Jag ska göra en mätning när jag lyckas hitta IR-remometern, men jag kan ser i en notering för 3-4 år sen, då var returen 10 grader lägre när temperaturen ute låg runt 0.
 
  • Gilla
Leifsboo
  • Laddar…
Hela tanken är att bli av med allt jobb som pellets uppvärmning ger, om jag bara kan komma halvägs är jag inte så säker på att det är värt priset.

Jag misstänker att en lösning skulle vara att byta alla element i huset mot "större" element? Det är runt 15 element i olika storlekar som behöver bytas.
 
S snowjim skrev:
Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus på 115 x 2 kvm (inredd källare), tomten är på ca 1200 kvm. Idag har vi en pelletspanna som vi börjar tröttna på, i förstahand har vi tittat på jordvärme men installatörerna som varit här har antingen dömt ut eller sagt att det är ett risktagande på grund av hur trädgården ser ut.

Vi har fått in 3 offerter på luft/vatten pumpar inkl el- och rördragning enligt följande :

Mitsubishi PUD-SHWM120YAA
ECODAN EHST20D-YM9ED
Pris : 95 500 kr inkl rot
Övrigt : Gav ett mindre bra intryckt, ville inte ens titta på el-centralen

IVT Air-X 413
AirModule E15 (varmvattens beredare 185 l)
Magnet filter
Pris : 136 500 kr inkl rot
Övrigt : Här försökte man även sälja till en IVT 300l arbetstank för ackumulering av radioatorvatten

NIBE F2120-12
NIBE VVM 320
NIBE KVR10-30 kondensslang
Pris : 122 240 inkl rot
Övrigt, kom 1 timme försent utan att meddela eller be om ursäkt men gav ett bra intryckt förövrigt.

Vad jag förstår så är det väldigt lite underhållning och reperationer på Luft/Vatten maskiner och det är inga konstigheter att få service av andra företag än de som installerat.

Vad bör vi tänka på här? Finns det en god anledning att titta närmare på Mitsubishi som var klart billigare? Vi har idag en Mitsubishi luft/luft som fungerat riktigt bra men offert läggaren påpekade att de inte gjordes i samma fabrik som luft/vatten, vet inte om det var dåligt eller bra.
Vill du ha problem välj Ivt .Om inte Mitsubishi.
 
Krokben
M Manhunter skrev:
Vill du ha problem välj Ivt .Om inte Mitsubishi.
Det där är bara floskler. Vad skulle göra IVT eller Mitsubishi sämre än Nibe eller Thermia?
 
Redigerat:
Har haft 2 st Ivt elpannor bara problem.Det är
inte floskor .Det var min erfarenhet efter 31år
i mitt fd hus.Tips teckna extra försäkringen.
Den.Är guld värd vid problem.
 
Vad har det varit för problem?
 
Kompressor.Massa fel.Kunde stänga själv.
Larma högpressoat.Inte många som kunde
fixa den.
 
Krokben
M Manhunter skrev:
Har haft 2 st Ivt elpannor bara problem.Det är
inte floskor .Det var min erfarenhet efter 31år
i mitt fd hus.Tips teckna extra försäkringen.
Den.Är guld värd vid problem.
Det är ungefär som att säga att man inte ska köra volvo för man haft två stycken som gått sönder så då kör man bara saab.

Jag kan i vilket fall säga att de jag har som grannar är väldigt nöjda med sina Mitusbishi ecodan och Nibe f2120. Och det är främst de som kört på Panasonic som verkar missnöjda. Min poäng är att alla märken har måndagsexemplar. Så länge man inte köper något billigt på Jula så får man i regel bra grejer.
 
Det är väl ingen kompressor och pressostat i en elpanna? Men om en värmepump löser på högtryck så är den i 99% av fallen felaktigt inställd.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Har tyvärr inte hittat min IR-temometer än men den ska vara här någonstans ;)

Jag har fått klart mest positivt omdöme av Nibe, deras maskiner ska hålla hög kvalité och vara riktigt tysta, dessutom ska deras service vara något speciellt.

Mitusbishi har jag sett en och annan som lovordat online så de verkar prestera bra. Det som gör det ett osäkert kort för mig är 1. Man brukar få vad man betalar för och här skiljer sig priset en hel del, 2. Säljaren av Mitusbishi gav inte något intryck för att maskinen hade hög kvalité, när jag sa att vi har en Mitusbishi luft/luft som fungerat riktigt bra så kontrade han med att "du vet väll att deras luft/vatten produceras i annan fabrik", det låter inte positivt? 3. De sägs inte vara så tysta som Nibe och vår utedel kommer stå utanför ett sovrum.

IVT har jag inte hört mycket om alls, säljaren medgav dock att appen var värdelös.

Det är egentligen främst 1 element som vi har problem med i huset, d.v.s det som går gå på fullt alltid när det är kallt ute. Troligen räcker det att byta detta element för att få ner ut tempen från pannan. Sen har vi som sagt en luft/luft som också kanske kan hjälpa till?
 
Vad jag vet klarar inte Mitsubishi lika höga framledningstemperaturer som de bästa modellerna från Daikin och NIBE. Max 60° ner till -5° ute och sedan sjunker det.

Låter som en mycket bra idé att ni först försöker åtgärda det kalla rummet om ni därmed kan få ner behovet av hög framledningstemperatur. Översyn av isoleringen, ev fönsterbyte eller kraftigare radiator.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl ingen kompressor och pressostat i en elpanna? Men om en värmepump löser på högtryck så är den i 99% av fallen felaktigt inställd.
Glömde att skriva luft-vatten Ivt
 
Krokben Krokben skrev:
Det är ungefär som att säga att man inte ska köra volvo för man haft två stycken som gått sönder så då kör man bara saab.

Jag kan i vilket fall säga att de jag har som grannar är väldigt nöjda med sina Mitusbishi ecodan och Nibe f2120. Och det är främst de som kört på Panasonic som verkar missnöjda. Min poäng är att alla märken har måndagsexemplar. Så länge man inte köper något billigt på Jula så får man i regel bra grejer.
Konstigt att jag haft måndagsex då
 
Pratade med en av säljarena. Han frågasatte den höga uttempen, han gissade på att systemet inte var rätt konfigurerat, kanske någon ventil som inte släpte igenom som den skulle.

Vi flyttade till huset för ca 5 år sen och vi hade ingen erfarenhet alls av pellets uppvärmning. Vi har själva försökt konfigurera systemet med hjälp av bekanta och nätet. Huset värms upp bra och det går inte mer pellets än vad som är normalt. Men jag är ganska säker på att systemet inte är optimalt konfigurerat och egentligen vet jag inte ens vem som verkligen hade kunnat göra det där, troligen handlar det mycket om att testa sig fram då olika system har olika förutsättningar.

Säljaren sa också att de har satt in pumpar i flera hus i det området där vi bor och det har alrdigt varit problem. Alla hus här är byggde runt samma tid så jag har svårt att se att de skulle haft annan uppvärmningssystem.
 
Högtempsystem är ofta gjorda för lågt flöde, så det brukar gå att köra med lägre temperatur om man stressar upp flödet. Det som talar emot är att ni bara har tio graders tempdiff på fram och retur, men det kan ju bero på att nånting tidigt i värmesystemet kortsluter flödet.
Det ni kan göra är att kartlägga vad det är för fram- och returtemperatur på respektive radiator en dag med stabilt låg temperaturför att se om det är några som verkar ha för högt flöde och vilka som eventuellt är 'överdimensionerade' för den aktuella temperaturen.
Är det 1- eller 2-rörssystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.