G OMathson skrev:
Det tror jag också, men varför ett "tak" på tex 5%. Om nu 5% gör "så marginellt" så kan väl lika gärna höja inkomstskatten 5% för alla som jobbar och sänka alla bidrag med 5%. Skulle väl ge mer till skattkistan? "Alla" har då råd att bo kvar då?
Därför att om du tänker dig en låginkomsttagare (låt säga 200 000 om året) som bor i en lågt värderad bostadsrätt (låt säga 100 000) i någon småstad - Denna person skulle om det var 1% Fastighetsskatt (även bostadsrätter är det ju tal om) betala 1000 kr om året. Om hen istället ska betala 5% av sin inkomst blir det 10 000 kr. Den skillnaden på 9000 kan betyda mycket. Därför vore ett tak bra; betala det lägsta av de två alternativen.

Om en likadan låginkomsttagare (kanske en pensionär) bor i sin gamla villa som med åren stigit rejält i värde och nu är värd 3 000 000, skulle de två fallen för denna person vara 10 000 eller 30 000. Den skillnaden på 20 000 kan även den vara mycket.
 
B b8q skrev:
Därför att om du tänker dig en låginkomsttagare (låt säga 200 000 om året) som bor i en lågt värderad bostadsrätt (låt säga 100 000) i någon småstad - Denna person skulle om det var 1% Fastighetsskatt (även bostadsrätter är det ju tal om) betala 1000 kr om året. Om hen istället ska betala 5% av sin inkomst blir det 10 000 kr. Den skillnaden på 9000 kan betyda mycket. Därför vore ett tak bra; betala det lägsta av de två alternativen.

Om en likadan låginkomsttagare (kanske en pensionär) bor i sin gamla villa som med åren stigit rejält i värde och nu är värd 3 000 000, skulle de två fallen för denna person vara 10 000 eller 30 000. Den skillnaden på 20 000 kan även den vara mycket.
och tönk om man äger 3 fastighet som jag
det blir 3 fastighetsskatter
 
G
B b8q skrev:
Därför att om du tänker dig en låginkomsttagare (låt säga 200 000 om året) som bor i en lågt värderad bostadsrätt (låt säga 100 000) i någon småstad - Denna person skulle om det var 1% Fastighetsskatt (även bostadsrätter är det ju tal om) betala 1000 kr om året. Om hen istället ska betala 5% av sin inkomst blir det 10 000 kr. Den skillnaden på 9000 kan betyda mycket. Därför vore ett tak bra; betala det lägsta av de två alternativen.

Om en likadan låginkomsttagare (kanske en pensionär) bor i sin gamla villa som med åren stigit rejält i värde och nu är värd 3 000 000, skulle de två fallen för denna person vara 10 000 eller 30 000. Den skillnaden på 20 000 kan även den vara mycket.
Uträkning som från en äkta teknokrat. Låt oss säga att du är född och uppvuxen i ett "dyrare" område, köpte en fastighet där när du va ung, fick därmed betala mer skatt redan då, (lagfart och pantbrev). Då fastigheten redan då va "dyr" hade du rätt många hundår med höga kostnader, lån och hög risk. Nu har det gått några år, du jobbar på och betalar hela tiden rätt mycket i skatt på lön som inte är speciellt hög men naturligtvis mer än i ditt exempel då 200000/år är löjligt lågt för heltid. Fastigheten har ökat i värde (inflation) ja då ska staten ha ännu mer just av dej.
 
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
H
G OMathson skrev:
Ja och?
1 % Skulle betyda ca 3000/mån i skattade pengar i en småstadsregion. Hur många har då råd att bo i villa? Hur ska förstagångsköpare få lån? Husbyggandet av villkor skulle gå ner i stort sett till 0, bara de riktigt rika har råd att bo i villa. Då har vi ett riktiktigt klassamhälle!
Staten skulle förlora ca 1000000 i momsintäkter på varje nybyggt hus. Arbetstillfällena allt ifrån skogen till färdigbyggd villa, inkl, inredning, kapitalvaror osv. skulle starkt påverkas. Arbetslösheten skulle öka drastiskt. Boendet tar alla pengar, konsumtionen går ner. Vilket också påverkar kapitalvaror och övrig handel. Lägenheternas hyra ökar, större efterfrågan när folk inte har råd att bo kvar i sina villor.och dyrare kostnader för bostadsbolagen, vilket gör att hyrorna skjuter i höjden. Företag och privatpersoner som kan flyttar till andra länder. Skattebetalarnas förening jobbar med detta, förut har det varit totalt nej från alla partierna, nu är det lite mer ljummet tonläge. T.ex. pratas det om att ta det i etapper, det hjälper inte för löner höjs inte och skatten sökts inte i samma takt. Det skapar ocksåmen oro som gör att bostadsbyggandet går ner. Skulle det gå igenom så har vi ett katastrofläge i Sverige! Så nu måste vi alla stå upp och säga ifrån!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
G
Förstår inte varför du svarade mej då jag
H HEM2121 skrev:
1 % Skulle betyda ca 3000/mån i skattade pengar i en småstadsregion. Hur många har då råd att bo i villa? Hur ska förstagångsköpare få lån? Husbyggandet av villkor skulle gå ner i stort sett till 0, bara de riktigt rika har råd att bo i villa. Då har vi ett riktiktigt klassamhälle!
Staten skulle förlora ca 1000000 i momsintäkter på varje nybyggt hus. Arbetstillfällena allt ifrån skogen till färdigbyggd villa, inkl, inredning, kapitalvaror osv. skulle starkt påverkas. Arbetslösheten skulle öka drastiskt. Boendet tar alla pengar, konsumtionen går ner. Vilket också påverkar kapitalvaror och övrig handel. Lägenheternas hyra ökar, större efterfrågan när folk inte har råd att bo kvar i sina villor.och dyrare kostnader för bostadsbolagen, vilket gör att hyrorna skjuter i höjden. Företag och privatpersoner som kan flyttar till andra länder. Skattebetalarnas förening jobbar med detta, förut har det varit totalt nej från alla partierna, nu är det lite mer ljummet tonläge. T.ex. pratas det om att ta det i etapper, det hjälper inte för löner höjs inte och skatten sökts inte i samma takt. Det skapar ocksåmen oro som gör att bostadsbyggandet går ner. Skulle det gå igenom så har vi ett katastrofläge i Sverige! Så nu måste vi alla stå upp och säga ifrån!!
Förstår inte varför du svarade mej då jag håller med dej till punk och pricka;)
 
H
G OMathson skrev:
Förstår inte varför du svarade mej då jag

Förstår inte varför du svarade mej då jag håller med dej till punk och pricka;)
Det kanske blev lite fel där.;):D Men det är ju ändå en mer ingående informaration och förklaring för de personer som inte inser konsekvenserna av en fastighetsskatt och vad det innebär.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Excel
Jag tycker staten ska ge fan i fastighetsskatten.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Loxxx
  • Laddar…
Det här med skatt är intressant... nej förlåt, det är faktiskt ointressant.
Det enda som är intressant är vad statens utgifter är. Vissa utgifter - som någon skrev, börjar i på och slutar på g, har skenat sista åren. Pandemin har inte gjort saken bättre. Men basic, lika mycket pengar som går ut från Magdalenas plånbok, måste också komma in.
Jag är höginkomsttagare (välbetald tjänsteman, inte börsbolags-VD), som bor i hus och kör bil. Jag kommer alltid att betala "mycket" i skatt. Vi kan kalla det inkomstskatt, vi kan kalla det fastighetsskatt, vi kan kalla det måndagsskatt. I slutändan kommer man hitta sätt att beskatta mig. Man vill beskatta "mig" så att man tryggar statens inkomster, men man vill inte beskatta mig så hårt att jag inte har nå pengar kvar att konsumera för. Så på det stora hela kommer skatteuttaget att vara ungefär detsamma. Sen kommer man bara kalla det för något annat. Växla fastighetsskatt mot inkomstskatt - vad spelar det för roll för mig egentligen? Jag kommer inte flytta? Jag kommer inte jobba mindre / billigare?

Åter igen, skatt är ointressant.
Det intressanta är hur mycket, och vilka, utgifter staten har. Det är som det kommer att styra hur mycket fastighetsskatt, förlåt jag menar måndagsskatt, förlåt jag menar påsskatt, förlåt jag menar kilometerskatt, förlåt jag menar... ja vad fan menar jag egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
À propos fastighetsskatt, har ni sett detta?
Nu tänker de kanske ta bort avgiften (räntan) på uppskov med att betala skatten vid försäljning.
[bild]
[länk]

Heja!
Ja varför inte gynna de redan rika?
Den är redan genomklubbad!
 
J jocke31 skrev:
Här förordar jag strutstaktiken.
:crysmile: kan inte annat än hålla med :) Själv tror jag inget parti vill klubba igenom det för det vore förödande för partiet.

Men sen för att lugna oss, det är naivt att tro att skräckkalkylerna skulle gälla vid borttagande av taket. Värdet på fastigheterna skulle givetvis rasa i värde om boendekostnaden ökade så pass mycket och då även taxeringsvärdet => billigare fastighetsskatt. :cool:
 
Fast skatt/avgifter används för att reglera människors vanor, därför har tex alkohol och tobak hög skatt.
Därför talar man om inlåsningseffekter i samband med boende.

Det innebär att om skatten blir för hög samtidigt som man inte får hjälp av samhället samtidigt som otryggheten ökar så kommer vissa/många ändra sina vanor. En del kommer tom flytta till ett annat land, Googla White flight.

Bli man själv trakasserad, barnen blir hotade r0nade/våldtagna så kommer flytt tankarna, jag lovar och det är vad som händer på många håll i Sverige.

Lafferkurvan handlar bara om skatten men adderar man otryggheten också så behövs det inte lika mycket skatt innan situationen börjar kännas för obekväm.
 
Ta bort ränteavdraget istället och svalka av bostadsmarknaden. Låt säga att man tar bort 2% per år (av de 30%) och efter 15 år är det borta. Tar man bort allt på en gång går väl 1/2 sverige i KK.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G
S Stingray468 skrev:
Ta bort ränteavdraget istället och svalka av bostadsmarknaden. Låt säga att man tar bort 2% per år (av de 30%) och efter 15 år är det borta. Tar man bort allt på en gång går väl 1/2 sverige i KK.
Och samtidigt minska kapitalskatten? Du vet att ränteavdrag/kapitalskatt hänger ihop väldigt hårt?
 
G OMathson skrev:
Och samtidigt minska kapitalskatten? Du vet att ränteavdrag/kapitalskatt hänger ihop väldigt hårt?
Självklart, men det är väl inte hugget i sten att de behöver göra det för evigt. Tycker man behöver kyla av fastighetsmarknaden primärt, då den löpt amok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.