nikasp
Vår 11 meters ek är på väg ner just nu och måste bestämma hur många delar jag vill ha stammen i. Tippar att det är 7-8 meter att spela med. Med tanke på att göra bänkar och annat jag inte har funderat på framåt i tiden, vad är bra och hanterlig längd? Hanterlig = ska ligga och torka i en lada som är ganska full med grejer som det är.
 
nikasp nikasp skrev:
Vår 11 meters ek är på väg ner just nu och måste bestämma hur många delar jag vill ha stammen i. Tippar att det är 7-8 meter att spela med. Med tanke på att göra bänkar och annat jag inte har funderat på framåt i tiden, vad är bra och hanterlig längd? Hanterlig = ska ligga och torka i en lada som är ganska full med grejer som det är.
Ju längre bitar dessto jobbigare att hantera men det ger större valmöjligheter i framtiden. Långa brädor kan man kapa. Men svårt att förlänga brädor..
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Ska du göra bänkar så ska du ha minst bänkarnas längd +marginal att kapa ändarna när de spricker vid torkning (åtminstone 20-30cm i varje ände hade jag tagit).
Men som sagt, så långa du kan hantera så har du större möjligheter sen.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tippar att det är 7-8 meter att spela med.
Går det att hantera och jag inte vet om "speciella" behov hade jag delat denna stock i två bitar.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Dela längden i 2-3 jämlånga delar kanske? Då blir de hanterbara på 2-3,5m och du kan fortfarande ofta dela de i mindre bitar sen.

Eller så tänker du på maxbredd bord/soffa eller vad du nu vill bygga. Lite marginal på det sen.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag tycker 3 meter brukar vara lagom bitar. Snickrar aldrig med längre bitar än så och ytterst sällan över 2 meter faktiskt.

Har du platsen hade jag gjort 2 längder av den stocken, annars 3.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tackar för snabba svar! Kom på att jag kanske skulle vilja göra en bänkskiva i det lilla köket i torpet så ska göra bästa biten 2,5-3 meter lång. Kanske ta i med tanke på tips om torksprickor.
 
nikasp
Få se vad vi kan få till. Var ut och snackade med honom nyss. Vi bestämmer längd när den ligger ner.

Ett stort träd förberett för fällning med rep och sele, i en trädgård omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Fundera på hur du skall få den sågad när du väl kommer dit och vad max längd för den sågen är.
 
Vi gjorde plank av en ek för några år sedan. Ligger på tork. Vi ska göra ett matsalsbord av 2 längder. Vi gjorde de 5,5 meter cirka. 6-7 cm tjocka. Vägde helvete. Jag och en granne bar de runt tomten till förvaringsplatsen.

jag skulle inte göra längre bitar än så
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nikasp
Det blev lite mindre än väntat när väl trädet kom ner så vi delade på två samt sparade grövre grenar som kan snickras med. Ska se hur långa de blev senare. Kör mobilapp så lägger upp nån bild sen. Blev väldigt mycket himmel på baksidan nu. Västerläge där vi har vår stora terass med jättestor markis som får ta solen nästa sommar.
 
Krokiga grenar är användbara till slevar och.liknande om du gillar att slöjda lite
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.