Hej,

Första posten så hoppas jag inte valt fel subforum.

Står inför att flytta köket inom min lägenhet och bygga om den till en mini 3:a. Konsulterade arkitekt i detta redan 2015 men bygget blev inte aktuellt förrän nu.
Avser att lägga köket vägg i vägg med badrummet och använda de stammarna för diskho och diskmaskin.

BRF begär ritningar och underlag på hur avlopp och stammen kommer se ut i det nya köket.
Efter konsultation med arkitekt (dock inte samma som ritade upp skissen) så säger han att jag måste kontakta en v-konsult för få en sån ritning. De tar 750kr/h och han uppskattade att det skulle ta ungefär en dag att få till en sån ritning. Så 5000-6000kr. Vilket jag tyckte kändes dyrt. Ville höra mig för om detta är rimligt verkligen?

Vidare, kan jag koppla på i toalettens stammar eller måste avloppen från vask ledas nån annanstans?

Några med erfarenheter av liknande projekt som kan erbjuda lite insyn i detta?
 
Är ingen expert på detta. Men i princip bör det väl gå att koppla vatten och avlopp mot badrumsstammen, som ser ut att gå bakom toan på ritningen. Frågan är om det går att göra utan att riva upp även på badrumssidan. Jag tycker att det är rimligt att föreningen begär ritningar.

En annan sak som ev. kan vara svårare att lösa är ventilationen. Det finns krav på immkanal i ett kök, även om du använder en kolfilterfläkt. Detta är i många fall ett svårare problem än VA dragningen.

Du bör även på ett tidigt stadie planera för elanslutningen av köket. Alltför vanligt att man kommer på när allt är klart att det behövs 5 nya elrör från centralen.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Precis, de är vägg i vägg och enligt byggare kunde de göra det utan att förstöra badrumsväggen.

Behöver bara få in ritningen och få det godkänt av föreningen. Ska kolla upp ventilationen också.

Vad tror du om priset gällande v-konsult? Kan inte arkitekt rita in hur de nya stammarna och avlopp ska kopplas?

Tack för tipsen!
 
Nej, det är nog inte uppenbart att arkitekten kan göra en korrekt VVS ritning. Och just att byggaren "kan göra det utan att förstöra badrumsväggen", kan vara det man vill se en ritning på. De kanske tänker sig en fullösning där man bilar ett hål i stammen och sticker in köksavloppet. Nu vet jag inte vilka lösningar som finns, men det korrekta är troligen att kapa bort en bit av stammen, och sätta på en bit med avgrening.

Föreningen vill troligen se en lösning från en auktoriserad VVS konsult. Inte bara att en byggare "fixar det". Det finns troligen mer än en godkänd metod att koppla in sig på stammen, men många fler "quickfix" lösningar.

Jag tror att rätt VVS konsult kan fixa det där på kanske 4h, mindre om det inte behövs platsbesök.
 
  • Gilla
chubbydancer och 1 till
  • Laddar…
Föreningsstyrelsen har ett ansvar för föreningens gemensamma egendom. En flytt av kök kan ge problem kring VA och ventilation. När föreningen godkänt en flytt är föreningen enligt stadgar ansvarig för vissa delar. Därför måste föreningen skydda övriga medlemmar mot utgifter som i framtiden kan belasta föreningen. En metod är då att säkerställa, genom kompetent VVS, att allt kommer att fungera. En arkitekt kan knappast bedöma detta. Men som redan sagts, ventilationen är troligen den svåraste frågan, Föreningen bör säkerställa att det inte ger problem som kan leda till en icke godkänd OVK.
 
  • Gilla
chubbydancer
  • Laddar…
Tack för alla svar. Då vet jag lite hur jag ska gå vidare med detta.
En liknande renovering har godkänts förut i våningen över, dock vet nuvarande bostadsrättsinnehavare ingenting om hur renoveringen gick till. Gjordes för ett tag sedan. Hoppas det kan godkännas i alla fall.

Återigen tack för alla svar.
 
C chubbydancer skrev:
Tack för alla svar. Då vet jag lite hur jag ska gå vidare med detta.
En liknande renovering har godkänts förut i våningen över, dock vet nuvarande bostadsrättsinnehavare ingenting om hur renoveringen gick till. Gjordes för ett tag sedan. Hoppas det kan godkännas i alla fall.

Återigen tack för alla svar.
Om det är den ordning som det bör vara så har den tidigare ombyggnaden dokumenterats och finns tillgänglig i gamla protokoll och andra underlag. Försök bedöma när den gjordes, enklare om det finns någon styrelsemedlem som minns. Be sedan styrelsen ta fram det underlag som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.