Hej

Håller på att tapetsera om sovrummet i vår 40-talsvilla.

Börjar riva bort tapet och kommit till vad jag misstänker är innersta lagret men skulle nog vilja ha lite fler åsikter ändå.

Innanför det äldsta lagret sitter nån typ av ojämn/sträv/ruggad/luden historia som jag inte vet vad det är. Det är inte gips i allafall.

Är det en bra idé att riva bort allt hela vägen in till detta mystiska lager? Planen är sedan att sätta upp renoveringstapet, och efter det en ny non-woven tapet.

Bifogar bilder.

Tack på förhand!
 
  • En gammal vägg med tapet där ett lager är delvis bortrivet och visar ett strävt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avriven tapet visar flera lager och ett strävt underlag på en sovrums vägg i en 40-talsvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Tapeten ser ut att vara ungefär från 1960 och då kan det nog vara en Tretex-skiva du ser för det var populärt att sätta upp såna vid renoveringar då eftersom det förbättrar isoleringen och är planare än putsen som antagligen finns bakom som ursprunglig vägg. Gips på väggarna kom senare. Om du tycker att väggen är tillräckligt plan så kan du ha kvar skivan annars kan man riva ner de skivorna och sätta upp gips i stället.
 
Tack @BirgitS !

Ja tretexskivan är nog tillräckligt plan för mig. Framförallt efter renoveringstapeten är på plats och kanske lite spackel vid behov.

Men då är jag iaf inte rädd för att ta bort för mycket. Tack!
 
Fast problemet med tretex är att ibland följer ju delar av skivan med om man river tapet. Detta då den inte har nå hårdare ytskikt. Den är likadan rakt igenom. Brukar därför vara smart att låta nå lager sitta kvar om det går.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för din input @Stefan1972, mycket värdefullt!

Det innersta tapetlagret utanpå tretexen sitter väldigt tajt mot skivan. Jag tänker att jag tar ner det som kommer ner utan alltför stort ansträngning och det som verkligen sitter får med andra ord sitta kvar. Ojämnheter spacklas och renoveringstapetseras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.