Hej,

bygger nytt hus, och har svårt för att bestämma oss för vilket kök vi ska välja.

Har väl egentligen bara känt och tittat på tre olika. Ikea, Kvik och Ballingslöv.

Vi behöver inga direkt speciallösningar då det är ganska enkelt planerat. En vägg på 5,6 m som vi tänkte ha de flesta vitvarorna, lite bänkyta osv, och en köksö på ca 1,2 x 3+ m som har diskho, diskmaskin och induktion med inbyggd fläkt.

Priserna är med laminatskiva och utan vitvaror. Blev lite förvånad över den stora skillnaden mellan Ikea och Kvik.

Sedan känns inte offerten seriös Kvik, då alla vitvarorna var direkt överprisade för att sedan ge 25% rakt av. Nu ska vi inte köpa de vitvarorna, men då kan man ju undra hur resten är prissatt av dem egentligen. Stod att det var 25% på vitvaror och 10% på allt annat.

Som exempel kan jag ta en inbyggd kaffemaskin från Electrolux som hade ett listpris hos Kvik på 35.900 kr, och 25% rabatt på det så är den min för 27.900. Alla andra handlare tar ca 22.500 kr för samma maskin.

Ikea: 61.000
Kvik: 119.000
Ballingslöv: Väntar på offert

Visst tyckte jag det kändes lite lyxigare att öppna och stänga en låda hos Ballingslöv, men det kanske bara kändes så för jag vet att de är mycket dyrare ;)

Designmässigt så blir det en ganska neutral färg på slät lucka, så det hittar vi hos alla tre, så min undran är lite som står i rubriken. Får vi bättre grejer om vi betalar mer, när vi ända ska ha en "standardlösning", alltså inga specialmått eller hörnlösningar.

Magkänslan är att vi kommer välja Ballingslöv i slutändan, men tar gärna emot funderingar :)
 
Precis byggt färdigt mitt hus.
Dom priser jag fick på mina kök var.
Ikea ca 40 000kr
Kvik ca 70 000kr (xxl kök)
Marbodal via byggaren så vi skulle få bra pris
ca 125 000kr
Alla kök utan vitvaror.
Minst utrymme var det i Marbodal kök (lägsta höjd på bänkskåpen).
Mellan kom Ikea som har högre skåp.
Mest plats hade då Kvik med samma höjd som Ikea men hade tillvalet 70 djupa skåp.
Hela köket utan överskåp.
Valde till slut Kvik då dom kändes bäst i förhållande till priset och storleken
 
När vi byggde hus så såg ”hustillverkarnas grundkök (HTH, Balingslöv osv) billiga/prisvärda ut. Sen när man plockade på inredning/utdragslådor/speciallösningar osv blev det rejält stor skillnad mot IKEA:s:surprised:

Då vi i princip ville ha utdragslådor i hela köket så slutade det med att vi köpte IKEA. Fick ”anpassa” vissa saker från IKEA:s grundsortiment så blev det kanon. Alla ”delar” finns ju att köpa separat. Så genom att plocka ihop luckor så kunde vi få rätt höjd ovanför kyl/frys osv. Fick kapa ner bredden på en std-stomme för att bygga ett vinställ osv.

Reglade sen ut IKEA:s 60-stdskåp från väggen med en 7cm träregel och valde sen 68 cm djup bänkskiva. Överskåpen reglades då ut 4,5cm. Blev superbra och väldigt prisvärt jämfört med tillverkarnas kök med 70cm djupa stommar.

(Vill/behöver man flytta avlopp kan man regla ut 9cm så ryms avlopp, el mm smidigt bakom skåpen.)
 
  • Gilla
blunden
  • Laddar…
BirgitS
M Manja-20 skrev:
Designmässigt så blir det en ganska neutral färg på slät lucka, så det hittar vi hos alla tre, så min undran är lite som står i rubriken. Får vi bättre grejer om vi betalar mer, när vi ända ska ha en "standardlösning", alltså inga specialmått eller hörnlösningar.
Det gäller ju att noga granska hur luckorna är gjorda. Det finns en tråd om en Ikea-lucka där det gick en flisa och man såg att det var ett väldigt tunt färglager och ingen grundfärg vilket antagligen gör luckan mer känslig för skador.

Ballingslöv-kök kommer väl med hopmonterade stommar medan Ikea-kök ska monteras ihop och om man låter en hantverkare montera stommarna så springer priset för hantverkaren iväg. Så en förutsättning för lågt pris är ju att man själv lägger ner tid.
 
Någon som har någon erfarenhet av Elons märke, Nordanro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.