Borrade för bergvärme för 10-12 år sedan och igår när jag råkade stå ungefär ovan hålet så sjönk jag ned nästan två decimeter genom gräsmattan med ena foten. Nu undrar jag vad som kan tänkas ha hänt. Utan att veta exakt hur det ser ut skulle jag kunna tänka mig att nån tätning/lock på röret gett vika och att det börjar rasa in jord i hålet. Är det något som jag måste åtgärda eller spelar det mindre roll för funktionen?
 
L
Bara att gräva upp och kolla , kan vara ett plastlock som vittrat sönder , ta det lugnt så du inte får ner någon sten i hålet , gräv utifrån och in mot foderröret , inte bra för slangen då den rör sig lite
 
Fick tag i en brunssborrare som kunde ge svar. Sannolikt har locket till hålet gått sönder. Enligt honom var kvaliteten på dessa förr inte lika bra som nu. Det positiva var att det är inte kritiskt att fixa och relativt enkelt att kontrollera (läs handgräv 60-70cm). Men... om locket är paj och skall åtgärdas så måste slangarna kapas och svetsas ihop igen... dvs inget som man själv gör :(
 
L
Att ta bort slangarna är lite jobbigt och svetsa om eller skarva om är något man inte ska göra själv , ser det lite som ett GDS -projekt , kolla vad du kan göra , gräva ned en cementring , hacka ur ett jack för slangarna och lägga ett cementlock på under mark , då kommer du åt det enkelt om det skulle bli något fel senare , det är ju tät nu , ingen läcka och vid omkoppling kan det bli något rackartyg med skarvar
 
Hur stor är vanligen diameter på ett borrhål?
 
L
varmkorv varmkorv skrev:
Hur stor är vanligen diameter på ett borrhål?
Normalt 125 mm finns även 140 men bra mycket dyrare , en del borrar mycket billigt , men tillhör C-laget bland borrare kör med 90 mm hål
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Skulle det vara nån nackdel med vekare dia på hålet ?
 
L
Jag vet inte riktig , men om vi tänker överföringsmässigt , lite vatten ,klart närmare berget , mycket vatten längre från berget , kanske går på ett ut vad vet jag , tänk sjökollektor ,
mera vatten som värmts av berget mera värmemagasin .
Samt att ett 90 hål kanske frestar på slangarna om dom ligger tajt mot berget och rör sig
 
Funderade mest på det där med att c laget körde med 90 mm hål men tror inte det är sämre med klenare hål till en energibrunn.
 
L
S smurfen72 skrev:
Funderade mest på det där med att c laget körde med 90 mm hål men tror inte det är sämre med klenare hål till en energibrunn.
Därom tvistar dom lärda , vad som är vad i det hela är nog svårt att utvärdera , då det är omöjligt att få ett 125 och ett 90 med exakt lika förutsättningar att mäta
 
Visade sig vara falsk alarm. Strax under svålen låg en större sten (50kg) och den har sannolikt rört sig upp och skapat ett tomrum under som den ramlade ner i. Detta var prick ovan röret så kanske värmen/kylan från röret hade fått den att röra sig. Grävde ner till locket som var av nån sorts lättmetall och såg i princip nytt ut. Lita knas kanske att fylla igen med storsten.
 
  • Öppet utgrävt hål i marken med synliga rör och ett metalllock, omgivet av våt lera och vattenpölar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ejorris skrev:
Visade sig vara falsk alarm. Strax under svålen låg en större sten (50kg) och den har sannolikt rört sig upp och skapat ett tomrum under som den ramlade ner i. Detta var prick ovan röret så kanske värmen/kylan från röret hade fått den att röra sig. Grävde ner till locket som var av nån sorts lättmetall och såg i princip nytt ut. Lita knas kanske att fylla igen med storsten.
Lägg isolering eps markskiva
 
Man får hoppas att han fyllt igen hålet efter 3år...
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Man får hoppas att han fyllt igen hålet efter 3år...
Ja annars var det ett riktigt slukhål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.