60cm vinkelrätt mot huset
Trall: 28x120mm

Övriga frågor:
  • Har sett att överhänget på bärlinorna kan vara 50cm, har inte ritat på det men det skulle ju reducera antalet plintar. Är detta ok?
  • Trallen läggs dikt an för att den kommer att krympa efter ett par år om jag förstått rätt.
  • Skråspika eller använda balkskor för reglarna. Vad blir bäst?
  • Jag har tänkt använda tryckt virke till allting. Spelar det roll var jag handlar. Jag menar, skulle en mindre brädgård ha bättre kvalitet än någon av de stora jättarna. Eller säger NTR klassen allt. Vilken NTR klass passar bäst A eller AB
  • Rekommenderade dimensioner på spik samt skruv (för trallen)? Rostfria givetvis
  • Skarvning av bärlina i plintskorna eller dubbla med 1m bärlina?

Bifogar en ritning på däcket (komprimerad .pdf), titta gärna på den!
 
Bor själv i Skåne och grävde ner plintar i påskas. Lerigt värre då!

Satsa på färdiga plintar, prisskillnaden blir inte så stor men det spar dig tid och du får
ett bra resultat. Själv har jag 70 cm plintar i marken. Tycker 50 är lite klent.
Går du till en riktig byggfirma kan du säkert få  15% rabbatt om du köper rubbet hos dem.

Plintar: Utgå från din plintlängd och gräv 5-10 cm extra. Grunda med lika mycket trögflytande betong och placer plinten i hålet. När du riktat den kan du återfylla direkt. Packa ordentligt runt om.

Antalet kan du minska eftersom du kan ha 250-270 mellan plintarna med 45x195.
Fäster du en "bärlina" i husgrunden minskar du antalet där också.

Överhänget på 50 cm är inga problem med 45x195.

Trallen dikt an! Krymper precis som du själv skrev, fortare än så bara.

Tvärgående reglar kan du med fördel skråspika. Använd 4 tumsspik, 3 i varje regel.
Nackdelen med att skråspika är att dina skruvrader inte blir helt raka. Men vill man lägga pengar på balkskor för att få raka skruvrader, visst.... jag tycker det kvittar. Det är en liten detalj som försvinner när möbler och annat kommer fram.

Skruvlängden skall vara minst det dubbla av tjockleken på din trall, dvs 55 mm är kanon. Kan rekomendera VSB syrafasta/ rostfria turbotrallskruv. Lite dyrare men jäkligt bra. Billiga skruvar får du säkert ner...men inte upp igen. Då kan du lika gärna spika rubbet!!!

Skarva kan du göra i plintarnas stolpfästen. Köp plintar med 10 cm bredd i järnen. Skarva sedan genom att dina bärlinor möts sida mot sida med en överskjutning på 40 cm på vardera sida. Dra genom två par M10 på vardera sida om järnen. Ett par ca 5 cm från kanten och det andra 10 cm från stolpjärnen.

Fiberduk under ditt trädäck kan jag rekomendera.


Själv handlar jag hos A-Trä i Landskrona. Inget Byggmax eller liknande, de är enbart till för akuta inköp på helger. ;)

//A
 
Tänk bara på att du får det rakt när du lägger trallen dikt an! Annars blir det som för min granne > slingerväg. Kan tänka mig att det ser rätt konstigt ut ioma din altan skall bli 18 meter lång! Det svåra är ju att trallen diffar ju något i bredd (pga hur torra dom är). Har ingen bra lösning till dig annat än att vara nogrann så blir det säkert jättebra!

 
Ante:
Tackar för svaren. Skall höra vad A-trä i Landskrona tar för virket ock plintarna. Det ligger ju ganska nära "dösje" ;)
Om jag väljer plintar med 10cm mellan järnen, lägger jag bara en distanskloss mellan bärlinan och järnen på de plintar där bärlinan inte behövs skarvas?
Fiberduk inte att förglömma, vill ju inte ha ogräs under däcket. Räcker det att lägga några större stenar i hörnen på fiberduken eller skall jag skyffla över lite singel över duken?

Bebben:
Jag är ganska petig och noggran när jag gör saker så jag skall göra mitt bästa för att få det så rakt som möjligt :)

Jag måste bara dubbelkolla om jag får plats med 195x45 bärlinor, det hade ju varit det bästa då kan jag ju ha plintarna med 250cm mellanrum. Annars får det bli 145x45 och plintarna med 200cm mellanrum, eller?. Prismässigt blir det nog ingen större skillnad 195x45 bärlinor är dyrare men kan skippa lite plintar. 145x45 bärlinor billigare men kräver fler plintar.

Är det någon mer jag bör tänka på innan jag drar igång? Funkar en "skurupsborr" för att göra plinthålen med?

Jag kommer att (förhoppningsvis) löpande lägga upp lite bilder. Projektet väntas dra igång om 2-3 veckor
 
Jag kommer att (förhoppningsvis) löpande lägga upp lite bilder. Projektet väntas dra igång om 2-3 veckor
Ja, gör det! Gärna bilder!!!!! :D Ska också dra igång snart, vill ha lite inspiration...

/Vildmärren
 
Uppdaterade ritningen på trallen och kom att tänka på en sak.
Hur nära kan plintarna placeras husväggen, det är ju dessa som bestämmer ramen för däcket, jag vill ju inte få ett brett mellanrum mellan väggen och däcket :(.
En annan sak oxå som jag tänkte på, det blir väl bäst att börja lägga trallen från husväggen och utåt och anpassa den sista trallbredden efter ramen?

Ny ritning bifogas :)
 
DennisNilsson skrev:
En annan sak oxå som jag tänkte på, det blir väl bäst att börja lägga trallen från husväggen och utåt och anpassa den sista trallbredden efter ramen?

Absolut! Du kanske skall ha ngt räcke till altanen och då "döljs" ju den längskapade sistabiten. En sak jag sett flera göra är att "klä" in ramregelverket med samma trall dom har i däcket.

Om däcket kommer kloss an mot ytterpanel/vägg, se till att du kan skruva upp den första brädan lätt för kommande målning av fasad.

Ps Plintar vet jag inget om, min altan står på berget....
 
Att klä in ramen med trallen är oxå någonting jag tänkt på, men väntar och se till allting är färdigt hur jag gör det.

Hade jag kunnat sätta bärlinan i ytterväggen hade det ju inte varit några problem med mellanrummet mellan trall och yttervägg. Nu har jag golvvärme i plattan så i den vill jag inte borra. Ytterväggen är nog inte till för att borras eller fästa någonting i tror jag.

Är det bara att gräva ett hål så nära husväggen som möjligt för plintarna eller finns det någon regel som säger att "om man gräver ett hål si och så nära på ett visst djup kan det ena och det andra hända".

Man kan ju väl också sätta utskjutande reglar mot husväggen, alltså utanför bärline ramen. Dessa reglarna är inte längre än kanske 10-20cm. Kan det oxå vara en lösning? Det är ju inte så att man stryker sig längs husväggen när man går på trallen.
 
Jag använde ett "manuellt" jordborr typ skurupsborren (finns bensindrivana att hyra) när jag gjorde hål till mina plintar och det var betydligt lättare än att gräva med spade. Jag började med borrandet direkt efter att tjälen försvunnit så det var mjukt och fint i marken, det kan nog vara lite torrare och hårdare nu är jag rädd. Den jag hade var ca 25 cm i diameter, sedan var det bara att fixa till hörnen med spade och spett och lirka upp den lösa jorden med borren. 8 hål på 50 minuter, och då hann jag med att kicka lite boll med grabben också!

Vad gäller plintraden närmast huset så kom jag inte närmare än 60 cm från husväggen pga dräneringen, kan rekommendera lite provgrävning innan du lägger ner för mycket tid på ritningarna. Be även att få ledningar (vatten, el, fjärrvärme, kabel TV) utmärkta så att du inte gräver av något eller stöter på problem vad gäller konstruktionen.

Jag tänkte först börja med att lägga trallen utifrån och in mot huset, men upptäcket att det verkade bli lite krokigt, hmm, konstigt, reglarna ut från huset var ju lika långa! Det visade sig att husväggen i tegel inte var 100% rak, så jag började inifrån huset istället genom att fixa till den innersta raden spikrak och sedan utgick jag från den. Jag använde 28x95 och ville ha ungefär 2 mm springa så jag mätte upp och märkte ut 97 mm intervaller på alla reglarna så att jag kunde se så att det inte drog sig på något ställe. Mycket mätande blev det men det blev hur bra som helst.

Håller även med Ante vad gäller turbotrallskruven från VSB, helt suverän!

För själva trallen är det inget annat än NTR AB som gäller, A klassat är lite väl giftigt för fossingarna. A virke används mer för delar i konstruktionen som har kontakt med mark.
 
Vad gäller plintraden närmast huset så kom jag inte närmare än 60 cm från husväggen pga dräneringen, kan rekommendera lite provgrävning innan du lägger ner för mycket tid på ritningarna.
Hur gjorde du då med mellanrummet mellan däck och vägg?

Får väl investera i en jordborr, kostar väl en 600-700?
 
DennisNilsson skrev:
Får väl investera i en jordborr, kostar väl en 600-700?
Gör den, då kan du köpa min för 300:- tror jag gav 2-300 för min på jula och den har funkat bra till en 20-30 hål hittils.

/P
 
Hur gjorde du då med mellanrummet mellan däck och vägg?
Jag var själv inne på samma konstruktion som du har och hade samma problem med att inte kunna fästa en bärlina i huset. Det slutade med en liten utgrävning för att få plats med en högre konstruktion där reglarna står ovanpå bärlinorna och därigenom kan jag ha ett överhäng in mot huset och även ut mot trädgården. Jag inser dock att det inte alltid går att ha det pga att det bygger för mycket på höjden, själv har jag 45x170 som bärlina och 45x145 till reglarna.
 
Jag har nog inte plats att bygga på höjden som du gjort. Måste ut och kontrollmäta men tror inte det.

I Maskinkonstruktion är det vanligt att man sätter en förstyvningsribba (fjäder) under utskjutande delar. Samma princip borde ju funka även i träkonstruktioner.

Den utskjutande regeln kommer ju inte att bli så lång kan man inte göra så att man fäster den med an balksko. Det borde bli stabilt nog tycker jag, se bifogad bild. Eller är jag ut och cyklar?
 
  • overhang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag hade relativt liten möjlighet att bygga på höjden. Så jag dikade ur för mina bärlinor. Byggde med 45x170 bärlinor och ovanpå det ett 45x195 regelverk. Totalt sett blev det kanske något överdimensionerat, men eftersom jag har lite överhäng så blir det nog bra. Har 45 cm mellan reglerna och kommer att lägga 28x120 trall. Borde bli stumt så det står härliga till  ;D

Här är en bild på mina bärlinor (jag har cirka 1,70 m mellan plintarna, både i sidled och utåt från huset sett).

Här ser man hur jag sänkt nivån där bärlinorna ligger
20060605-202503-liten.jpg

Här är en bild när bärlinorna är på plats
20060610-094436-liten.jpg

Slutligen, här är en bild på hela ramverket - så långt som jag har kommit, nu är det dags för stolpar... usch vad jag avskyr att måla.  ;)
20060614-182659-liten.jpg

Med vänlig hälsning

CH
 
Ett jättejobbigt sätt skulle kunna vara att höja själva reglarna (inte bärlinorna) som du fäste in med balkskor ca 5 cm. Bärlinorna gör du inget med men reglarna jackar du ur så att du kan passa ine dem "halvt i halvt" ("halvt i helt" i det här fallet). Du får då "hela" reglar som går genom hela konstruktionen och överhänget borde bli stabilare. Du får nog fortfarande använda balkskor eller liknande som tar upp den vertikala lasten vid bärlinan.

Förstår man lättare hur jag menar om man tittar på bilden?
 
  • overhang_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.