Ok, tack för era inlägg.
Nu har jag dock gjort en ordentlig check på alla uttag med kvarnen och en vinkelslip på 2000 W
Resultat:
Start av kvarnen orsakar "brumm" i JFB i ca 3 sek i samtliga uttag, sen går det fint att köra - inga säkringar brummar eller löser. Jag sa förut att säkringar löste, ja så var det i våras när vi testade, för några av uttagen löste säkringen, men inte nu trots många upprepade starter - bara brumm i JFB.

Och ja det är automatsäkringar. Och nej inget ljud hörs från någon säkring, det är bara JFB som brummat vid start.

Start av kvarnen i 16A- uttag som är integrerat i trefas-handsken i verkstan orsakar som väntat inget brumm alls i JFB. Det är bara det att det är ju inte där vi vill köra kvarnen...

Start av vinkelslipen orsakar inget brummande i JFB i något av uttagen uttag. och inga säkringar löser.
Intressant att den långa kabeln kan funka som mjukstart.... tänkte ett tag att man kanske måste förse kvarnen med mjukstart...
Lite orolig för att den mekaniska påverkan på JFB kan skada den eller i allafall slita ut den. Nog en god idé att byta den enligt rådet ovan, men antar att fenomenet kommer fortsätta även med en ny, eller kan det finnas kraftigare JFB som går att montera i samma utrymme?



Klicka här för att svara
 
J jonaserik skrev:
Byte av säkring till 13 amp för att inte lösa i starten , min 10:a löste, nu 13 och fungerr.
Ok, har funderat på det faktiskt, men är det "lagligt" tro? Får man ha det i installation med 1,5-kabel?
 
V varga skrev:
Ok, tack för era inlägg.
Nu har jag dock gjort en ordentlig check på alla uttag med kvarnen och en vinkelslip på 2000 W
Resultat:
Start av kvarnen orsakar "brumm" i JFB i ca 3 sek i samtliga uttag, sen går det fint att köra - inga säkringar brummar eller löser. Jag sa förut att säkringar löste, ja så var det i våras när vi testade, för några av uttagen löste säkringen, men inte nu trots många upprepade starter - bara brumm i JFB.

Och ja det är automatsäkringar. Och nej inget ljud hörs från någon säkring, det är bara JFB som brummat vid start.

Start av kvarnen i 16A- uttag som är integrerat i trefas-handsken i verkstan orsakar som väntat inget brumm alls i JFB. Det är bara det att det är ju inte där vi vill köra kvarnen...

Start av vinkelslipen orsakar inget brummande i JFB i något av uttagen uttag. och inga säkringar löser.
Intressant att den långa kabeln kan funka som mjukstart.... tänkte ett tag att man kanske måste förse kvarnen med mjukstart...
Lite orolig för att den mekaniska påverkan på JFB kan skada den eller i allafall slita ut den. Nog en god idé att byta den enligt rådet ovan, men antar att fenomenet kommer fortsätta även med en ny, eller kan det finnas kraftigare JFB som går att montera i samma utrymme?



Klicka här för att svara
Du behöver inte oroa dig för att den tar skada men ett byte är inte fel ändå och en ny kommer inte brumma det är som sagt någon detalj som ligger lite lös som ger effekten. Att du inte hör något vid start i trefasuttaget beror bara på att uttaget där ligger på annan fas än de säkringar som ger ljud eller alternativt att det då är säkringar som låter vilket du säger att det inte är och då tror jag på det.

Med ett byte har du JFB skyddet upprustat oavsett och skulle du sen höra ljud från den behöver du inte tänka mer på det. Att känna över och dra åt och kolla anslutningar i centralen är också ett steg som kan ge något och det är enkelt att kombinera med ev byte.
 
Är det en automatsäkringscentral ?
 
Kom just på en incident till som jag glömde relatera :
När jag testade kvarnen i alla uttag idag - så började jag med uttaget 20 m upp i skogen (där jag ju helst vill köra kompostkvarnen) och först vägrade den att starta, först efter 3 försök startade den.
Detta har inte hänt förut, och upprepades heller inte vid någon av alla starter under testet - Inte i något annat uttag och inte heller i skogs-uttaget när jag återkom dit.
Kanske en tillfällighet?
 
J jonaserik skrev:
Är det en automatsäkringscentral ?
Ja det är en automatsäkringscentral
 
En klassiker med dessa centraler är anslutningen till skenan, lys in i skruvhålen på JFB och säkringar, i bland hamnar gaffeln på fel sida om skruven och då kan det uppstå knaster p.g.a dåligt kontakt., det syns kanske tydligt om skenan ligger fel, gaffeln syns att ligga ovanpå skruven. Bara ett huggskott i det hela , behöver inte vara så.
 
J jonaserik skrev:
En klassiker med dessa centraler är anslutningen till skenan, lys in i skruvhålen på JFB och säkringar, i bland hamnar gaffeln på fel sida om skruven och då kan det uppstå knaster p.g.a dåligt kontakt., det syns kanske tydligt om skenan ligger fel, gaffeln syns att ligga ovanpå skruven. Bara ett huggskott i det hela , behöver inte vara så.
Ok tack- ska kolla. Fast det är ju lite konstigt att knastret uppstår nu efter 28 år... eller kanske inte - kanske visar sig svagheten bara vid en ströpik som nu med startströmmen... Ska iallafall kolla detta.
 
Ta en mejsel ( fattigmans stetoskåp ) som sätt mellan JFB och örat och lyssna, låter det oavsett kvarn eller kokare som sätts i uttaget du använder så byt JFB , lätt att flytta kokaren.

Edit .Nu är det nog inte samma säkring för uttagen, därav flytt av kokaren
 
V varga skrev:
Start av kvarnen i 16A- uttag som är integrerat i trefas-handsken i verkstan orsakar som väntat inget brumm alls i JFB.
Varför är det väntat? Jag förstår nog inte varför JFB-brummet ska påverkas av vilken storlek säkringen har. Eller ligger trefasuttaget utanför JFBn?
 
Redigerat:
V varga skrev:
Ok, har funderat på det faktiskt, men är det "lagligt" tro? Får man ha det i installation med 1,5-kabel?
Nu är det så att du tar ut 1 fas från en 16 3 fas , då finns kraft för att starta, som som sägs , spänningsfall kanske, hur är det om du flyttar kvarnen och startar i uttaget där du har skarvsladden, brummar det då med.
 
V varga skrev:
Start av kvarnen i 16A- uttag som är integrerat i trefas-handsken i verkstan orsakar som väntat inget brumm alls i JFB. Det är bara det att det är ju inte där vi vill köra kvarnen...
Nej, det är inte alls som väntat. Kvarnen drar inte mer eller mindre ström bara för att den sitter i ett uttag avsäkrat med 16A istället för 10. Såvida det inte är långa och klena kablar som orsakar spänningsfall.
 
J jonaserik skrev:
Nu är det så att du tar ut 1 fas från en 16 3 fas , då finns kraft för att starta
Varför skulle det finnas mer kraft här? Känns som jag missförstår vad du menar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det finnas mer kraft här? Känns som jag missförstår vad du menar.
16 amp på 230 uttaget och 2,5 m2 i stället för 10 amp , 1,5 m2 där är skillnaden och inga långa skarvsladdar 1,5 m2
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det väntat? Jag förstår nog inte varför JFB-brummet ska påverkas av vilken storlek säkringen har. Eller ligger trefasuttaget utanför JFBn?
Ja, just det, förlåt, garaget har en egen central med egen JFB, förlåt - framgick visst inte tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.