Hej
Håller på med ett utbygge med vedeldad bastu, dusch samt relax. Byggs som fullisolerat med vattenburen golvvärme. 145+45 mm isolering i väggarna. Bastun har 2 ytterväggar. Hur rekomenderar ni med plast eller bastufolio som fuktspärr.
Nu har jag planet att ha plast och sedan 45mm isolering i tak o väggar närmast bastupanelen. Har jag tänkt fel?
Utan plast med bastufolie närmast panelen?Luftspalt?
Blir inte riktikt klok då man får många varianter på nätet

mvh Thomas
 
Castar Castar skrev:
Hej
Håller på med ett utbygge med vedeldad bastu, dusch samt relax. Byggs som fullisolerat med vattenburen golvvärme. 145+45 mm isolering i väggarna. Bastun har 2 ytterväggar. Hur rekomenderar ni med plast eller bastufolio som fuktspärr.
Nu har jag planet att ha plast och sedan 45mm isolering i tak o väggar närmast bastupanelen. Har jag tänkt fel?
Utan plast med bastufolie närmast panelen?Luftspalt?
Blir inte riktikt klok då man får många varianter på nätet

mvh Thomas
Du bör inte bygga in material mellan två ångspärrar (plast och bastufolie). Detta löser du genom att inte sätta plast där det kommer att sitta bastufolie, men med 20cm "överlapp", dvs att plastkanten fortsätter in en bit under bastufolien.
 
Castar Castar skrev:
Hej
Håller på med ett utbygge med vedeldad bastu, dusch samt relax. Byggs som fullisolerat med vattenburen golvvärme. 145+45 mm isolering i väggarna. Bastun har 2 ytterväggar. Hur rekomenderar ni med plast eller bastufolio som fuktspärr.
Nu har jag planet att ha plast och sedan 45mm isolering i tak o väggar närmast bastupanelen. Har jag tänkt fel?
Utan plast med bastufolie närmast panelen?Luftspalt?
Blir inte riktikt klok då man får många varianter på nätet

mvh Thomas

Hej,

Hur blev slutresultatet? Byte ni ut plasten i väggarna mot folien eller lätt ni det vara och ha en luftspalt istället?
 
Blev luftspalt

mvh Thomas
 
  • Gilla
Jonas_70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.