B byggarätt skrev:
Ja reglertekniken har utvecklats enormt...
Japp Intressant
När man tänker reglerteknik blir det nästan någon variant/kombination av PID som får agera styrning.
Men precis som du säger finns det andra spännande parametrar.
"Forecast" är en. Det är klart att derivatan i någon mening ger en indikation på vart man är på väg, men en väderleksprognos är bättre.
I kombination med effekttariffer och ett trögt system kan man t ex ladda lite energi i huset redan innan kylan kommer, och medans elen är billig.
 
Har själv funderat på det, i ett hus med golvvärme vad ska man med givare till där, bättre att bara styra efter 12h prognos framåt eller dylikt.
 
Möjligtvis ett gäng innegivare för att systemet själv ska lära sig bästa framledningskurva baserat på väderprognos och historik.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag förstår att statisk komfort duger för dig enligt din beskrivning. Och vill du ha samma temp alltid så är det väl bra för dig då kan du spara den där sista hundringen på elnotan. Det är ju optimalt för dig.

Du frågade varför. Jag vill ha sovrummet 18 grader när jag sover och norm temp resten av dagen. Där är en liten anledning av tio.

Det andra behöver du inte ens försöka trumfa med då de inte går bort med "min" komfort. Oavsett vad du indirekt försöker påstå.
Komfort frågan handlar om vad man själv anser är god komfort och där har vi helt olika åsikt men att en vp som jobbar med högre temp kommer att slitas mera och ge sämre drift ekonomi handlar inte om tycke och smak det är enbart fakta och är anledningen till att nästan alla vp jobbar med flytande kondensering i dag. Sen beror det naturligtvis om hur många grader extra det handlar om men alla grader förminskar besparing och sliter troligtvis extra och i ditt fall är det troligtvis ganska många grader eftersom du hävdar att rum stempen stiger snabbt om du öppnar upp termostaterna. Naturligtvis kan din vp ge bra driftsekonomi och ge lång livslängd ändå men den skulle gett ännu bättre drift ekonomi och längre förväntad livslängd om den arbetat med den temperaturen som radiatorerna behöver för stunden dvs en lägre temp och det är inget jag påstår indirekt utan det är enbart fakta.
 
Precis min poäng i inlägg #159
Vi är olika. Är väl tur det. Annars skulle alla hus ha good enough PVC fönster och byggmax plåttak.

Min VP kör flytande kondesering. Mer flytande än majoriteten av alla installationer med fullt klös på sekundären och en framledningstemperatur som ligger nästan två siffrigt över bör vid slutet på körningen.
Vet inte vart du har fått fast kondesering ifrån.
 
Har jag påstått du kör fast kondensering ? Även om din anläggning är mycket bättre än alla andra anläggningar så förlorar du både livslängd och besparing eftersom du kör flera grader för hög framledning jämfört med vad radiator systemet behöver för att hålla huset varmt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är nog där jag skiljer mig från många verkar det som.

"Optimalt komfort" är för mig:
Så bra komfort man kan få till så bra pris som möjligt. Komforten är primära, priset sekundärt inom rimliga gränser.

Det är inte: Så optimalt billig drift som möjligt med knappt good enough komfort. (statisk temperatur i alla rum utan individuella möjligheter on the fly är inte komfort för mig).
Vanlig formulering optimal komfort är oftast den komfort man orkar och kan ställa in...
Själv tyckte jag att komforten steg väsentligt när man kunde ställa in så att innertemperaturen klarade reglerproblemet kring 2 plus... och nollgradigt
Då väderomslag i det intervallet märkligt nog påverkar så mycket?
 
M MagHam skrev:
Japp Intressant
När man tänker reglerteknik blir det nästan någon variant/kombination av PID som får agera styrning.
Men precis som du säger finns det andra spännande parametrar.
"Forecast" är en. Det är klart att derivatan i någon mening ger en indikation på vart man är på väg, men en väderleksprognos är bättre.
I kombination med effekttariffer och ett trögt system kan man t ex ladda lite energi i huset redan innan kylan kommer, och medans elen är billig.
Ja beroende på hur husets verkliga värmekurva ser ut beroende på väder så borde verkligen det finnas något i att reglera efter väderleksprognosen för att buffra beroende på husets tröghet!
Alla stora saker som när man har många människor hemma etc påverkar ju
 
Man har skrivit in en ljudtrycksnivå för Daikins VP och inte ljudeffekten som det i artikeln står.
Vänder man på siffrorna ligger de alla på ungefär samma ljudnivå så slutsatsen att ljudnivån är mycket bra stämmer inte.

Att Daikin väljer att redovisa ett ljudtryck öht känns dumt då jag misstänker att få av deras köpare eller ens säljare känner till skillnaden mellan ljudtryck och ljudeffekt.
När man dessutom väljer att redovisa ett ljudtryck vid ett förhållande som mer eller mindre är omöjligt att uppnå gör att det gränsar till lurendrejeri.
 
B
Jag vill lyfta ett varningens finger för Daikin. Daikin har ingen support för slutkund utan man hänvisar endast till återförsäljare/installatör. Vi hade oturen att köpa vår Daikin via en relativt oseriös installatör och har där med i princip ingen möjlighet till support, om vi inte betalar för det! Sedan är ju Daikin betydligt mindre vanlig i sammanhanget vilket gör att man inte kan hitta lika mycket hjälp på nätet.
 
Fast det gäller väl alla andra fabrikat också? Alla hänvisar till din installatör eller det lokala serviceombudet.
 
Nibe har man kunna ringa i alla år iaf.....även om det står så.
 
Viessmann också. Direktnummer till experter.

Har läst om stora brister på kundsupport hos Daikin.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Maxwells demon TotalControl skrev:
Viessmann också. Direktnummer till experter.

Har läst om stora brister på kundsupport hos Daikin.
Väldigt konstigt Viessmann inte är med, de är fruktansvärt välbyggda. Och effektiva. Men de säljer väl inte så aktivt på volym...
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Boan skrev:
Väldigt konstigt Viessmann inte är med, de är fruktansvärt välbyggda. Och effektiva. Men de säljer väl inte så aktivt på volym...
Värmepumpar säljer via installationer så det hänger på renommé mer än varumärke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.