Någon som har haft samma plastmatta med svarttjära som på bilden?? Är det asbest? Är det dyrt att göra asbestprov samt någon som har/vet något företag i skåne som gör asbestanlys ??
 
  • Slitet hörn av ett golv med plastmatta och svarttjära som kan misstänkas innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit av misstänkt asbestinnehållande plastmatta med tjärliknande beläggning mot en mönstrad golvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget som syns på bilderna tyder på någon asbest.
 
Stormönstrade mattor skall man generellt vara uppmärksam på. Svartlim kan innehålla asbest. Gå in på A-analys hemsida och skicka in ett prov. Kostar ca 500kr
 
N Nummer18 skrev:
Stormönstrade mattor skall man generellt vara uppmärksam på. Svartlim kan innehålla asbest. Gå in på A-analys hemsida och skicka in ett prov. Kostar ca 500kr
Stormönstrade mattor? Det är alltså mönstret som avgör förekomsten av asbest?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ser inget som liknar plastmatta, allt tyder på linoleummatta (som så vitt jag vet inte innehåller asbest).
Svartlim däremot innehåller ofta asbest.
 
S Stefan1972 skrev:
Stormönstrade mattor? Det är alltså mönstret som avgör förekomsten av asbest?
nej det sa jag inte. Men ofta visar det sig att just dessa stormönstrade från den tidsepoken har en tendens att ha asbest i sig. Men om man säger som så, så skall man defenitivt misstänka asbest med den typen av matta och om den är inlagd 1950-70.
 
N Nummer18 skrev:
nej det sa jag inte. Men ofta visar det sig att just dessa stormönstrade från den tidsepoken har en tendens att ha asbest i sig. Men om man säger som så, så skall man defenitivt misstänka asbest med den typen av matta och om den är inlagd 1950-70.
Lägenheten byggdes -67 så jag antar de finns asbest. Orkar ej vänta på svar från analys, ska sanera där vart jag ska lägga klinker och resten av lägenheten ska jag lägga golv på plastmattan.
 
Jozz94 Jozz94 skrev:
Lägenheten byggdes -67 så jag antar de finns asbest. Orkar ej vänta på svar från analys, ska sanera där vart jag ska lägga klinker och resten av lägenheten ska jag lägga golv på plastmattan.
nja så kan man inte tänka.......det är inte så att det användes asbest i allt då. Tänk på att det aldrig är bra att stänga in linoleum/plastmattor mellan andra material. Vill gärna börja lukta illa då........
 
S Stefan1972 skrev:
nja så kan man inte tänka.......det är inte så att det användes asbest i allt då. Tänk på att det aldrig är bra att stänga in linoleum/plastmattor mellan andra material. Vill gärna börja lukta illa då........
S Stefan1972 skrev:
nja så kan man inte tänka.......det är inte så att det användes asbest i allt då. Tänk på att det aldrig är bra att stänga in linoleum/plastmattor mellan andra material. Vill gärna börja lukta illa då........
Snackat med ett par gubbar från olika golvfirmor dom har sagt om de inte kommer en stark doft när jag tog bort laminaten så kommer de inte börja lukta från plastmattan om jag lägger golv på, plastmattan kommer ju fortfarande få luft efter jag lagt mitt golv över.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.